פרוייקט תמ"א 38 נועד לשפר את רמת הביטחון של הישראלים באמצעות חיזוק מבנים ישנים. תופעה חדשה, שהתגלתה באקראי ע"י רכזי מודיעין של "אביר ביטחון" – חברה המתמחה במתן מכלול שירותי ביטחון אזרחיים למגזר העסקי והפרטי – מעלה חשש של ממש לתוצאה הפוכה: סכנת חיים מוחשית עקב המשך מגורים בבניינים שמתבצעות בהם עבודות הריסה ובנייה.

בין לקוחותיה של "אביר ביטחון" מספר חברות בנייה מהגדולות בארץ. כחלק משגרת הפעילות למניעת סחיטת דמי חסות ופשיעה ארגונית, מגיעים רכזי המודיעין של החברה לאתרי בנייה, משוחחים עם הקבלנים והפועלים ובוחנים את המצב בשטח.

לאחרונה, בשני אתרים שונים ברחבי הקריות, נחשפה מציאות בלתי נתפשת: דיירים שממשיכים לגור בדירותיהם, למרות שהבניין הפך לאתר בנייה מסוכן.

בניין תמא 38  (צילום: פרטי)
בניין תמא 38 (צילום: פרטי)


חשוב להדגיש כי הרגולציה הקיימת מאפשרת את המשך המגורים גם כשפרויקט תמ"א 38 יוצא לדרך, אך מתנה זאת בהסדרי בטיחות מתאימים. על-פי בדיקה ראשונית והתרשמות אנשי המקצוע המנוסים של "אביר ביטחון", התנאים במבנים שבהם ביקרו רחוקים מלהיות בטיחותיים.

"פשוט חשכו עינינו", מספר יניר מלך, מנכ"ל החברה, "לראות אישה עם הליכון יוצאת מתוך אתר בנייה, ברזלים, בלוקים, סלעים, אבנים, פיגומים, פועלים שעובדים מעל לראש שלה". עוד הוא סיפר כי באתר אחר אותרו מרפסות ללא מעקות שעלולות לגרום לנפילות ולפגיעות חמורות בנפש. מלך הביע תקווה כי הגורמים האחראיים על העמידה בתקנות הבנייה יטפלו בנושא, וישימו קץ לתופעה המסוכנת.