במערכת הביטחון לא מסתירים את הדאגה שלהם בעקבות הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובמרכז חדרה, כאשר עולה החשד למעורבות מזוהים עם דאעש באירועים האחרונים. ישראל חסון, לשעבר סגן ראש שב"כ, שוחח הערב (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לדברים.

"שב"כ עסוק בסיכול הפיגוע הבא. כל פיגוע הוא כישלון, ומכל כישלון לומדים, משנים ומחכימים ואז נופלים בכישלון הבא - כך מתקדים הלאה. אין שום ספק שמהאירוע האחרון ילמדו אבל כולנו מפוקסים על דעאש, כולנו אומרים 'איך ייתכן שמישהו היה שמזוהה דעאש', מי שמזוהה עם חמאס הוא יותר צמחוני? מי שמזוהה עם הג'יהאד האסלאמי הוא טבעוני חסיד אומות העולם? כאלו יש מאות אלפים", אמר.

הוא הוסיף כי "השב"כ עסוק באיומים והוא נותן כזו רמה של ביטחון שעיניי כל העולם נשואות אליו. אנחנו שואפים לציון של 100 אחוזים ואין, לא היה ולא יהיה. לא מדברים על כל העשייה, תראה מול איזו רמת איומים אנחנו חיים ותראה באיזו רמת ביטחון אנחנו חיים. רמת האיומים היא מטורפת".

על הדיווח לפיו שב"כ יאחד את האגפים לסיכול איומי הטרור, אמר: "זה אומר שכל נושא תעודת זהות כחולה וישראלית יהיה תחת טיפול של אגף אחד ואיומי ריגול יהיו תחת אגף אחר, אם אני מבין נכון". 

בהמשך, נשאל על הבעייתיות בהריסת בתי מחבלים ישראלים, והשיב: "כמו שלעצור מנהלי אזרח ישראלי זה יותר מסובך מלעצור מחבל פלסטיני. אני מאלו שהטילו ספק ביעילות הכלי שנקרא הריסות בתים. אם אתה שואל את השאלה הפילוסופית מה מניע את הטרור ומה יוצר לנו מה שנקרא גורמים פוטנציאליים לטרור - אם הריסת בית זה עונש מרתיע? אני חושב הוא יותר מניע לטרור מאשר מרתיע לטרור". 

"הנושא הזה של להתחיל להרוס בתים של אזרחים ישראלים יכול לגלוש גם למחוזות כמו בדומא, ובמכללה האסלאמית בחברון שכמה יהודים ביצעו שם את הפיגוע. אם היו שואלים אותי, אני לא בטוח שהייתי תומך בסיפור הזה כי אני סבור שהתחום של הריסת הבתים הוא יוצר תלכיד סביב המפגע", המשיך. 

על שלילת אזרחות למחבלים אמר חסון כי "השאלה ההרבה יותר רצינית היא למה אנחנו לא מבצעים מכלול שלם של פעילויות כנגד תופעת העבריינות והנשק. חוק מאוד פשוט להעביר אותו, מי שמחזיק בנשק בלתי חוקי והוא נתפס, אין שיקול דעת לבית המשפט והוא חייב להיכנס למינימום חמש שנות מאסר".

ישראל חסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ישראל חסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"דמיין לעצמך שבסיטואציה הזו, כשהיה חוק כזה, הייתה מטיל על השב"כ להביא את האלף איש הראשונים שמחזיקים בנשק בלתי חוקי, אני מאמין שלשב"כ היה לוקח בין שעות לימים ספורים. לי אין שום ספק שפעולה כזו מתמשכת, שלא משליכה את עדה שלמה, כל כך קל להתדרדר במדרון החלקלק הזה, לרקוד על הדם ולגרום לבערה הפנימית הזו שלא מובילה אותנו לאיזשהו מקום", הסביר. 

בסיום דבריו, התייחס חסון לשאלה אם היה מאפשר לחבר הכנסת איתמר בן גביר לעלות להר הבית, והשיב כי "לא. אני טוען שמדינת ישראל חייבת להילחם על חופש הפולחן ולהגיד 'רבותיי אנחנו מאוד מצטערים אבל דברים שעלולים לסכן את חופש הפולחן של כלל הציבור בארץ הקודש, אנחנו לא נאפשר אותם'".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm