"מה שאני רוצה זה לקבל בחזרה ילד בריא בנפשו, שרוצה לתרום לעם ולמדינה". כך הכריז אתמול אביו של אחד העצורים המרכזיים בפרשת ההצתה הרצחנית בכפר הפלסטיני דומא לאחר שבית המשפט דחה את ערר המשטרה והורה על שחרורו של בנו לאחר שהוגשה בעניינו הצהרת תובע המייחסת לו מעורבות בקטטה לפני שנתיים ותו לא.



העצור ששוחרר לאחר כמעט חודש מעצר הוא החמישי מבין שבעה ילדים. הוא נעצר כמה חודשים לאחר אירוע ההצתה שבו נספו ארבעה מבני משפחת דוואבשה. כעת שוהה הצעיר במעצר בית בבית הוריו באחד היישובים ביו"ש. אביו, רב מוכר, סיפר אתמול ל"מעריב־השבוע": "בני הוא בחור רגיש, עדין, בעל לב טוב. מכיתה ט' הלב שלו בער לגבעות. הוא הלך לשם לא מתוך משבר לימודי אלא מתוך משיכה. הוא בחור חרוץ מאוד, אוהב לעבוד. כשעצרו אותו והבנו שמייחסים לו קשר עם הפרשה בדומא, היינו בשוק. ידענו שזה לגמרי לא מתאים לו".
 
האב מספר כי הגיע לכל הדיונים בהארכות המעצר של בנו וחבריו, אולם בשום שלב לא ניתן לו להיפגש עמו. "זה אחד מאמצעי הלחץ של השב"כ", הסביר האב, "מצד אחד הם מונעים פגישה עם העצור, ומצד שני הם אומרים לו 'אתה רואה, לאף אחד לא אכפת ממך, הם אפילו לא באו לראות אותך בבית המשפט'. עו"ד חי הבר מעמותת חננו ביקש מהשופט לראות אותו, רק כדי לראות שלא מונעים ממנו שינה או מכים אותו, והשופט אמר לו שלא ידאג כי את זה הוא (השופט) יבדוק בעצמו. בהתחלה האמנתי לו, אבל כשנודע לנו שיש עינויים – יצאתי במלוא הכוח כדי לעצור אותם מיידית". 
 

האב המשיך ותקף את השב"כ על יחסו לעצורים. "בשבוע שעבר, בדרכו לבית המשפט, כשידיו ורגליו אזוקות ועיניו קשורות, מישהו הטיח את ראשו של הבן שלי בקיר. השב"כ טען כי הוא נתקל בעמוד. הייתי יכול להאמין לזה בקושי, אם לא הייתי שומע עוד שני עצורים שמספרים אותו דבר. אנחנו קוראים מכאן להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את סרטי החקירה כדי שהאמת מאחורי הטענות לעינויים תצא לאור".
 
עו"ד חי הבר מארגון חננו מסר בסיום הדיון כי "אין בהצהרת התובע דבר המלמד על השתייכותו של החשוד לפשע בדומא. לאחר חודש ימים שבהם החשוד זועק שהוא לא קשור לדומא ושלא עשה שום דבר, נדחה היום ערר המדינה והוא שוחרר. ערוות הפרקליטות נחשפה ומתברר שכל מה שיש למדינה נגד החשוד זו מעורבות בקטטה עם בדואים לפני קרוב לשנתיים. מדובר בחקירה שיצאה מכל פרופורציה עם מעצרים נרחבים ויד שקלה על ההדק הן מבחינת החקירה, הן מבחינת המעצרים והן מבחינת שיטות החקירה האלימות והמשפילות. אלה דברים איומים שעוד ניחשף אליהם בעתיד".