המאבק על חייו של החמור שמש. לפני כעשרה ימים שקע החמור, כבן 30, בבוץ הטובעני בשטח חקלאי סמוך לבועיינה־נוג'ידאת שבגליל התחתון. הוא חולץ על ידי צוות כבאות והצלה מתחנת טבריה והגיע למשפחה ביישוב כשהוא סובל מהיפותרמיה.בעקבות פנייתה של מייסדת ומנהלת עמותת "להתחיל מחדש" שרון כהן, החמור הועבר למקלט לבעלי חיים ומאז נאבקים שם על חייו.

"רוב גופו של החמור היה שקוע בבוץ ורק הצוואר והראש היו בחוץ", מספרת כהן. "הוא סובל מנזקים באיבריו הפנימיים, ואנחנו מטפלים בו בסיוע וטרינר וכל הזמן דואגים לחמם לו את הגוף. החמור, ששוקל כ־200 ק"ג, עדיין במצב קשה, אבל אנחנו מאמינים שהוא יחלים וישתקם".
כהן מובילה מבצע במקלט שהיא מנהלת באזור השרון להצלת חמורים וחיות משק נוספות.

"יש לנו במקלט כ־400 חמורים שסבלו מהזנחה, התעללות ומחלות. אנחנו פועלים שגם חמורים שאמורים להגיע לרצועת עזה – יגיעו אלינו", היא מספרת. "במקלט ישנם גם כ־50 סוסים, כבשים, עזים, ובנוסף אנחנו גם מסייעים לחתולים ולכלבים", אמרה כהן.

לדבריה, סוחרים מבצעים משלוחי חמורים במשאיות לרצועת עזה. "החמורים הגדולים והחזקים נשארים ברצועה, ודינם בדרך כלל עבודות משא קשות עד שהם קורסים. אבל רובם, בעיקר החמורים הזקנים והקטנים, מועברים למצרים", היא אומרת. "כבר פורסם שעורות של חמורים מגיעים לתעשיית קוסמטיקה בסין, כי מאמינים שם שבחומרי הגלם האלה יש סגולות. בנוסף ישנם חמורים שנשחטים לאכילה".

לדבריה, מחירו של חמור הנמכר על ידי סוחרים עומד על כ־1,000 שקל, והוא מבוקש מאוד ברצועת עזה. "קיים חשש מסכנת הכחדה לאוכלוסיית החמורים", היא מוסיפה.

לנוכח הגידול בהוצאות, העמותה מנסה לגייס כספים להמשך פעילותה המוגברת. "ההוצאות שלנו גדלו בחודשים האחרונים פי עשרה. יש לנו צוות גדול של מתנדבים, אבל גם ישנן הוצאות שכר לעשרה עובדים, לליווי וטרינרי, למזון, לחשמל לצורך חימום ולמים. כבר הגענו להוצאה חודשית של כ־300 אלף שקל, ואנחנו זקוקים לתרומות כדי להמשיך", מסכמת כהן.