בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (שלישי) את דינו של יצחק גבאי, שהורשע בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים. על ההצתה קיבל 24 חודשים בפועל, על החזקת סכין עוד חודשיים ועל הסתה קיבל 10 חודשים נוספים.



גבאי הוא הנאשם השלישי בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים לפני שנה. ביולי נידונו שני פעילי להב"ה, האחים שלמה ונחמן טוויטו, לעונשים של שנתיים ושנתיים וחצי מאסר, לאחר שהודו במעשה במסגרת הסדר טיעון שחתמו עם הפרקליטות.



גבאי הואשם בהצתה ובשורה של עבירות נוספות. כתב האישום נעדר כל סעיף הקשור במניע על רקע גזעני. הוא סירב לחתום על הסדר הטיעון שעליו חתמו חבריו והמשיך לנהל את משפטו.



בספטמבר הרשיע בית המשפט את גבאי בעבירות של השחתת פני מקרקעין והחזקת סכין וכן בעבירות של הסתה לאלימות, הסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור.



הצתת בית הספר הדו לאומי בשכונת פת בבירה עוררה סערה בנובמבר בשנה שעברה. על קירות המוסד רוססו כתובות נאצה כגון "מוות לערבים" ו"כהנא צדק". חקירה משותפת לשב"כ ולמשטרה הובילה לארגון להב"ה, הפועל "למניעת התבוללות בארץ הקודש".



ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה נגד "תג מחיר" בכנסת התייחס להכרעת בית המשפט ובירך על ההחלטה: "טרור הוא טרור והיחס מצד רשויות המדינה כלפיו צריך להיות נחרץ וחסר פשרות כשמגיע עם כאפיה או עם כיפה על הראש".



לדברי שמולי המציתים לא ניסו רק להרוס את מבנה בית הספר בבירה, אלא בעיקר לחבל ביחסים בין יהודים לערבים ולהפיץ אלימות, גזענות והסתה שיקעקעו את הבסיס המשותף. "העונש צריך להרתיע גם את שאר הטרוריסטים היהודים - לא יהיו פשרות", הוסיף שמולי.




הצתה בבית הספר הדו לשוני בירושלים: צילום: כבאות ירושלים



כזכור, בדצמבר 2014 הוגש כתב האישום שהוגש באמצעות עו"ד נועה עזרא-רחמני נגד יצחק גבאי בן 22 מירושלים, שלמה רחמים טויטו בן 20 מבית עלית ונחמן טויטו בן 18 מביתר עלית בגין הצתה, כולל עבירה של התפרצות לבניין שאינו מקום מגורים והשחתת פני מקרקעין, ביחס לשריפת בית הספר הדו לשוני בירושלים. בנוסף מואשם יצחק גבאי בנהיגה ללא רישיון ובהחזקת סכין.



על פי כתב האישום, ביום שישי 28.11.2014 קשרו השלושה קשר להצית ולרסס כתובות בבית הספר הדו לשוני בירושלים, בו לומדים יהודים וערבים. הדבר נעשה כחלק מפעילותם של הנאשמים כנגד התבוללות וכנגד דו קיום בין ערבים ליהודים. האירוע התרחש לאחר שנודע לנאשמים כי התקיים בבית הספר הדו לשוני בירושלים טקס לזכרו של יאסר עראפת מספר שבועות קודם לכן, ועל רקע הפיגועים שאירעו בעיר ירושלים ומתוך מטרה לבצע מעשה שיצור הד תקשורתי. למחרת בערב הלכו הנאשמים ברגל לבית הספר כשהם מצוידים בבקבוקי בנזין, מצית, תרסיס הצבע ושקיות הניילון, וכשפניהם וידיהם מכוסות ונעליהם עטופות בשקיות הניילון. יצחק גבאי ושלמה רחמים טויטו נכנסו לשתי כיתות דרך החלון, ושפכו דלק בכיתות. 



באותו זמן נחמן טויטו ריסס כתובות על הקיר שלשונן: "מוות לערבים", "כהנא צדק", "אין דו קיום עם סרטן" ו"די להתבוללות". לאחר ששלמה רחמים טויטו יצא מהחלון, הדליק יצחק גבאי אש בכיתות באמצעות המצית בה הצטייד מראש, והנאשמים נמלטו מהמקום בריצה, נכנסו לרכב ונמלטו מהמקום. כתוצאה ממעשיהם, פרצה אש שגרמה נזק כבד לבית הספר, בין השאר לשתי כיתות, לציוד שבתוכן, לחלונות ולמערכות האזעקה וכיבוי האש בכל בית הספר.