בישראל קיים חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים מ-2008 אבל הפיקוח על יישומו לוקה בחסר. מעין זוסמן, שאיבדה את בן זוגה ד"ר אורן זוסמן, אשר לקה בדום לב לפני שלוש שנים בעת התמחותו בקרדיולוגיה, נרתמה מאז לגיוס כספים עם מד"א להצבת דפיברילטורים ברחבי הארץ. בראיון למעריב לפני כשנה וחצי הדגישה כי רק 3% מתוך כ-10,000 ישראלים שלוקים מדי שנה בדום לב מחוץ לבתי החולים ומקבלים החייאה בתוך ארבע דקות יזכו להישאר בחיים ו-3% נוספים שיטופלו תוך שבע דקות ישרדו עם פגיעה מוחית (הגעת אמבולנס היא תוך עשר דקות בממוצע).  

לרגל יום המודעות הלאומי לשימוש בדפיברילטורים (מכשירי החייאה ניידים לשימוש הציבור) המצוין היום (שלישי), נרתמו חברת התחבורה "אלקטרה אפיקים", יחד עם עמותת "שמים לב", לקמפיין חדש של העלאת המודעות להצבת מכשירי דיפברילטורים במקומות ציבוריים להצלת חיים, במסגרת המיזם החברתי "הצילו! איפה דפי?".

מעיין זוסמן (צילום: קרן גנור)
מעיין זוסמן (צילום: קרן גנור)

אתמול יזמה יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ עידית סילמן (ימינה), דיון בנושא בוועדה בו השתתפה גם מעין, והגישה הצעת חוק הקובעת כי האחריות ליישום החוק תועבר ממשרד הכלכלה למשרד הבריאות, מתוך מטרה לייעל ולשפר את פריסת מכשירי ההחייאה ובמקביל להטיל על משרד הבריאות ועל הרשויות המקומיות לפרסם את מיקומי המכשירים במקומות ציבוריים. עוד מציעה ח"כ סילמן להקים מאגר מידע המרכז את מיקומי המכשירים וכן למנות מפקחים יעודים ליישומו ואכיפתו.

שי מלכה, סמנכ"ל "אלקטרה אפיקים", התייחס לקמפיין והסביר כי "כחברת תחבורה ציבורית אנחנו רואים חשיבות גדולה בהגברת המודעות לשימוש בדפיברילטורים והנגשתם במקומות ציבוריים וחשיבותם להצלת חיים תוך שימוש פשוט ביותר שיכול להינתן על ידי כל אדם. כשפנתה אלינו ליהי קורין, שאיבדה את אבא שלה בדום לב, החלטנו לקחת חלק בפרויקט חשוב זה שעשוי להציל חיים של אנשים רבים ע"י פעולה פשוטה יחסית".