55% מניצולי השואה שחיים בדוחק חוסכים במזון, 50% חוסכים בחשמל, 63% חוסכים בשירותים ו־68% חוסכים בהוצאות נוספות שהם מגדירים "הוצאות בסיסיות". כך עולה מסקר מיוחד שערכה עמותת חסדי נעמי לראשונה בשיטת פנים אל פנים בקרב מדגם של 126 ניצולי שואה שהיא תומכת בהם.

חסדי נעמי היא עמותת הרווחה הגדולה בישראל המסייעת בשגרה לכ־130 אלף ישראלים, בהם 10,000 ניצולי שואה בארבעים מוקדים בישראל. עוד עולה מהסקר שערכה כי 58% מהניצולים חוששים שהשואה תישכח, 83% חושבים שלפולין היה חלק משמעותי בשואה ו־68% סבורים שיש לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם פולין, אם זו תטען שלא היה לה חלק בשואה. את הסקר ביצעה העמותה במסגרת קמפיין לשימור זיכרון השואה בזירה הבינלאומית ומול הדור הצעיר בשם No Story, History! (זה לא סיפור, זאת ההיסטוריה) שעלה באתר ייעודי www.nostoryhistory.com.

הקמפיין כבר זכה לעניין רב וסוקר במגוון כלי תקשורת, בהם "אינדיפנדט" ו"דיילי טלגרף" הבריטיים ו"וושינגטון פוסט" האמריקאי. הוא גם כלל פעילות על אדמת פולין. במשך חמישה ימים, עד יום השואה הבינלאומי שצוין בשבוע שעבר, נעו משאיות ברחבי פולין עם שילוט ענקי "No Story, History!" וחנו מול הפרלמנט הפולני (בתמונה), משרדי הממשלה, תחנות הטלוויזיה ואזורים אסטרטגיים אחרים בוורשה וגם בקאליש.

כזכור, בקאליש רק לפני חודשיים ביום העצמאות הפולני הפגינו אלפי ניאו־נאצים וצעקו "מוות ליהודים" בהפגנה שסוקרה בכל העולם. לאחרונה חוקקו בפולין חוקים שביקשו להטיל סנקציות על מי שיטען שלפולין חלק בשואה,  ובחסדי נעמי אומרים: "זאת שיטה מסוכנת שעם השנים תהפוך את השואה לסיפור אגדה". לדבריהם, נוסף על הסיוע החומרי לשורדי שואה נזקקים, משמשים המתנדבים לא פעם כתומכים רגשיים של הניצולים, שמספרים על כאבם ועל החשש שמא השואה תישכח.

"על הקמפיין בפולין החלטנו לאחר שהניצולים עצמם שיתפו את מתנדבי העמותה ברצון העז לשמר את זיכרון השואה", נמסר מהעמותה, "רגע מרגש מיוחד נרשם כאשר מתורגמנית הקמפיין שוחחה עם ניצולת שואה, ושתיהן החלו לבכות יחד".

מסקר נוסף שערכה חסדי נעמי באמצעות מכון המחקר הבינלאומי Ipsos בקרב מדגם של 311 בני נוער פולנים, עולה תמונה מדאיגה: 38% מהם אמרו שפולין אינה מקום בטוח ליהודים, 21% מאלה ששמעו את ראש ממשלת פולין מביע עמדות על לאומים אחרים, אמרו שיש להם רגשות שליליים כלפי ישראל, ול־23% יש רגשות שליליים כלפי יהודים. כמעט עשירית (11%) מהעונים על הסקר טענו שהיהודים שולטים בכלכלה ובפוליטיקה העולמית.