משלחת של עשרות פליטים מהמלחמה באוקראינה תשתתף השנה במצעד החיים, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. בין המשתתפים במשלחת, אותה יזם ארגון Shalom Ministry, יהיו אם ושלושת ילדיה, אב ובן שהשאירו מאחוריהם עסק מצליח ועוד. 

"לפני שהכוחות הרוסים פלשו לעירנו, חיינו יחד בשלווה. למדנו, עבדנו וחיינו כמשפחה אחת. עכשיו הכל השתנה. המלחמה פיצלה את משפחתנו ואולצנו לעזוב את ארצנו ואת ביתנו." אומר יפים פודליסקי, פליט יהודי מהעיר ויניציה בדרום מערב אוקראינה. "אבל שרדנו ואנחנו חיים! אנחנו כאוקראינים ויהודים מצאנו מחסה ומקלט במדינה אחרת וכעת אנחנו יכולים לצעוד יחד במצעד החיים כדי לומר בקול אחד חזק: אנחנו בחיים! ואף משטר לא ייקח מאיתנו את חירותנו".

פליטים אוקראינים ישתתפו במצעד החיים (צילום: באדיבות מצעד החיים)
פליטים אוקראינים ישתתפו במצעד החיים (צילום: באדיבות מצעד החיים)

"אני נרגש לצעוד יחד עם משלחת הפליטים האוקראינים, שלמרות החוויות והזוועות שאליהן הם נחשפו, מגיעים וצועדים איתנו על מנת לשמר את זיכרון השואה", אמר יו"ר מצעד החיים העולמי, שמואל רוזנמן. "עוד במסגרת ההיערכות ותכנון לקראת מצעד החיים שמנו לנו כמטרה למצוא דרך שתאפשר גם לפליטים להביע את המחאה והכאב שלהם על מצבם ולצעוד איתם יחד זה לצד זה, כמשלחת אחת מאוחדת".

ד''ר שמואל רוזנמן, יו''ר מצעד החיים העולמי (צילום: באדיבות מצעד החיים)
ד''ר שמואל רוזנמן, יו''ר מצעד החיים העולמי (צילום: באדיבות מצעד החיים)

על רקע המלחמה באוקראינה ובזמן שפולין מארחת כשני מיליון פליטים, הוחלט במצעד החיים, שחוזר השנה לצעוד פיזית בין אושוויץ לבירקנאו לאחר שנתיים של היעדרות בגלל הקורונה, על מתכונת מצומצמת. רק כ-2,000 משתתפים, שמרביתם יגיעו מאירופה, ייקחו חלק באחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. 

המצעד השנה יעמוד בסימן אחרוני השורדים ויובילו אותו שמונה שורדי שואה, שצעדו עם מצעד החיים במשך שנים רבות וזהו ככל הנראה מצעדם האחרון. כבכל שנה, המצעד יוקדש למאבק באנטישמיות ולהעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים. 

בין הצועדים יהיו משלחות של הקרן הקיימת לישראל, הסוכנות היהודית, איתן נישלוס, מייסד קרן נישלוס ודור שלישי לניצולי שואה, וכן ראש עיריית ירושלים משה לאון, שיוביל משלחת עירונית. 

המצעד ייחתם בטקס המסורתי על חורבות הקרמטוריום בבירנקאו, בהשתתפות הרב ישראל מאיר לאו, החזן הראשי לצה"ל שי אברמסון, שורדי השואה, הזמר הראל סקעת המייצג את בני הדור השלישי, ומדליקי לפידי הזיכרון לזכר ששת המיליונים. בין מדליקי הלפידים ידליקו השנה גם הפליטים האוקראינים לפיד זיכרון.