היום ה-21 ללחימה הקשה באוקראינה: מילה צ'יפורניאק (93) ובעלה סמואל צ'יפורניאק (94) הם זוג ניצולי השואה שחולצו היום (רביעי) מהעיר מריופול, שהופגזה קשות מהפלישה הרוסית.

חברי המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" נסעו למעלה מ-20 שעות בדרכים קשות מאוד תוך כדי שהם מסכנים את חייהם במהלך כל הדרך הארוכה תחת הפגזות קשות ואש כבדה, עד שהגיעו לעיר לבוב היא מוקד הפליטים במעבר הגבול אוקראינה - פולין. 

כשהיא נחנקת מדמעות וקשה לה להסתיר את התרגשותה העצומה אמרה הבוקר ניצולת השואה מילה צ'יפורניאק (93): "בחיים שלי לא חשבתי ולא העלתי על דעתי שהעם הרוסי יתקוף את אוקראינה. עכשיו אני מרגישה כאילו ההיסטוריה חוזרת על עצמה ואפילו בצורה גרועה יותר. אין לי מילים להביע את תודתי, אני לא יודעת איך הגיעו אלינו לפתע המלאכים האלה משמיים, אני לא מכירה אותם בכלל ולא יודעת מי האנשים האלה, זה לא מובן מאליו איך הם סיכנו את עצמם בהפגזות ותחת אש כבדה כאן בעיר מריופול".

"אני מודה לאל על כי שלח לי את המחלצים האלה. עכשיו אני ובעלי רגועים, אנו בטוחים, וקשה לי להביע את התודה שלי במילים". בתוך כך, יש לציין כי ניצולת השואה מילה ובעלה סמואל צ'יפורניאק ייצאו באמצעות אמבולנסים במהלך היום בסיועם של חברי המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" אל מעבר הגבול בלבוב היא העיר המערבית שבאוקראינה ומשם יעשו את הדרך לוורשה בירת פולין ממנה יוטסו וינחתו ממש בקרוב בישראל. 

בתום מבצע החילוץ כשהוא עם דמעות בעיניו אמר נרגשות מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג: "זאת טרגדיה הומניטרית קשה ביותר ופגיעה קשה מאוד באזרחים חפים מפשע, רוסיה עלולה לדרדר את כל אירופה לתוהו ובוהו. היה חשוב לי ביותר להוציא ולחץ את זוג ניצולי השואה האלה מהתופת הכבדה מעיר מריופול שספגה ימים רבים הפגזות ואש כבדה. במהלך מבצע חילוץ מסובך ומסוכן זה חברי המשלחת ואני ראינו מראות קשים ומזעזעים של בינינים שלמים הרוסים כליל, גופות בצידי הדרכים, המון מחסומים בדרך, ראינו את כל מה שהתרחש".

"גם לאחר מבצע חילוץ מורכב ומסוכן זה אני לא נח לרגע, אין לי ספק שיש עוד ניצולי שואה רבים באזורי הקרבות, והמטרה שלנו היא לסייע לחסרי הישע ככל שניתן ואפשר וזאת למרות כל המגבלות בדרכים. אסור לתת לאנשים לעבור פעמיים שואה. אנחנו בעמותת "יד עזר לחבר" לא נסגור לעולם את שערינו וגם לא את ליבנו בפני אנשים פליטים אם הם יהודים או לא יהודים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה, זאת היא חובתינו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים. חשוב לי ביותר עכשיו להראות סולידריות עם הקהילה היהודית באוקראינה וגם עם הלא יהודית באוקראינה", הוסיף.

בתוך כך, יש לציין כי המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג נמצאת כבר מעל לחודש ימים באוקראינה, בעיר הבירה קייב, ובעיר המערבית לבוב, ובמקומות נוספים באוקראינה שם פתחה סניפים מרכזיים המשמשים כמרכזי חירום לוגיסטיים ענקיים עם כמויות עצומות של מזון וביגוד לסיוע לפליטי אוקראינה. חברי המשלחת ההומניטרית בסיוע של מתנדבי העמותה המקומיים עובדים ללא לאות מסביב לשעון ובגבורה אמיצה תחת הפגזות ולעיתים גם תחת אש כבדה רק למצוא לאתר ולחלץ יהודים שנתקעו באיזורי הקרבות במזרח אוקראינה ובצפונה.

עוד נציין כי עמותת "יד עזר לחבר" מפעילה כבר למעלה משבועיים ימים גם מוקד חירום טלפוני שזמין לפניות של יהודי אוקראינה. המוקד מופעל על-ידי מתנדבים דוברי רוסית, הם מעבירים את הפניות לאנשי חברי המשלחת ההומניטרית הנמצאים באוקראינה ופועלים בשטח ללא לאות עם הרבה נחישות והקרבה.