ישראל היא מדינה שטופת שמש רוב ימות השנה, ובקיץ הקרינה מהשמש מגיעה לרמות גבוהות מאוד. מלבד סכנת ההתייבשות והחובה לשתות ולחבוש כובע, הכרחי שכל עובדי השטח ילמדו לשמור על זכויותיהם, לדעת כיצד להתמגן ומה לדרוש מהמעסיק.

שיתוף פעולה חדש בין העמותה הישראלית לסרטן העור ובין המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא במטרה להעלות מודעות לסכנות ולהסביר כיצד להתמגן, ובמסגרתו יתקיימו ימי הסברה ובדיקות במקומות עבודה.

מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור ענבל כהן תובל מסבירה: "סכנות החשיפה לשמש אינן רק בחוף הים או בבריכות השחייה. ישנם אין ספור עובדים במשק הישראלי החשופים לקרינה מסוכנת ברמה יומיומית. מדובר בעובדים בתחומי הבנייה, הגינון, התברואה, הנהיגה, החקלאות, שירותי ההצלה ועוד.

"אנחנו היום עדים לתוצאות קשות של חולים שלפני כמה עשורים לא היו מודעים לסכנת הקרינה ועבדו בשמש ללא מיגון. אך עם המודעות כיום חובה עלינו כחברה למצוא את הדרכים להגן על עובדים ועובדות אלה".

בכל חודש מתגלים כ־1,000 חולים חדשים בסרטן העור בישראל ומניין המתים מהמחלה עומד על כ־15 בני אדם בכל חודש. סרטן העור הוא מחלה שכיחה בישראל, שבה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות נגעי עור. מלנומה היא המחלה המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים, ואבחון המחלה בשלביה הראשוניים מגביר משמעותית את הסיכוי להשיג ריפוי.

"מודעות נמוכה לסכנות החשיפה לשמש בקרב עובדים ומעסיקים, לצד עלייה בשיעורי התחלואה בסרטן העור בקרב עובדים, מחייבות אותנו לפעול", אומר ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות. "את התופעה המצערת ניתן לעצור באמצעות הקפדה על כללי זהירות פשוטים. כמו כן, על המעסיקים להקפיד לספק לעובדים ציוד מיגון אישי והדרכה מתאימה, ולהגביר את מודעותם לאפשרויות הגילוי המוקדם של נגע סרטני באמצעות בדיקות תקופתיות".