"בין המשפחות שלנו נוצר קשר לכל החיים", מספרות בהתרגשות תמי פישר, אמו של ניר גרשון פישר ז"ל, שנהרג במהלך פעילות מבצעית באיו"ש במהלך האינתיפאדה השנייה, ופלה ארזי, אמו של שגיא ארזי ז"ל, שנפל באסון המסוקים ב־1997. הקשר נוצר בעקבות תרומת הכבד של פישר שהצילה את חייו של יוסף, אחיו הצעיר של ארזי.

"ניר נולד בגני צהלה וגדל באלפי מנשה", מספרת האם תמי. "הוא היה ילד שמח, חייכן, תמיד אהב לעזור ועם ערכיות מאוד גבוהה. בגלל בעיה רפואית בכליות הוא שירת בתחילת שירותו הסדיר בשלישות ברמלה, אבל הוא התעקש על שירות משמעותי. ואכן, לאחר חצי שנה בצה"ל וקבלת אישור רפואי, הוא עשה את כל המסלול כשריונר, כמו אבא שלו מאיר, שגם הוא היה שריונר. ניר סיים בהצלחה את קורס קצינים ושירת כמפקד".

לאחר שחרורו משירות סדיר יצא פישר לטיול בדרום אמריקה וארה"ב ולמד רפואה אלטרנטיבית. במקביל הוא המשיך לצאת לשירות קרבי במילואים, ובמבצע חומת מגן באינתיפאדה השנייה ב־2002 אף לחם בג'נין. בפברואר 2003, בעת שירות המילואים הרביעי שלו מאז שחרורו מהסדיר, פישר היה בסיור בקו בשומרון ליד עלי זהב, כשג'יפ הסופה שבו נסע התהפך. "בג'יפ היו ארבעה חבר'ה וניר ישב מאחור. הנהג נהרג במקום וניר נפצע באורח קשה", מספרת האם תמי בעצב.

שגיא ארזי (צילום: באדיבות המשפחה)
שגיא ארזי (צילום: באדיבות המשפחה)

פישר הובהל במצב אנוש לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. "ניר היה חתום על כרטיס אדי מאז שהוציא את רישיון הנהיגה", נזכרת האם, "אך למרות שהיה חתום, היה צורך גם בהסכמה שלנו להשתלת איברים. כמובן שהסכמנו. ידענו שזה היה הרצון שלו וחשוב היה לנו לעזור לכל מי שזקוק".

לאחר יממה נקבע מותו של פישר, שהועלה לאחר מותו לדרגת רב סרן. מגופו נלקחו קרניות, ריאות, לב, לבלב, כליות וכבד, שנתרמו לשבעה חולים. "אנחנו בקשר עם שלוש מהמשפחות שקיבלו תרומת לבלב, כליה, כבד ולב. התחושה מאוד מרגשת כי זאת תרומת איברים למשפחות ראויות, שלפחות זה עזר להן. הלב, הלבלב והכליה נתרמו לבני 58, שזכו בזכות זה לראות את החתונה של הילדים ונכדים. מרגש אותנו מאוד שבזכות התרומה הם זכו".

הכבד נשתל כאמור בגופו של יוסף ארזי, שאחיו שגיא נפל באסון המסוקים בפברואר 1997. "שגיא, הבן הבכור שלנו, נהרג בגיל 23 באסון המסוקים ב־4 בפברואר 1997, וכעבור שש שנים בדיוק, באותו תאריך, הושתל הכבד בגופו של אחיו", מספרת האם פלה ארזי, שמתגוררת עם משפחתה בכפר יונה.

לאחר ההשתלה התברר למשפחות כי גם ניר פישר, שמגופו נתרם הכבד, שירת בשריון. "שגיא, שהיה עתודאי, שירת לאחר גיוסו כאיש חימוש בשריון", מספרת האם, הרואה קשר אפשרי בין נפילת בנה הבכור למחלת הכבד שממנה סבל יוסף, בנה השני. 

"יוסף היה בן 13 כששגיא נהרג. האסון השפיע עליו מאוד ובגיל 16 הוא התחיל לסבול מכאבים. לאחר אבחונים בבית החולים מאיר בכפר סבא נאמר לנו שיוסף יצטרך השתלת כבד. עברנו לבית החולים הדסה עין כרם, שם ניתן היה להשתיל כבד. המצב שלו הידרדר ובגיל 19 כבר היה קשה מאוד".

ניר גרשון  (צילום: באדיבות המשפחה)
ניר גרשון (צילום: באדיבות המשפחה)

אז הגיעה ההודעה על מציאת תורם מתאים לכבד. "בעיתוי מצמרר, בדיוק שש שנים לאחר אסון המסוקים, עבר יוסף את השתלת הכבד הראשונה שלו. לאחר תקופת החלמה הוא חזר לתפקד, התחתן ויש לו שני ילדים", מספרת עוד האם פלה. "הכבד של ניר שהושתל בגופו תפקד במשך 12 שנים ומאז היה צורך בעוד שתי השתלות כבד. יוסף כיום בן 38".

בין משפחות פישר וארזי נוצר מאז קשר מיוחד. "שניהם היו שריונאים, ניר הציל את יוסף בתרומת הכבד. התמונה של ניר אצלנו בסלון, המשפחה שלו היתה בחתונה של יוסף וזוגתו שירן. מאיר, אבא של ניר, אף היה הסנדק בברית של הבן הבכור של יוסף", מציינת ארזי. "אנחנו נפגשים בימי האזכרות של ניר ושגיא ובשמחות ויש לנו קשר רצוף וחם. זכינו בעוד משפחה והפכנו למשפחה אחת גדולה. הם חלק מאיתנו ונוצר איתם קשר מיוחד לכל החיים".