שרת התחבורה מרב מיכאלי הציגה היום (חמישי) את "תוכנית המיליון", שאמורה להביא להפחתה של כמיליון נסיעות יומיות בכלי רכב פרטיים, זאת ברקע עומסי התנועה הכבדים. התוכנית הוצגה במסיבת עיתונאים, שהתקיימה בתחנת אלנבי של "הקו האדום" של הרכבת הקלה, שאמור להתחיל לפעול בסוף השנה, ובמהלכה ציינה מיכאלי כי כי מידי יום מתבצעות בממוצע בישראל כ-14 מיליון נסיעות, מתוכן בכ-12 מיליון בכלי רכב.

מתחשיבים שערכו במשרד התחבורה עולה, כי הנזק השנתי למשק בשל עומסי התנועה הכבדים מוערך בכ-40 מיליארד שקל ובשנת 2030, הנזק כבר יעמוד על כ-70 מיליארדי שקלים בשנה. "היעד הוא להפחית תוך שנה כ-5% מהנסיעות ברכב הפרטי, שהן כמיליון נסיעות ביום", הבהירה מיכאלי, במהלך מסיבת העיתונאים בה השתתפו גם מנכ"לית המשרד מיכל פרנק, ובכירים נוספים, "התוכנית היא דוגמה מושלמת של היפוך הפירמידה שאנחנו מובילות מיומי הראשון במשרד, ששמה את התחבורה הציבורית בראש".

כאמור, על פי התוכנית, התחבורה הציבורית תשתפר באמצעות שלושה צעדים מרכזיים: הקמת כ-120 ק"מ של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, אשר יאכפו לראשונה על ידי יחידה לאכיפה בנתיבים ייעודיים בן עירוניים. לצורך כך, הוקצב סכום של כשמונה מיליון שקל להקמת יחידת אופנוענים, שתחל לפעול תוך זמן קצר בנתיבים הבין עירוניים.

במסגרת התוכנית, ישופרו תנאי הנהגות והנהגים, לרבות חיזוק הביטחון האישי והקמת עוד מאה חדרי מנוחה לנהגות ונהגים, בנוסף ל-85 שכבר הוקמו. "מתקיים שיח ומשא ומתן לטובת שיפור תנאי ההעסקה", אמרה מיכאלי תוך התייחסות למחאת הנהגים. סעיף נוסף במסגרת התוכנית יהיה מתן זכאות לעובדות ועובדי המגזר הציבורי לקבלת סעיף 'ניידות', הזהה לרכיב אחזקת הרכב. זאת, מבלי להחזיק רכב.

במשרד התחבורה מעריכים שהצעד יוביל בפועל לתוספת של כאלף שקל לעובד מידי חודש ולהפחתת מספר כלי הרכב המוחזקים על ידי עובדים במגזר הציבורי. "עובד יוכל לקבל את אותו החזר ולחסון בהוצאות הדלק ואחזקת הרכב", הבהירה מיכאלי. עם זאת, הצעד דורש חקיקה בכנסת ועדיין לא ברור אם ניתן יהיה לקדם את החקיקה עוד לפני הבחירות. "אין כאן מחלוקת פוליטית ואני מקווה שכולם יתאחדו סביב זה", הסבירה.

בנוסף, "תוכנית המיליון" תעודד תוכנית לעידוד נסיעות שיתופיות, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, לצד עידוד להרחבת העבודה מהבית והוספת תוספות שירות לאזורי תעסוקה. לצד אלו, מיכאלי הודיעה גם על הרחבת שעות העבודה בפרוייקטים של הסעת המונים, בהם הרכבות הקלות בגוש דן, בניסיון לקצר את לוחות הזמנים.

בתוך כך, מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן סיכמו אתמול על תוכנית לשדרוג כביש 90, בסכום כולל של כ-410 מיליון שקל. זאת, בנוסף לכ-300 מיליוני השקלים שכבר הוקצה לטובת הרחבת הכביש במקטע שבין קטורה לנחל שיטה.