לאחר כמעט שש שנים באה לקיצה הפרשה שהסעירה את המערכות הפוליטית והצבאית. היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, הודיע היום (רביעי) על סגירת תיק החקירה נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בפרשת הרפז. בהחלטתו קובע היועץ כי לא נמצא בסיס ראייתי לחשדות אודות חתירת הדרג הצבאי תחת הדרג המדיני, ממניעים פוליטיים שנובעים מרצון להריץ את הרמטכ"ל רא"ל (במיל') גבי אשכנזי לראשות הממשלה. לא נמצאו ראיות להתנהלות על בסיס "תוכנית פעולה כוללת שבבסיסה כוונות פוליטיות" או ל"איסוף חומרים" אגב ביצוע עבירות פליליות.


לקריאת הדו"ח המלא לחץ כאן


בנוסף, הורה היועמ"ש על סגירת התיק גם נגד אל"מ במיל' ארז וינר ותא"ל (במיל') אבי בניהו, שנפתח בחשד לעבירה של מרמה והפרת אמונים, בעילה של היעדר אשמה פלילית. גם התיק נגד רונית אשכנזי ובועז הרפז, שנחשדו בעבירה של סיוע להפרת אמונים, ייגנז בעילה של היעדר אשמה פלילית.


 

עם זאת, היועמ"ש קבע עוד כי אין בהחלטתו זו "כדי להשליך, לשנות או להקהות כהוא זה מקביעותיו הקשות של מבקר המדינה, במישור הערכי והציבורי, על התנהגותם של אשכנזי ווינר, שבוודאי איננה הולמת קצינים כה בכירים בצבא".



בהודעת היועמ"ש נמסר כי "מחומר הראיות עולה כי אכן היה עיסוק שוטף ומשמעותי באיסוף מידע על המתרחש במשרד הביטחון, וממצאי חקירה זו ביססו עוד יותר את קביעותיו הקשות של מבקר המדינה - שהעיר לאשכנזי ולעוזרו על התנהגותם הפסולה, בה ראה מבקר המדינה חומרה מיוחדת, נוכח כפיפות הדרג הצבאי למדיני".



היועץ המשפטי כותב כי מידת מעורבותו של אשכנזי באיסוף החומרים לא הייתה פסיבית, כפי שעלה מדו"ח ביקורת המדינה, ולא התמצתה במודעות סבילה למעשי וינר והרפז. "עד כמה שהתנהגות זו איננה הולמת קציני צבא בכירים, שאמורים להשקיע את מיטב מרצם ומשאביהם בניהול המערכה עליה הופקד, במישור הפלילי אמת המידה שונה לחלוטין".



לדברי היועץ, לאחר האזנה לשנת הקלטה רציפה בלשכת הרמטכ"ל, לימוד ובחינה של מאות שיחות שתומללו, ולאחר גביית עשרות רבות של עדויות, לא נמצאו ראיות ל"איסוף חומרים" אגב ביצוע עבירות פליליות.



חוקרי המשטרה האזינו ללא פחות מ-100 אלף שיחות שהוקלטו בלשכת הרמטכ"ל. אולם שיחה אחרת היא דווקא זאת שהעלתה בפני היועץ חשד לשיבוש הליכים משפט מצדו של אשכנזי. השיחה זכתה לכינוי "שיחת מעיינה", על שום הניחוח הקונספירטיבי שאפף את ההיערכות לקיומה דווקא מביתה של מעיינה נבריסקי, חברתה של רונית אשכנזי, באמצעות קווי טלפון שלא ניתן לקשרם למשוחחים. במשך 17 דקות משוחחים אשכנזי ובועז הרפז, ביום בו הורה וינשטיין על פתיחה בחקירה פלילית בפרשה, במטרה לתאם ביניהם עדויות.



לגרסתו של אשכנזי, מטרת השיחה הייתה לומר להרפז "להגיד את האמת בחקירה". וינשטיין מציין בדו"ח כי משכה של השיחה מעלה חשד, שכן "לא נראה סביר, כי דרישה "להגיד אמת" – ותו לא - אורכת 17 דקות". עם זאת, ולאחר שלא עלה בידי החוקרים לאתר הקלטה של שיחה זאת, קבע וינשטיין, כי "אין די ראיות לביסוס אישום פלילי" בנוגע ל"שיחת מעיינה".



נגד אשכנזי עלה חשד נוסף, לפיו מסר ידיעות סודיות שלא בסמכות. על כך אמר היועמ"ש, כי על יסוד ממצאי החקירה נקבע כי קיימות ראיות לכאורה לכך שאשכנזי מסר ידיעות סודיות שלא בסמכות – לעיתונאים ולשר שאיננו שותף סוד – למרות שלא היה רשאי למסור להם ידיעות סודיות אלה, שחלקן נוגעות לגופי ביטחון אחרים וחלקן הוגדרו ברמת סודיות גבוהה ביותר.



"לאחר התלבטות לא פשוטה, ובהינתן שורה של שיקולים, הוחלט שבנסיבות הענין אין מקום להעמדה לדין פלילי", נכתב.



נתניהו על הדלפת החומר המסווג: "שערוריית השערוריות"


בדוח מופיעה גם התייחסותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להדלפה של אשכנזי. "שערוריית השערוריות", כך כינה נתניהו את התנהלותו של הרמטכ"ל לשעבר, כשנחשף לתמלילי שיחה שבה סיפר אשכנזי לעיתונאים ולשר בממשלה שאיננו שותף סוד, על אודות מידע מסווג על פעולה מבצעית שהתקיימה כהכנה לפעולה עתידית. 



בדוח נכתב כי "ראש הממשלה, שר הביטחון וגורמי המקצוע ראו בחומרה רבה את מעשיו של אשכנזי והגיבו בנימה קשה להתנהגותו... לא זו אף זו, אכן, ישנה חומרה מיוחדת מהבחינה הציבורית לכך שדווקא החייל מספר 1, המופקד על שמירת הסוד, שאמור לפעול לפי הנחיות הדרג המדיני, מפר בצורה בוטה הנחיות אלה, וחושף את המידע בניגוד גמור להנחיות המלמ"ב וראש הממשלה.



בדוח נכתב כי "את תגובתו הקשה של ראש הממשלה, ניתן בהחלט להבין לאור העובדה שבעיניו מדובר בהפרת משמעת חמורה של הרמטכ"ל. בהקשר זה, חשוב לזכור כי הדלף הבלתי פוסק מישיבות רגישות הנו תופעה חמורה הקיימת זה מכבר. גם וועדת וינוגרד נתנה עליה את הדעת, ובדוח שהוציאה נכתב כי "אין לקבל מצב בו ראש הממשלה רואה צורך להתחנן בפני שריו ובפני נוכחים אחרים בישיבות אלה (כי לא יוציאו את המידע החוצה") מהדוח".



בועז הרפז הגיב להחלטת היועץ המשפטי לממשלה ואמר לחדשות ערוץ 2 כי "הדוח הנוכחי הוא מהמבישים והמביישים ביותר את מערכת אכיפת החוק ומוכיח שיש דין אחד לקושרים מקושרים ודין אחר לאזרחים רגילים".



בניהו: מברך על ההחלטה ופניי נשואות אל העתיד


דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, אמר בתגובה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק נגדו: "קיבלתי בקורת רוח את הודעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה על החלטתם לסגור את תיק החקירה בענייני, אני מברך על ההחלטה ופניי נשואות אל העתיד. לאורך כל הדרך, שבתי וטענתי כי אין כל בסיס לחקירה המיותרת והממושכת הזו, כפי שסברו בשעתו גם בכירים רבים במשטרה ובפרקליטות - אני מצר על שהתקיימה".



"בארבע השנים שלאחר מלחמת לבנון השנייה, בהן שימשתי כדובר צה"ל במטה הכללי, פעלתי לשרת את המדינה, את הצבא ואת הציבור במקצועיות, בנאמנות וביושר – כפי שעולה גם מהחלטת הפרקליטות. אכן, בביתי ובמשרדי נמצאו מסמכים בחלקם מסווגים, אשר לא הייתי ער לקיומם, כפי שמציין היועץ עצמו והבעתי צערי העמוק על כך".



"השנתיים האחרונות היו עבורי קשות מנשוא. נאלצתי להתמודד עם החשדות, עם החקירות, עם מעצר מיותר ומתוקשר, עם הפרסומים ועם העננה שריחפה מעל ראשי. האמנתי וידעתי כל העת כי דין צדק להיעשות!"

"השנתיים האחרונות היו עבורי קשות מנשוא". בניהו
"השנתיים האחרונות היו עבורי קשות מנשוא". בניהו


"למרות החקירה הממושכת, חרף עינויי הדין והחשדות נגדי שהופרכו כליל, אני שמח על כך שהחקירה ומסקנות הפרקליטות הפריכו פעם נוספת את החשדות שריחפו מעל ראשה של צמרת צה"ל, באותה העת ושמו סוף למחול השדים המתמשך. כעת, אני תקווה כי הפרכת החשדות כנגדי וכנגד חברי, הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל') גבי אשכנזי וחברי ארז וינר - ישימו קץ אחת ולתמיד לפרשה אומללה זו".

"משפחתי: אמי, רעייתי, ילדיי ואחיי, עמדו איתן לצדי ואהבתי נתונה להם כמו גם לחבריי הרבים שלרגע לא פקפקו ביושרי. אני מבקש להביע הערכה ללקוחות משרדי שהאמינו בחפותי, לא עזבו ואף חיזקו אותי ותמכו בי כל העת. תודה מיוחדת לעורכי דיני, איל רוזובסקי, ציון אמיר וערן שמעוני, שליוו אותי בשנים האחרונות במסירות, במקצועיות ותוך אמונה בצדקתי".

עו״ד עודד סבוראי, בא כוחו של אל״מ (במיל׳) ארז וינר, התייחס להחלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגדו: ״אנו מברכים על ההחלטה, למרות שהגיעה באיחור ניכר, הגם שאין בכוחה לכפר על עינוי הדין הבלתי מוצדק שנאלץ לעבור ארז וינר בשנים האחרונות. כעת גם ברור לכל, שהמעצר המתוקשר של ארז היה מיותר ומזיק.

לדבריו, "עכשיו זה הזמן לבדוק לעומק כיצד החקירה, שהושקעו בה מאמצים ומשאבים חסרי תקדים, לא הצליחה לברר את הנקודה היחידה שהייתה טעונה בירור: האם נכון שהלוגו של המסמך זויף, אולם תוכנו היה אותנטי ונכתב על ידי שליחיו של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, כפי שנטען על ידי גורמים רבים המכירים את הראיות?"