המשטרה נערכה מבעוד מועד בכוחות מתוגברים ובמאות שוטרים של מחוז ירושלים יחד עם לוחמי מג"ב ויחידות מיוחדות, במטרה לאבטח את האירועים השונים ברחבי העיר וכן את אלפי המתפללים שפקדו את הכותל המערבי לרגל צום ט' באב, כל זאת לצד עליית מבקרים להר הבית.

"נחתוך לך את הראש": איומים על חייו של בן גביר עקב כוונתו לעלות להר הבית

בשעות הבוקר התקיימה בנקודת המשטרה בכותל המערבי, הערכת מצב מיוחדת בראשותם של מפכ״ל המשטרה, רנ״צ יעקב שבתאי, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג׳מן המפקד על ההיערכות.

מיד לאחר מכן הורחקו ועוכבו שבעה מבקרים שהפרו את כללי הביקור בהר הבית, והם יזומנו בהמשך לחקירה. כמו כן נעצרו, עוכבו והורחקו מספר אנשים שהפרו את הסדר במקום, עוררו פרובוקציות, קראו קריאות הסתה וניסו לשבש את מהלכם התקין של הביקורים ללא הצלחה.

המשטרה פעלה כדי לאפשר את הביקורים כסדרם בהתאם לכללי הביקור במקום.

במשטרה מציינים כי בשעות הבוקר המוקדמות, שוטרי מחוז ירושלים בהכוונה וסיוע של מרכז השליטה במרחב דוד, עצרו שני חשודים, תושבי מזרח העיר, לאחר שתועדו כשהם תוקפים מתפללים בעיר העתיקה בעת שריססו לעברם גז פלפל ותקפו אותם. החשודים הועברו לחקירה במשטרה ובהמשך היום הובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים.

בתוך כך, בשעות הבוקר מנעו השוטרים אירועי חיכוך ופרובוקציות שונות בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים. במסגרת זו ביצעה המשטרה מעצר של חשוד שיידה אבן בעיר העתיקה. 

עוד קודם לכן לפנות בוקר עצרו השוטרים שלושה חשודים שעוררו את חשדם כמי שבכוונתם להפר את הסדר הציבורי באזור.