מאות רבות של אנשים הגיעו היום (שישי) לסיור סולידריות בחברון, שבוע לאחר התקרית במהלכה הותקפו פעילי שמאל על ידי לוחם גבעתי. הסיור אורגן על ידי 30 ארגוני זכויות אדם בעקבות אירועי האלימות כלפי אקטיביסטים ופלסטינים שהתרחשו לאחרונה בעיר, כאשר במהלכו הוכרז שטח צבאי סגור שלא איפשר למשתתפים לקיים את המסלול המתוכנן.

"בן גביר יעשה סדר": חייל צה"ל תועד מכה פעיל שמאל בחברון
הלחץ הציבורי עזר? הומתק עונשו של החייל שקרא "בן גביר יעשה סדר" בחברון

מארגון "שוברים שתיקה", מארגני הסיור, נמסר: "ממשלות ישראל מקפידות לאורך שנים להסתיר את מה שאנחנו עושים בחצר האחורית שלנו בשטחים, והיום הוא המשך ישיר למדיניות זו. אנחנו מסיירים כאן היום כי אנחנו רוצים לבנות עתיד טוב, בטוח ומשגשג לכולם - ישראלים ופלסטינים. חברון היא מיקרוקוסמוס של הכיבוש ושל השלכות השליטה הצבאית ארוכת השנים שלנו על אוכלוסייה אזרחית, ולכן חיוני שכל ישראלי יהיה כאן ויקבל את הכלים לשפוט בעצמו אם זו המציאות שאנחנו מייחלים לילדינו גם בעתיד.

לאורך שנים נתנו לעליונות היהודית ולכהניזם לעשות במרכז חברון כבשלהם. 55 שנים של התעלמות ויד חופשית הביאו אותם לכנסת ולממשלה. בשביל להבין כעת את העתיד שמתכננים לנו בן גביר וחבריו בתוך תחומי הקו הירוק, חיוני קודם לראות את המציאות בעיניים".

לאחר שנאם בפני באי הסיור ובמהלך ראיון לערוץ BBC, כוחות צבא ומשטרה עצרו את פעיל זכויות האדם עיסא עמרו. הכוחות אפשרו לעיסא להגיע ולנאום, ורק לאחר מכן עצרו אותו. המעצר בוצע מיד לאחר יציאת האוטובוס האחרון מחברון. עמרו נעצר גם בתחילת השבוע בעקבות נוכחותו באירוע התקיפה של פעיל השמאל ביום שישי שעבר.

סיור סולידריות בחברון (צילום: קובי וולף)
סיור סולידריות בחברון (צילום: קובי וולף)

כזכור, פעיל שמאל הותקף בשישי שעבר על ידי לוחם גבעתי מגדוד צבר בחברון כשהוא שרוע על הרצפה, וחייל אחר צעק לעברו "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונ**". לאחר מכן, העביר האחרון מכתב חרטה למפקדיו, בו הסביר הלוחם את מעשיו, ביקש להקל בעונשו, וביקש סליחה על מעשיו.

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

מפקד פיקוד הדרום אישר היום המתקה בעונשו של הלוחם, שקוצר מ-10 לשישה ימי מאסר.