אחרי שבג"ץ דחה השבוע את מתווה שרת הפנים איילת שקד להגבלת המכסה של הפליטים מאוקראינה המורשים להיכנס לישראל, בענף כוח האדם לעובדי משק בית, המתמודד עם מחסור בעובדים זמינים, מדגישים כי לא רק מטעמים הומניטריים ראוי לכבד את משמעות הפסיקה שהפליטים יכולים לשהות בישראל במשך שלושה חודשים ללא אשרה.

חברת Workito, המספקת שירותי תשלום פנסיה ודמי ביטוח לאומי באמצעות אפליקציה לעובדי משק בית ערכה באמצעות חברת פאנל פרויקט המדגם סקר אינטרנטי בקרב 700 ישראלים המעסיקים עובדי משק בית, שממנו עולה כי 70% תומכים ביוזמה לתת אשרת עבודה לפליטים מאוקראינה על מנת שיוכלו לעבוד בישראל באופן זמני גם בתחום עבודות משק הבית ואף מעוניינים להעסיק אותם כעוזרי בית.

לפי ממצאי הסקר, ל־71% נכונות גבוהה להעסיק עובדי ניקיון ממוצא זר. נכון להיום לפי הסקר, 42% מעובדי משק הבית בישראל הם יהודים, 33% מהם הם עובדים זרים ו־ 16% ערבים והתחום סובל ממחסור חמור בעובדים.

בתשובה לשאלה בנוגע לקשיים שאיתם מתמודדים מעסיקים בשנה האחרונה בתחום העסקת עובדי משק בית בתחום הניקיון נמצא כי זמינות מוגבלת של עובדים (33%), קושי באיתור עובדי ניקיון פנויים (25%) ותחלופה מוגברת של עובדים (20%) הם הבעיות המרכזיות כיום בענף.

דורון אמיר, מנכ"ל Workito, אומר: "ענף עובדי משק הבית בתחום הניקיון משווע לידיים עובדות והמצוקה בתחום מורגשת בכל בית שלישי בישראל. לצד הגדלת מכסת אישורי ההעסקה לעובדים זרים, אחת הדרכים להשגת יציבות בענף עוברת בשיפור יחסי העבודה בין עובדי הניקיון למעסיקיהם כמו בהסדרה של מנגנון התשלומים בין הצדדים, כולל של תשלומי הפנסיה והביטוח הלאומי, כמתחייב בחוק"