מה המשותף למעצב פנים, מעצבת גבות, ספרי לימוד קריאה לילדים, מוסך צפוני, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, הסופר החרדי החשוד בעבירות מין חיים ולדר, קמפיין חברתי להקמת טורבינות רוח, מאות אזרחים תמימים מנפאל ובכיר הליכוד ח"כ ניר ברקת? כל אלה, ועשרות לקוחות נוספים, קודמו בשנה האחרונה ע"י רשת של מאות (ואולי אלפי) פרופילים מזוייפים בפייסבוק, הנשלטים מרחוק ופועלים בצורה מתוחכמת במאמץ ליצור מראית עין של תמיכה ציבורית, העלאת תגובות נלהבות, מחמאות נדיבות ושיתופים בכל מדיה אפשרית.

הרשתות הללו קידמו באופן פיקטיבי פוליטיקאים ישראלים בולטים, אנשי עסקים, קמפיינים ציבוריים ואפילו חשודים בהטרדות ותקיפות מיניות. הן הפעילו כמות גדולה של פרופילים מזוייפים, חלקם נפאלים במקור, הצמידו להם שמות ישראלים אותנטיים ותמונות מזוייפות ויצרו באמצעותם "פעילות", לכאורה אותנטית, ו"תנועה" (טראפיק) בקבוצות פייסבוק שונות, על מנת לייצר מראית עין של תמיכה ציבורית ולהדהד מסרים.

הרשת הזו הופעלה, ככל הנראה, ע"י עסק שקרא לעצמו BoostME ("קדם אותי" או "תמוך בי"). כל הפניות למספרי הטלפון שהופיעו בדף הפייסבוק של BoostMe לא נענו. העומדים מאחורי המיזם הזה הורידו פרופיל ונעלמו בימים האחרונים. הם לא מגיבים לפניות ובמקביל מתבצעת פעולה מהירה למחיקת עדויות לפעילות הרשת. מהלך הסגירה החפוז של חלק מפרופילי הרשת החל ברגע שבו חשפו ב"פייקרפורטר" כי היא גוייסה לטובתו של הסופר החרדי חיים ולדר, החשוד בתקיפות והטרדות מיניות נגד קטינות, בתחקיר הארץ של העיתונאים אהרן רבינוביץ ושירה אלק.

חיים ולדר (צילום: ויקימדיה)
חיים ולדר (צילום: ויקימדיה)


זה מתחיל בחודש מרץ 2021. החבר'ה מ"פייקרפורטר" חשפו רשת של פרופילים מזוייפים בפייסבוק שפעלה במרחב העסקי והפוליטי. הראשונה שזוהתה כמי שנהנית משירותיה הטובים של הרשת היא מי שהיתה אז השרה לשוויון קהילתי ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. למרבה הפרדוקס, משרדה של השרה שאמונה, בין היתר, גם על הגנת ילדים ברשת, השתמש לכאורה בשירותיה של רשת פרופילים מזוייפת.

מאז ועד היום, איתרו החוקרים של "פייקרפורטר", שעומדים מאחורי התחקיר שתקראו כאן, רשימה אינסופית של לקוחות שהשתמשו בשירותיה של אותה רשת. בתי עסק לקירות גבס, עיצוב גבות, ספרי ילדים ושלל עסקים מעסקים שונים השתמשו במאות פרופילים מזוייפים ששיתפו, תמכו, הדהדו, פרסמו הודעות מפרגנות ויצרו מציאות וירטואלית, מזוייפת לגמרי, של תמיכה ציבורית נרחבת והתלהבות מהמוצר, האיש או המסר.

התחקיר שאתם קוראים כאן מתפרסם בו זמנית ב"מעריב" וברשת NBC האמריקאית. את עבודת הניתוח ביצעו, כאמור, מתנדבי ומומחי "פייקרפורטר", מיזם מחקר חברתי המפעיל פלטפורמה לשימוש הציבור לדיווח על תכנים ומשתמשים חשודים ברשתות החברתיות. המטרה היא לקדם מאבק במה שמכונה "פעילות זדונית" ברשתות, העלאת מודעות לנושא ואקטיביזם דיגיטלי. 

המחקר מבוצע, שלא למטרת רווח כלשהו, למעט הגברת בטחון המשתמשים ברשת באמצעות חוכמת המונים וחוקרי רשת מקצועיים. "פייקרפורטר" אחראי לשורת חשיפות מהשנה האחרונה, בהן חשיפת מבצעי השפעה איראניים בישראל, קמפיינים מסחריים שקריים, קונספירציות להכחשת הקורונה, התארגנויות אלימות, קמפיינים פוליטיים שקריים נגד ועדת הבחירות המרכזית, ועוד.

עשרות "ישראלים אמיתיים"

בשלב הראשון, לאחר שהתקבלו בפלטפורמת "הפייקריפורטר" מספר דיווחים מהציבור אודות פרופילים שהחלו לפעול למען וסביב השרה אורלי לוי-אבקסיס באופן מעורר חשד. הם סימנו לייקים נלהבים, כתבו תגובות נרגשות, שיתפו והדהדו כל פעולה מפעולותיה. התחקיר העלה כי מדובר בכ-80 פרופילים מזוייפים.  לפרופילים אלו הוענקו שמות ישראלים גנריים, חלקם "גנובים" בכמה מקרים, השמות היו נדירים, כאלה המכילים צירוף ייחודי של שני שמות משפחה שיש רק אחד מסוגם בישראל, דבר שסייע לחוקרים לאמת אל מול הפרופיל המקורי שמדובר בהתחזות.

\'\'התלהבות נדירה\'\'. אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)
\'\'התלהבות נדירה\'\'. אורלי לוי אבקסיס (צילום: פלאש 90)


בכל הפרופילים הללו נמצא מכנה משותף: כולם נפתחו בין ה-16 ל-22 באוגוסט 2018, שמותיהם גנובים מישראלים "אמיתיים", הם מקיימים קשרי חברות ועוקבים זה אחרי זה, במקרים רבים התמונה לא מתאימה לשם מבחינה מגדרית (שם של זכר, תמונת נקבה), במקרים רבים נמצא גם פער בין גיל הדמות לגיל התמונה ומה שבטוח, כולם מגיבים בהתלהבות על כל נשימה מנשימותיה של לוי-אבקסיס.

"פייקרפורטר" דיווחה לפייסבוק על הרשת המזוייפת ב-15 ביולי 2021 במייל מפורט בו הועברה גם רשימה ובה 83 הפרופילים המזוייפים. צורפה לה רשימה של עוד כ-100 פרופילים החשודים כמזוייפים וקשורים לאותה רשת. במייל נאמר כי הרשת גדולה בהרבה וצורפו מאפייניה, על מנת לאפשר לפייסבוק להשתמש ביכולותיה ולחשוף באופן מלא את הרשת. כעבור יומיים, שוגר מייל תזכורת. למחרת פייסבוק מאשרת כי "הנושא בבדיקה". 

חולף כמעט חודש וב-16 באוגוסט שולחים ב"פייקרפורטר" מייל תזכורת נוסף. ב-19 באוגוסט פייסבוק מודיעה שהיא בודקת את המידע שנמסר. כעבור כמה ימים מתחילה פייסבוק להסיר חלק מהפרופילים המזוייפים מהרשת. היא לא מסירה את כולם, אלא רק כ-85% מהם. בעקבות זאת, נשלח מייל ובו שאילתה נוספת: מדוע לא מוסרים כל הפרופילים המזוייפים? פייסבוק לא מגיבה. פייסבוק ממשיכה לגרור רגליים. היא מוחקת פרופילים בקצב איטי, מקפידה להשאיר תמיד "שובל" של שאריות מאותן רשתות מזוייפות עליהן היא מקבלת דיווח.

השיטה פשוטה, האפקט אדיר

שיטת הפעלת הרשת פשוטה, אך גאונית. הפרופילים המזוייפים, בחובבנות מסויימת, לא נצמדים סתם ללקוחות. הם "נשתלים" ומתחברים לקבוצות פייסבוק רלוונטיות, בד"כ בפריפריה של אותו לקוח המבקש להדהד את מסריו. הם מייצרים פעילות פיקטיבית, מפרסמים שאלות ברשת, מקבלים תשובות ועונים. נוצרת סביבם ארומה של פעילות אמיתית המשדרגת את אמינותם. ואז, הם מתחילים להגיב.

אבישי כהן הפך לאישה נפאלית (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
אבישי כהן הפך לאישה נפאלית (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')


פרופילים שנגנבו ממשתמשים אמיתיים (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
פרופילים שנגנבו ממשתמשים אמיתיים (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')


דוגמה נוספת לדרך הפעולה של הרשת (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
דוגמה נוספת לדרך הפעולה של הרשת (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')


לפוסטים של לוי-אבקסיס מגיבים עשרות הפרופילים הללו בהתלהבות נדירה. "אשת ברזל אל תחתי!", או "שאפו לגמרי", ו"מקווים שגם בכנסת הבאה תתני פייט", ו"זכינו בך" וכו' וכו'. הם משתפים את הפוסטים, מהללים ומשבחים אותם, מייצרים הילה של תמיכה ציבורית ועממית אותנטית.

פרופיל בשם מרב גרינברג-גז כותבת ללוי-אבקסיס "מדהימה". זה באמת מדהים, כי גרינברג גז, איתה דיברתי אתמול, כבר חזרה לשם נעוריה (התגרשה מגז), אבל לא עדכנה את מפעילי הפרופיל המזוייף. "אין לי שום קשר לזה", אישרה אתמול, כמו רבים נוספים מהשמות המזוייפים הללו.

הפרופיל האמיתי (למעלה) של מרב לצד הפרופיל המזויף שתמך באורלי לוי-אבקסיס (צילום: pexels)
הפרופיל האמיתי (למעלה) של מרב לצד הפרופיל המזויף שתמך באורלי לוי-אבקסיס (צילום: pexels)


תגובות לפוסטים של אורלי לוי-אבקסיס (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
תגובות לפוסטים של אורלי לוי-אבקסיס (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')

תגובות לפוסטים של אורלי לוי-אבקסיס (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
תגובות לפוסטים של אורלי לוי-אבקסיס (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')


אותו דפוס פעילות נרשם בכל אותם דפי פייסבוק עסקיים ופוליטיים שהרשת היתה קשורה בהם. "התנחלות" בפריפריה הגיאוגרפית והוירטואלית של אותו דף, יצירת פעילות, מגעים עם עוקבים נוספים, שאלות ותשובות, פידבקים, ואז תחילת דחיפה, הדהוד, שבחים, לייקים וכו'.

האפקט של הרשת אדיר. ניקח לדוגמה עמוד פייסבוק לילדים המשווק ספרים, משחקים ואביזרים ללימוד ותירגול קריאה. ב-3 בדצמבר 2020 נרשמים שני שיתופים לפוסט שמתפרסם בעמוד הזה. באותו יום מתחילה הרשת הפיקטיבית "לתמוך" בו. כעבור עשרה ימים זוכה הפוסט הבא ל-2,400 שיתופים. באמצעות רשת פיקטיבית ומזוייפת לגמרי מצליח עמוד עיסקי לייצר הילה של הצלחה, תמיכה ציבורית נרחבת ולרמות, בעצם, את הציבור התמים תוך עקיפת הכלים האינטרנטיים המבוססים על חוכמת המונים וביקורת משתמשים מצטברת.

בשלב הבא זוהתה פעילות דומה סביב מיזם להצבת 24 טורבינות רוח בגובה 270 מטרים כ"א בין בית שאן לעפולה. נגד המיזם התפתחה מחאה ציבורית חריפה. מול המחאה הזו הופיעו, ניחשתם נכון, הפרופילים המזוייפים שלנו. אל מול היזמים, שגובו בהסכמת כמה קיבוצים להציב את הטורבינות בשטחיהם, התארגנו תושבים רבים בעמק חרוד ובסביבה שהתלוננו על תופעות לוואי אפשריות לטורבינות, נזקים בריאותיים וסביבתיים וכו'.

הרשת המזוייפת הפיחה חיים בקרב תומכי מיזם הטורבינות. השיטה ידועה: הצפה מאסיבית של היתרונות (רווחים, ידידותי לסביבה, פתרון עתידני וכמובן, השחרת המתנגדים), הקטנה ברוטלית של החסרונות. הוקם גם דף פייסבוק ("רוח מתחדשת בעמק") והמסרים שהוצפו שם, בידי אותם פרופילים, היו זהים, כאילו נלקחו מדף מסרים מסודר.

אגב, סימן היכר שמדובר ברשת מזוייפת הוא מה שנצפה כאן: מסרים זהים, לפעמים באותן מילים, החוזרים על עצמם בתגובות או פוסטים של פרופילים רבים. לפעמים שגיאות כתיב זהות בין הפרופילים השונים, או טעויות מביכות אחרות החוזרות על עצמן אצל כל ה"תומכים" או ה"מתנגדים". במקרה של הטורבינות, הפרופילים המזוייפים מפמפמים כל הזמן את אותה מנטרה: לשמור על העמק, לעשות כסף, להביא קידמה, וכו' וכו'. נוצר אפקט של ציבור גדול ורב התומך בפרוייקט, כשבמציאות חלק ניכר מהתגובות, השיתופים וההצהרות הנלהבות, הוא פשוט "פייק".

למרות התחכום, לא צריך להיות גאון גדול כדי לזהות את התופעה ולסמן אותה. לא ברור מדוע פייסבוק, המצויידת בכלים המשוכללים ביותר בתחום, לא משקיעה יותר מאמץ במניעת התופעה וגוררת רגליים גם אחרי שנחשפה. הפרופילים הללו נוקטים באותן שיטות: נכנסים לקבוצת הפייסבוק הרלוונטית, שואלים שאלות, ממליצים, מבקשים המלצות, אחר-כך מפיצים מסרים אחידים, פעמים רבות לוקים בעילגות או דפוס אחר המשותף לרבים מהם. לא צריך להיות האקר כדי לעלות עליהם. צריך פשוט לרצות.

ולדר הוא צדיק?

בשלב הבא, זיהו אנשי "פייקרפורטר" פעילות של אותה רשת בקמפיין הנואש של הסופר החרדי חיים ולדר, נגד הפרסומים לפיהם הטריד ותקף מינית נשים וקטינות לאורך שנים. הפרופילים גויסו בחפזון והסתערו על המשימה, תרתי משמע. הם תקפו מתלוננות, השחירו והכפישו, היללו ושיבחו את ולדר כגאון הדור, צדיק חד פעמי ואדם נקי מרבב. ובכן, זה לא הצליח. בעקבות חשיפת הפעילות הזו ע"י "פייקרפורטר", החלה מגמת מחיקה והעלמה מהירה של פרופילים מהרשת. 

תגובות פרופוילים מזויפים לפוסטים על חיים ולדר (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
תגובות פרופוילים מזויפים לפוסטים על חיים ולדר (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')

תגובות פרופילים מזויפים לפוסטים על חיים ולדר (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')
תגובות פרופילים מזויפים לפוסטים על חיים ולדר (צילום: מתוך ניתוח ''פייקרפורטר'')

הגענו, סוף סוף, לניר ברקת. הפעם, אותרו 320 פרופילים מזוייפים שעסקו בקידומו של המועמד המוביל לראשות הליכוד, פוטנציאל אמיתי לראשות הממשלה אם וכאשר נגיע ליום שאחרי נתניהו. 320 פרופילים מזוייפים שאותרו מעידים על מספר רב בהרבה הקיים במציאות. גם כאן, נרשמו אותם דפוסים בדיוק: חלק מהפרופילים היו נפאליים במקור וחלקם "מקומיים", פרופילים רבים ברשת נפתחו באותם תאריכים, השמות לא התאימו לתמונות, שלא התאימו לגיל, כולם פיקטיביים לגמרי וכולם מאמינים שניר ברקת הוא מתת האל לעם היהודי בכלל ולמין האנושי בפרט.  

הפרופילים הללו, כולל אלו שנולדו בנפאל, נרכשו ע"י מאן דהוא, "הומרו" ו"גוירו" לתוך העם היהודי, נקטו באותן טקטיקות. הצטרפות לקבוצות הקשורות לניר ברקת, תוך המשך תמיכה בעמודים עסקיים נידחים יחסית שיתוף הפוסטים של ברקת בינם לבין עצמם, וגם בתוך קבוצות פייסבוק שהוגדרו מראש. 

הפעלת הפרופילים בהקשר לניר ברקת היתה זהירה יותר מההפעלה אצל אורלי לוי-אבקסיס, למשל. ניכר היה כאן שמישהו מנסה לטשטש ככל האפשר את הפעילות הזו. כך או אחרת, ממוצע השיתופים של הפוסטים של ברקת עלה, לאחר שצצה הרשת המזוייפת הזו, פי שישה. 111 שיתופים בממוצע ביולי 2021, כ-650 שיתופים בממוצע באוגוסט. לא רע.

ניר ברקת, עלול להסתבך עם האמריקאים (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
ניר ברקת, עלול להסתבך עם האמריקאים (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)


פעילות הרשתות המזוייפות הללו מצליחה לבלבל את האלגוריתם של פייסבוק. הוא יוצר הקשרים שגויים בין העמודים השונים שהרשת פועלת בהם, למשל מעצבת גבות, מעצב פנים, קמפיין ציבורי ופוליטיקאי בכיר והמלצותיו על עמודים עם "תוכן בעל תחום עניין דומה" הופכות לבלתי רלוונטיות ומגוחכות. כך או אחרת, העמוד של BoostMe  מציע מחירון ללקוחותיו, מינימום 50 שיתופים ליום, רק בואו. מה עם שקיפות, אמינות, העובדה שמדובר בעצם בהונאת הציבור? לא ברור אם מדובר בעבירה. הרשת היא עדיין ג'ונגל.

ברקת עלול להסתבך עם האמריקאים

הסיפור של ברקת מסתעף לאמריקה. יכול להיות שזה עלול לסבך אותו מול החוק האמריקאי. את מירב הדחיפה והשיתופים של הרשת המזוייפת אפשר לזהות בפוסטים ה"אמריקאים" של ברקת, שמרבה להסתובב בוושינגטון ובניו-יורק, לפגוש מחוקקים אמריקאים ולנהל קמפיין אישי מרשים למדי נגד פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

הבעיה היא שאותם מחוקקים אמריקאים איתם נפגש ברקת, לדוגמה הסנטור הרפובליקני טד קרוז, הם אלה שהתעמתו עם פייסבוק לאחר שנחשפו כל השיטות לפרסום פייק ברשת והונאת הציבור באמצעות רשתות של פרופילים מזוייפים. האמריקאים הפכו רגישים מאוד לנושא. לא ברור איך יגיבו לפרסום היום ב-NBC בו ייחשף כי הפוליטיקאי הבכיר והעשיר בישראל משתמש, לכאורה, ברשתות של פרופילים מזוייפים כדי לקדם את פעילותו על אדמת ארה"ב מול מחוקקים אמריקאים.

צריך להוסיף: השימוש הזה בצבאות של בוטים, רובוטים אינטרנטיים, אוואטרים (פרופילים מזוייפים המופעלים ע"י אדם אמיתי) ורשתות מהסוג שתואר כאן, אינו חדש. הראשון שהכניס את השיטה הזו לפוליטיקה הישראלית, בעוצמה אדירה, הוא בנימין נתניהו. כאן, בפעם הראשונה, נחשפות רשתות שפעלו במקביל למען פוליטיקאים, חשודים בעבירות מין, קמפיינים ציבוריים ובתי עסק "רגילים" ותמימים לכאורה. 

השיטה הזו של יצירת מצג שווא ברשתות החברתיות היא לא פחות מהונאת הציבור, שאינו מצוייד בכלים לסינון הרושם והאינפורמציה בה הוא מופצץ בפייסבוק ובשאר הרשתות. הגיע הזמן להסדיר את הנושא בחוק ברור, מקיף ובעל שיניים.

פוליטיקאים מנצלים את הרשתות החברתיות למניפולציות על ציבור הבוחרים בישראל. כל עוד כל פוליטיקאי יכול להפעיל ארמדות של רשתות מזויפות, המתחזות לישראלים אמיתיים, וכך לדחוף את מסריו - האזרחים ברשת חשופים להשפעה מלאכותית על תודעתם. נדרש שינוי רגולטיבי ביחס לתעמולה מניפולטיבית, המופעלת על ידי פרופילים מזויפים כדוגמת השימוש שנעשה בקידום פעילותם של חברי כנסת אורלי לוי אבוקסיס וניר ברקת. 

תגובות

מטעמו של חבר הכנסת ניר ברקת נמסר: "ח"כ ברקת או מי מטעמו או מצוותו לא קשורים ולא יודעים, ולא הפעילו רשת פיקטיבית או מזוייפת כלשהי. לעמוד הפייסבוק של ברקת יש 180 אלף לייקים ומאות שיתופים בכל פוסט שהוא מעלה. ברקת מוביל מאבק ציבורי נגד פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, הוא מעולם לא הפעיל רשתות של בוטים ולא השתמש בשירותים מהסוג המתואר".

מפייסבוק נמסר: "פייסבוק הסירה מהרשת את רובם המכריע של החשבונות והפרופילים המזוייפים. אנו מתחקים ונלחמים בהיקף נרחב של פעילות פיקטיבית הקשורה ברשתות שלנו, המשתרעת בין לייקים ושיתופים מזוייפים עד פעילות מתוחכמת יותר של סוכני השפעה פיקטיביים".

אורלי לוי אבקסיס מסרה בתגובה: "לחברת הכנסת אין ולא היה כל קשר למגיבים או לתגובות לפוסטים אותם היא מפרסמת. המחשבה כי יש לאורלי לוי אבקסיס את היכולת לשלוט במעל 100 אלף עוקבים מופרכת בעליל. כל מי שעוקב אחר הדף שלה יודע כמה תגובות נאצה מתוזמנות וממונות ע״י פרופילים מזוייפים".

"יודגש כי למרות שבהיותה שרה, עמד לרשותה תקציב לקידום פרסומים ברשתות החברתיות - כמעט ולא נעשה בו שימוש. ח״כ לוי-אבקסיס מברכת את תומכיה ברשתות, ותמשיך לפעול למען אזרחי ישראל, בשקיפות וללא משוא פנים", נמסר עוד.



תגובתו של חיים ולדר טרם התקבלה.