לרגל יום השואה שיחול הערב (רביעי) ערך המוסד אירוע "זיכרון בסלון" ב-20 מוקדים שונים במטה הארגון. במסגרת האירוע ניתנה במה מיוחדת לשורדי השואה אשר פעלו לאורך השנים בשורות הארגון בתפקידי ליבה והובילו פעולות ומבצעים חשאיים באומץ לב, ומבלי שחבריהם לארגון יודעים כי הם ניצולי שואה ששרדו את התופת. במשך שנים שמרו את הסוד בקרבם ובמסירות נפש תרמו תרומה משמעותית לביטחון מדינת ישראל.

סילביה, מפקדת מבצעית בכירה לשעבר, שיתפה בעיניים בורקות את עובדי המוסד בסיפור חייה: "נולדתי בביאליסטוק בשנת 1940 למשפחת ויסוצקי. עם כניסת הרוסים לביאליסטוק אמי ברחה איתי לוורשה וחיינו שם בגטו. כשהייתי בת שנתיים, אמי, שהבינה כי אין סיכוי שנשרוד את הזוועות, רצתה להציל אותי לפחות ותאמה עם בחור פולני שהכירה שימתין מן העבר השני של החומה בגטו". 

"אמי עטפה אותי בסמרטוטים והשליכה אותי מעבר לחומת הגטו. אותו פולני מסר אותי להוריו. בגיל צעיר מאוד ברחתי מהמשפחה הפולנית ששלחה אותי לקבץ נדבות ברחוב. היה לי רע שם, ברחתי, רצתי כמו מטורפת. הגעתי לבית יתומים בקרקוב, ובהמשך אומצתי ע"י זוג מבוגר חשוך ילדים, שגידלו אותי כנוצרייה. הוריי נספו בשואה. לאחר המלחמה דודתי ששרדה את המלחמה, מצאה אותי ועלינו יחד לארץ בשנת 1950", הוסיפה. 

בהמשך, נקלטה סילביה לשורות ארגון הביון הישראלי. היא שירתה במגוון תפקידים מבצעיים משמעותיים, הובילה באומץ לב פעילויות מרשימות והגיעה לתפקידי פיקוד בכירים.

 סילביה שיתפה בתחושותיה כמי שחוותה את התופת אולם צמחה ופעלה שנים רבות בארגון הביון הישראלי: "אף אחד במוסד לא ידע שאני ניצולת שואה. לא רציתי הנחות. רציתי להיות כמו כולם. אהבתי את המדינה. הפעילות המבצעית במוסד היא הגשמת חלום ותחושת חוזק וחוסן אמיתי". סילביה אמא לשלושה ילדים וסבתא לשישה נכדים. 

חיים ויקטור תייר נולד בשנת 1935, בטריפולי שבלוב, סיפר את שעבר: "ביוני 1940 איטליה הפשיסטית ששלטה בלוב הכריזה מלחמה על בריטניה וצרפת, מה שגרם להפצצות מאסיביות על העיר טריפולי, שהביאו לבריחה המשפחה לעיר זאוויה שם נפטרה אחותי הצעירה ממלחת הטיפוס. בהמשך גורשה המשפחה יחד עם עוד 1,500 יהודים מכל רחבי לוב, בעלי נתינות זרה למחנה הסגר בטוניסיה כשמיתוכם כ-660 נשלחו למחנה ברגן-בלזן בגרמניה". 

 "בטוניסיה, שהייתה בתקופה זו בשליטת ממשל וישי ואנשי הגסטאפו, נשלחו הגברים למחנות עבודה. לאחר מספר חודשים הועברנו לאלג'יריה שם נשללה אזרחותנו הצרפתית ונשלחנו למחנה הסגר בלגואט במדבר סהרה שם חיינו בתנאים קשים מנשוא, מחלות ורעב קשה. אמא רצתה שנשאר סביבה, לא נתנה לנו לעבור את סביב שמלתה. היא פחדה מהחיילים האכזרים", הוסיף. 

 בצה"ל שרת בגבעתי כקשר וב-1956 והתגייס למוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים. שם שירת שנים ארוכות במגוון תפקידי מפתח באגף הטכנולוגי המבצעי. על כך אמר: "לשרת במוסד ולתרום לביטחון מדינת ישראל זה הישג אישי ענק וגאווה עצומה להיות חלק ממשפחת המוסד". 

חיים נשוי לציונה ולהם שני ילדים ו-5 נכדים

בנאומו של ראש המוסד, דוד ברנע, בתום עדויות שורדות ושורדי השואה, אמר: "היום הזה מטלטל את הנשמה. קשה לדבר, השכל מתקשה להבין והלב מתקשה להאמין מה עבר על בני עמנו, עליכם עדים ועדות יקרים, בימי השואה. גם בחלוף שמונים שנה, מה שעובר עליכם עדיין מזעזע, כמעט בלתי יאומן, בלתי נתפס. רק שהדברים באמת קרו, ואתם כאן כדי להעיר בפנינו, בפני עם ישראל, בפני העולם כולו, על כך". 

עוד אמר: "הגבורה שלכם התחילה אז, אבל היא נמשכת עד היום. קשה לתאר את תעצומות הנפש ואת אומץ הלב שנדרשו רק כדי להמשיך לחיות. ואתם עשיתם עוד הרבה יותר מזה: בניתם לכם חיים, השתתפתם בתקומה של הארץ, הקמתם משפחות לתפארת – לחלקכם בני משפחה שמשרתים כאן במוסד למודיעים ותפקידים מיוחדים של מדינת ישראל. אך לא הסתפקתם בכך. העזתם להישיר מבט את הימים האפלים ביותר בתולדות האנושות, שפגעו בכם באופן ישיר ואישי, ומצאתם את הכוח לספר על כך, שנה אחר שנה, לדורות הבאים, כדי שנד, נזכור ונלמד".

"אני מדבר אליכם כנציגו של ארגון ישראלי, ממלכתי, נחוש ורב עוצמה. ואני שעומד בראשות המוסד, משפיל מבט בענווה גדולה אל מול האומץ האישי שלכם, אל מול סיפור חייכם. רובכם בני משפחה של עובדי מוסד, חלקכם שירת במוסד, היום כולכם חלק מאתנו, חלק מהמוסד. חשוב לנו לשמוע אתכם. סיפורכם הוא חלק מהקשר ההיסטורי הרחב במסגרתו אנו פועלים. בזכותכם אנו לומדים להעריך עוד יותר את המשמעות והערך של החיים שלנו, במדינה עצמאית וריבונית. העדות שלכם מטעינה את פעילות המוסד, את מבצעינו, במשמעות מיוחדת. 

"האתגרים הביטחוניים עמם אנו מתמודדים, מלמדים, מעבר לכל שיעור אפשרי, שעלינו לבנות את כוחנו ולסמוך רק על עצמנו. יש לנו בעלי ברית רבים, אבל אף אחד לא ילחם במקומנו, זה היה ברור תמיד, היום זה ברור יותר מאי פעם. אנחנו חייבים גופי ביטחון חזקים, צה"ל, שב"כ ומוסד שיאפשרו למדינה שלנו להתקיים בשגשוג ובביטחון", סיכם.