הדברים הכי חשובים בבתי האבות הם בטחונם ובריאותם של הדיירים. ברשת בתי החולים הגריאטריים, ״עמל ומעבר״, פועלת מערכת ייחודית, ״עין צופיה״, שמאויישת בין השאר על תצפיתניות יוצאות צה״ל שהיו בגבולות בשירות הצבאי. חשוב לדעת כשמציינים את היום הבין לאומי למניעת אלימות נגד קשישים, שיש רשתות בתי אבות שעושות הכל למען המטרה החשובה הזו - לשמור על בטחון הקשישים. 

המערכת הבלעדית פועלת בשלושה בתי חולים גריאטריים, "עמל בשרון", "עמל טבריה" ו"עמל מעלה אדומים". היא מצלמת בשידור ישיר את הדיירים 24 שעות ביממה בחדרים ובשטחים הציבוריים, כמובן בהסכמתם ובהסכמת המשפחות.

"המוקד הוא כמו חמ״ל שצופה 24/7 על הדיירם והצוות על ידי תצפיתניות, שהוכשרו לכך לפי הנחיות שלנו והנחיות של משרד הבריאות", מספרת סיגל ציגלר, אחראית פרויקטים ושירותי הפיזיותרפיה ב״עמל בשרון״. "אנחנו מנחים אותן על מה להסתכל ובמה להתמקד, יש להם יכולת להתקשר למחלקה ולהגיד בזמן אמת אם יש משהו חריג. בסיוע המצלמות האלו אנחנו יודעים בזמן אמיתי אם לדוגמא נפלה שמיכה, או שאנחנו רואים שהדייר במצוקה רפואית ומגיעים מייד לטפל בו. המערכת שומרת על בטיחותם של הדיירים וגם משמשת לבדיקת ולהדרכת המטפלים, כדי שהם יטפלו בדייר בצורה האופטימלית".

בכל 24 שעות התצפתניות מוציאות דוחות לבתי האבות ובמקביל יש לצוות מסכים גדולים כדי לפקח בצורה יתרה על אירועים ספציפיים. "יש לנו אפשרות לקבל את הסרטונים ולבחון את האירועים לדוגמה האופן שבה נעשו החלפת חיתולים, אופן ההושבה על כיסא גלגלים, מתי הוגשה ארוחת הצהריים וכו'”, מוסיפה ציגלר. ״הבקרה מעלה פלאים את רמת הטיפול ונותנת שקט נפשי למשפחות המטופלים. כמו כן המערכת משמשת גם את הצוות והמטפלים, כאשר הם צופים בעצמם ומבינים איך להשתפר. כך גם איכות הטיפול עולה. נושא המוגנות בגריאטריה עלה לתודעה לפני מספר שנים ויש בתי אבות שכל הזמן נמצאים עם יד על הדופק. אצלנו כל דייר ומטפל חדש שמגיע מודע למערכת ולמוגנות שיש ברשת ואנחנו ממשיכים להשקיע בפרויקטים חדשניים בתחום הגריאטריה כדי לעזור לאנשים״.

גלית גז: ״זהו כלי מדהים שמאפשר לי באופן אישי לפקח על הנעשה בכל חדר וחדר בבתי החולים הגריאטריים שלנו וכל פעם מחדש אני מתרשמת מרמת הטיפול והבטחון שהמערכת מקנה לדיירים. היא מאפשרת לנו לשמור על בטחונם של הדיירים והעובדים שלנו, ללמוד, להדריך ולהתפתח״.