מאות פעילי זכויות למען אנשים עם מוגבלות התאספו רגע לפני החג השני בכיכר הבימה בתל אביב, ליריית הפתיחה במאבק הציבורי לביטול מוחלט של המוסדות הסגורים לאנשים עם מוגבלות שכלית. זאת על רקע פרשת ההתעללות במעון "בני ציון", שנחשפה לפני כשלושה חודשים ושבמסגרתה הואשמו כמה עובדים במקום בהתעללות חמורה לאורך זמן במטופלים במוסד.

מארגני ההפגנה מבטיחים להמשיך במחאה במקביל למשפטם של הנאשמים בהתעללות בחוסים, שממשיך להתנהל, כדי להאיץ את מדיניות משרד הרווחה לשינוי מהותי בתחום. אורית אמיתי, פעילה ציבורית למען זכויות אנשים עם מוגבלות וממארגנות המחאה, אמרה: "תקציבי העתק שמשקיעה הממשלה עבור כל אדם שמופנה למוסד מסלילה אותו לשם כברירת מחדל.

נכון תעשה אם תשקיע את אותם המשאבים עבור דיור בקהילה. נכון להיום משפחה שמבקשת שילדה יגור לידה במגורים עצמאיים בקהילה, אינה מקבלת את אותה מעטפת סיוע ותקציבים כפי שהייתה מקבלת אילו הייתה מפנה אותו למוסד. המצב הזה חייב להשתנות".

גלי דובש גוב־ארי, שיזמה את המחאה, מותחת ביקורת קשה על משרד הרווחה: "כשרוצים לעשות שינוי עומק, אז מוצאים דרך להוציא מפעילים מתעללים ממכרזים של המדינה ומפתחים שירותים בקהילה לאנשים עם מוגבלות. פועלים ללא לאות לאפשר מוגנות לצד חיים אוטונומיים בקהילה בכבוד ובביטחון לכל אדם עם מוגבלות. לא מחכים לחקיקה, מקדמים אותה במקביל".

גוב־ארי מתייחסת בין היתר לעובדה שלפיה עמותת אלאור, שהייתה האחראית על הפעילות במעון בני ציון בטרם נחשפה הפרשה החמורה, ממשיכה גם היום להתמודד במכרזים אחרים של משרד הרווחה. רק לאחרונה זכתה העמותה במכרז להפעלת מוסד רווחה. גוב־ארי: "כל עוד יהיו מוסדות, תהיה התעללות והאנשים 'ההם' לא יקבלו יחס אנושי, וייחשבו ל'תת־אדם'. מקומם הוא בקהילה כאחד האדם".

למחאה הצטרפה גם ח"כ שירלי פינטו (ימינה), יו"ר ועדות המשנה בכנסת לנגישות עירונית ושילוב תלמידים עם מוגבלות. לדבריה, "לצערי הרב, התנאים ברוב ההוסטלים פוגעים בצורה קשה בזכותם של הדיירים לתנאי חיים ראויים, לפרטיות, לבחירה חופשית, חופש תנועה, ובעיקר לכבוד".