כחלק מהפקת הלקחים מהאירוע הטרגי מתו שלושה דיירים במעון לחוסים בבית דפנה, פרסם הבוקר (שני) משרד הרווחה שורת צעדים להגברת האכיפה והפיקוח למפעילי שירותי הרווחה במסגרות החוץ ביתיות ובקהילה.

סיגל מורן, מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, שוחחה עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחסה לנושא: "מה שיודעים זה שנמצא בבשר חיידק שגורם להרעלת מזון, לא ידוע מה גרם לחיידק, יכול להיות מטיפול לא נכון בבשר. זה חיידק די שכיח אבל כשהוא פוגע באנשים כמו במקרה הטרגי הזה, אנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה, התוצאות כמו שהן. נכון לעכשיו, אנו לא יודעים יותר מזה על מה שקרה. גם בדוחות הפטירה לא נמצא קשר ישיר, אבל ההנחה היא שזה הגורם. זה מאוד מטריד, אנו עושים הרבה מאוד פעולות כדי להגביר את הפיקוח. להגיד שאנו יכולים להיות בכל רגע נתון בכל מקום - יהיה לא אמין לומר".

בהמשך, הוסיפה: "הפעולות שאנו עושים הן לטווח הקצר במצב שבו אנו נמצאים, הפתרון לטווח הארוך הוא שכמה שיותר אנשים יצאו לקהילה והמעונות שיישארו יהיו בסטנדרט אחר בתנאים טובים - זה ייקח עוד זמן. כעת, הגברנו את הכלים שעומדים לרשות המפקחים לנקוט בסנקציות מידיות במידה והמפעילים לא עומדים בסטנדרט. הרי אחריותם היא לעמוד בסטנדרט, ואחריותנו היא לוודא שהם עושים זאת. אני מסרבת להתחבר לדעה שכל המפעילים הם אויבים. אני חושבת שיש המון עובדים מדהימים בתחום הזה. עם זאת, אני חושבת שהיום הם יום שאנו לא נקל ראש על שום דבר".   

כאמור, על פי הנהלים החדשים למפקחי המשרד תינתן סמכות להטיל סנקציות כלכליות משמעותיות על מפעילי המסגרות הפרטיים. בין הסנקציות שיוכל מערך הפיקוח של המשרד להטיל: עצירת השמות של אנשים עם מוגבלות במסגרת המבוקרת ואי הארכת השמות קיימות. המשרד משלם למסגרות סכומים ניכרים עבור השמה של דייר במסגרת, כך שמדובר בסנקציה משמעותית. כמו כן, מאפשר הנוהל החדש קיזוזים כספיים מתשלומים המגיעים למסגרת במידה ולא עמדה בהתחייבותה בהתאם לתנאי ההתקשרות.

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm