בג"ץ ביטל היום (שלישי) את צו הריסת בית המחבל שרצח את החייל אלמוג שילוני בפיגוע דקירה ברכבת ההגנה שהתרחש בת"א בנובמבר 2014.



העתירה התייחסה לצו הריסה שניתן לדירה במחנה הפליטים "עסכר החדש" בשכם, בה התגורר המחבל נור אלדין אבו חאשיה. כתב אישום הוגש נגד אבו חאשיה המייחס לו עבירה של רצח בכוונה תחילה.



כ-11 חודשים לאחר הפיגוע הוחלט להרוס את דירת המחבל. הוריו של אבו חאשיה המתגוררים בדירה עם חמישה מילדיהם, עתרו ודרשו להימנע מהריסת הדירה. צו ארעי לעיכוב ההריסה ניתן בחודש אוקטובר האחרון.



בצעד נדיר קבע בית המשפט כי יש לקבל את העתירה ולבטל את ההריסה. השופטים החליטו פה אחד כי "יש בזמן שחלף מביצוע פיגוע הטרור ועד להוצאת צו ההחרמה וההריסה על-ידי המשיב, כ-11 חודשים, כדי להביא לכך שאין לבצע את הצו שהוצא כלשונו".



האב השכול: "נילחם בצורה חוקית"



אביו של אלמוג, יוסף שילוני, אמר בתגובה להחלטה: "בשם המשפחה ובשם עם ישראל, אנחנו מזועזעים". האב הפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה ואמר כי "מדובר בהחלטה לא צפויה בגלל אזלת היד של המדינה שלא נערכה בהתאם, נעצרה הריסת הבית. בגלל שפספסנו את העיתוי הבית יישאר עומד. זאת טעות של המדינה. אם זה היה בזמן הבית היה נהרס. למה שאנחנו נשאר עם הסבל הנורא הזה?".



האב ההמום מהחלטת בג"ץ אמר כי אינו מבין את החלטת השופטים. "עם החלטת בג"ץ לא למצות את הדין עם אותו רוצח שפל בגלל טענותיו על משך הזמן שעבר, אני לא מצליח להבין את מה שהשופט אמר, אני בבלבול יחד עם כל בני המשפחה. אנחנו מקבלים עשרות טלפונים ולא נשב בשקט. ננסה בצורה חוקית להילחם בהחלטה ולזעוק את הזעקה של כל המשפחות השכולות. אנחנו נחושים מאוד".



לדברי האב הריסת בתי מחבלים אינה עונש מספק: "הריסת בתי מחבלים נותנת מענה מינימלי, אבל עדיין לא מגיע לקצה קצהו של העונש האמיתי שמגיע לו לקבל".



בשיחה עם "מעריב אונליין" טען האב כי מדובר למעשה בניצחון של המחבל: "עכשיו הבית יהפוך לביתו של אדם קדוש שניצח את המדינה, יהפוך לסמל ואנחנו נאלץ לקבל את החלטת בג"ץ על כל המשתמע מכך".



לדברי האב, לצד העתירה המחבל מגיע לבית המשפט עם חיוך על פניו. "אנחנו עדיין במשפט עם המחבל הנורא הזה. מגיעים לכל דיון והוא צוחק לנו בפנים. אנחנו מנסים להבין מתי ימצו סוף סוף את הדין עם האכזר הזה ובגלל אילוצים דוחים את הדיונים".



על המחבל שרצח את בנו הוסיף האב: "הוא צוחק עלינו בפנים, הוא מאיים על עדים ומרשה לעצמו לעשות מה שהוא רוצה. הסנגורית שלו מוצאת דרכים שונות ומשונות לדחות דיונים. אנחנו מרגישים שזה עינוי דין".



"אקט מוסרי כלפי המשפחה"



יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, הגיבה להחלטת בג"ץ ואמרה כי "מוטב אילו ההחלטה להריסת ביתו של המחבל הייתה מתבצעת באופן מיידי. למרות שחלף זמן יש להרוס את ביתו. זהו עדיין מסר מרתיע כלפי מחבלים פוטנציאליים. מעבר לכך זה אקט מוסרי כלפי משפחות הקורבנות וגם עבורינו כחברה".