חבר הכנסת אריה דרעי יחזור לכהן בתפקיד שר הפנים, לאחר 22 שנה שבהם לא החזיק בתיק. כזכור, בחודש נובמבר האחרון התפטר דרעי מתפקידו כשר הכלכלה על מנת שנתניהו יוכל לאשר במקומו את מתווה הגז. היום (ראשון) מינויו לשר הפנים עבר באופן רשמי את אישור מליאת הכנסת.
 
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך את השר דרעי על המינוי, ואמר לו כי כשר הפנים עומדות בפניו שתי משימות מרכזיות; האחת, לפקח על סוגיית המסתננים הבלתי חוקיים לישראל, ובמקביל על הוצאתם של מסתננים השוהים במדינה; והשנייה, שינוי גבולות של רשויות ומועצות אזוריות לטובת חלוקה צודקת יותר של כספי הארנונה.
 
למרות הביקורת הציבורית בישיבת הממשלה הרעיפו שרים שונים שבחים על דרעי. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי הוא תומך במינוי והוסיף: "השר יכול למלא את תפקיד הפנים בהצלחה רבה. מחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה עולה כי שר הפנים לא שונה מכל תפקיד אחר. בדיוק כמו שכיהן כשר כלכלה ופריפריה, דרעי יכול לכהן כשר פנים מוצלח. זה בדיוק כמו שאין הבדל בין מג"ד גבעתי למג"ד גולני".
 

כל הטענות מתייתרות


השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי "ברגע שבג"צ אישר פה אחד שדרעי יכול לחזור לממשלה, כל הטענות מתייתרות. גם משרד הכלכלה חולש על כספים רבים. כמו שלא היתה מניעה שיצטרף לממשלה בסבב הקודם, אין מניעה גם היום. הציבור אמר את דעתו בקלפי".
 
שר החינוך נפתלי בנט מסר: "אריה דרעי הוא לבנה מרכזית בממשלה. בטוח שיהיה שר פנים טוב".
 
שר הקליטה והעלייה זאב אלקין מסר: "אני שמח שהעבירו לשרים את מכתב התנועה לאיכות השלטון וגם את חוות הדעת של היועמ"ש. כשמעמידים את שתיהן אחת מול השנייה, חוות דעתו של היועמ"ש רצינית יותר. אין הבדל בין שר הפנים לשאר תפקידי השרים, ואין ספק שדרעי יהיה שר פנים מוצלח". 

שר האוצר משה כחלון מסר: "תרומתו של דרעי לממשלה תהיה גדולה גם במשרד הפנים".
 

מינוי מטיל קלון


בתוך כך, המינוי הטרי של דרעי לתפקיד שר הפנים הגיע לבית המשפט העליון. התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"ץ בבקשה להורות על ביטול המינוי, מאחר שדרעי הורשע בשוחד, מרמה והפרת אמונים בעודו מכהן בתפקיד שר הפנים. התנועה נימקה את העתירה ב"חוסר הסבירות הקיצוני והשורשי, שבמינוי זה, ההופך אותו למעשה חסר סמכות, בין היתר, נוכח הקלון שמינוי זה מטיל על ממשלת ישראל".



"בעת האחרונה היטשטשו באופן סופי כל הגבולות אשר היו מוכרים לנו בעבר", נכתב בעתירה, שהוגשה באמצעות עורך הדין תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון. "מינוי מעין זה מהווה פגיעה חמורה בערכי הליבה עליהם מושתתת הדמוקרטיה הישראלית. כי מינוי זה פוגע פגיעה חמורה בעקרונות שלטון החוק, אמון הציבור ברשויות השלטון ובנבחריו, שוחק את היושר והיושרה של הרשות הציבורית, ופוגע באמון הציבור".



עוד נטען כי "הרשעתו של אריה דרעי הינה מן החמורות שבהרשעות של נבחרי ציבור - אם לא החמורה שבהן" וכי אין סבירות בהחלטה לאפשר לדרעי "לשוב בחזרה לזירת הפשע. מינויו של דרעי לשר הפנים חורג ממתחם הסבירות ולא היה עולה על הדעת בכל מדינה דמוקרטית מתוקנת".



צו ביניים


התנועה מבקשת משופטי בג"ץ מתן צו ביניים, שלא להביא את מינויו של דרעי כשר הפנים בממשלת ישראל לאישור הכנסת, עד להכרעה בעתירה, וכן צו ביניים שיורה למנוע את כניסתו של דרעי לתפקיד שר הפנים וימנע ממנו מלהשתמש בסמכויות הנתונות שר, ובפרט לעסוק בענייני כספים, עד להכרעה בעתירה.



היועץ המשפטי לממשלה אמנם נתן אור ירוק למינוי, אולם ציין בחוות דעתו כי "אין בכך כדי לומר שהחלטה על מינוי כאמור הינה טובה וראויה". רמז לעמדתו של בג"ץ ביחס למינוי כזה ניתן למצוא בהחלטת השופטים בחודש אוגוסט לדחות עתירות שהוגשו נגד מינוי דרעי לתפקיד שר הכלכלה.



עם זאת, השופטים קבעו כי "מינויו של דרעי לשר מצוי על גבול מתחם הסבירות". כעת יצטרכו שופטי בג"ץ להכריע בשאלה, האם שובו של דרעי לאותו משרד בו ביצע את העבירות בהן הורשע, גם היא "במתחם הסבירות".