מוקדם יותר השבוע דווח ב"כלכליסט כי המשטרה עשתה לכאורה שימוש בתוכנת הריגול של NSO ללא פיקוח ובקרה על מנת לפרוץ לטלפונים של אזרחים.

פרופ' עודד מודריק, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, שוחח היום (חמישי) עם רוני בר און ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לפרשה הדרמטית: "הסמכות נתונה לסגן נשיא בנושא של האזנות סתר. אינני יודע אם המכשיר הזה באמת עונה להגדרה של האזנת סתר, נראה לי שזה כך, וזה באמת טעון היתר ברמה הזאת".

"מה השיקולים? קודם כל צריך להציג בפני סגן הנשיא או הנשיא איזשהו חשד בסיסי שיש לו איזושהי תמיכה כדי שזה לא יהיה מה שקרוי מסע דיג סתמי, ואחר כך צריך להראות היתכנות להשיג את הראיה שאתה מחפש אותה. מזווית ההסתכלות שלי כסגן נשיא של בית המשפט המחוזי הגדול ביותר בישראל, לא היו מספרים כאלה. מתוך הפריזמה שלי, 99% ויותר מזה של הבקשות התייחסו לארגוני פשיעה הקשים ביותר שאנחנו הכרנו אז", הוסיף.

לדבריו, "כשקיבלתי פניות על עבירות צווארון לבן לגבי אנשים שלא היה להם שום רקע פלילי, פני מעיי חמרמרו עד שאני אישרתי את הבקשות, ועד שהתברר לי שיש להן איזשהו יסוד. בכל מה שקשור לארגוני הפשיעה, היד שלי הייתה די קלה על ההדק. . יכול להיות שהמשטרה שגתה. עד שהתופעה של שימוש בהאזנות סתר הפכה לכלי חקירה מרכזי, כלי החקירה המרכזי היה התשאול של הנאשם באמצעים פיזיים, ובכל מיני אמצעים אחרים איומים ונוראים של שנות ה-60 ואולי גם שנות ה-70, וברגע שהטכנולוגיה אפשרה, נפתח פה ערוץ חקירה נקי, לא פוגע, לא מפריע".

עוד הוסיף ואמר כי "יש פה סיכונים של חדירה לפרטיות, אפילו בעניינו של אותו פעיל, ברור לי שהופרה הפרטיות שלו, אבל עצם הרעיון לעקוב ולהאזין לאדם על שום השקפותיו הפוליטיות או ההתנהלות שלו כמפגין, זה איום ונורא. כשאתה מסתכל, נגיד על קבוצה אחרת, נגיד על קבוצה שקוראים לה נוער הגבעות או משהו בדומה לזה, זה סוג של הפרת סדר, ואתה צריך להיכנס לתוך הקבוצה הזו ולאסוף מידע עליה".

"באיזו דרך תעשה את זה? זו אחת הדרכים הכי נקיות, המשטרה לא בית מרקחת. ואחרי הכול צריך להשגיח שהדברים האלה ייעשו כחוק, ואם יש צורך באישורים של שופטים, אז אישורים של שופטים", אמר. 

בהמשך, התייחס למגעים לעסקת טיעון בין הפרקליטות לבנימין נתניהו והביע תמיכה ברעיון. "אני חושב שבמשך השנים האחרונות חדר חוסר האמון במערכת המשפט לשדרות רחבות מאוד, וזה לא משנה כרגע מי אחראי לזה. זוהי עובדה. כשיעמוד הנאשם ויודה בעבירות שכנראה הן אינן פשוטות, ויקבל את עונשו, הטענה שהדברים האלה הם תוצאה של תפירה ושל רדיפה, כבר לא תעמוד, כבר לא תהיה".

נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהתייחסו למעורבותו של אהרן ברק אמר: "אני מכיר את הבן אדם וזה מתאים לו, ואני מקווה שזה ייצלח בידו. זאת עוד הוכחה בעיניי שבניגוד למה שחושבים מדובר באדם שהוא יהודי וציוני חם ואוהב עמו". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103