חמישית מאזרחי ישראל הוותיקים חיים מתחת לקו העוני, וקצבת הזקנה הכללית כמעט אינה עולה לאורך השנים. במסגרת מחקר משותף של המכון הישראלי לדמוקרטיה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פותח מדד מחירים לבני 65 ומעלה, על סמך נתונים מהשנים 2013־2020, המאפשר להשוות את שינויי המחירים עבור האזרחים הוותיקים לעומת כלל האוכלוסייה, ונבחנת התאמתו ככלי חלופי להצמדת הקצבאות של אזרחים ותיקים למדד המחירים לצרכן הנהוג כיום.

מדדים ייחודיים לאזרחים ותיקים קיימים במדינות שונות ברחבי העולם, ובהן אוסטרליה, ארה"ב, יפן בריטניה וניו זילנד. ממצאי המחקר מראים כי מדד המחירים של בני ה־65 ומעלה עלה מינואר 2013 עד דצמבר 2020 מהר יותר ממדד המחירים של האוכלוסייה הכללית, על בסיס התפלגות ההוצאות של משקי בית של אזרחים ותיקים לעומת כלל האוכלוסייה.

בהשוואה להצמדה למדד המחירים לצרכן הנהוג כיום, הצמדה למדד בני ה־65 ומעלה הייתה מגדילה את הקצבה ביותר מ־500 שקל בשנה ללא תוספת ותק, ובכ־780 שקל בשנה עם תוספת ותק. לדברי החוקרים, מתן עוגן הצמדה יציב, אשר בבסיסו סל צריכה המתאים לצורכי האזרחים הוותיקים, יביא להפחתת העוני ולצמצום אי־השוויון בקרבם. הם ממליצים לממשלה על חישוב ופרסום מדד ייחודי לאוכלוסיית בני ה־65 ומעלה.

את המחקר ערכו פרופ' איתן ששינסקי, רחל זקן, ירדן וייס, מרב אורן־יפתח, ליאור דופז, בועז בן אהרון ודורון יגר, והם מדגישים: "למדיניות הצמדת הקצבאות יש תפקיד חשוב בצמצום העוני והפערים בהכנסות בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, והיא משקפת את רמת המחויבות להעניק להם רמת חיים בדומה לרמת החיים של כלל האוכלוסייה. פיתוח המדד דורש ביצוע או הרחבת סקרים קיימים ועיבודים מיוחדים, כוח אדם ומערכות ייעודיות. את המשאבים ניתן למצוא בשיתוף פעולה של בעלי עניין, ובפרט גופים ממשלתיים, כגון משרד הרווחה, המוסד לביטוח לאומי והמשרד לשוויון חברתי".

ההבדלים בין התפלגות ההוצאות של משקי בית של בני 65 ומעלה ושל כלל משקי הבית ניכרים. ההבדלים הבולטים הם בשיעורי ההוצאה על דיור ובריאות, הגבוהים יותר בקרב בני 65 ומעלה, ובשיעורי ההוצאה על תחבורה ותקשורת וחינוך, תרבות ובידור, הנמוכים יותר בקרב בני 65 ומעלה. משקלו של סעיף הדיור במדד גבוה - הן לבני 65 ומעלה והן לאוכלוסייה הכללית. החוקרים מדגישים עוד כי הזדקנות האוכלוסייה, התארכות תוחלת החיים, שינויים בשוק העבודה ועלייה ברמת החיים משפיעים על האיתנות הפיננסית - הן של מערכות הפנסיה והן של האזרחים הוותיקים.