עורך הדין, ד"ר אביחי מנדלבליט נכנס היום (שני) לתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה, והחליף את עו"ד יהודה וינשטיין, שסיים את תפקידו אחרי שש שנים. הטקס התקיים בלשכת עורכי הדין בירושלים במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, שרת המשפטים איילת שקד וצמרת עולם המשפט הישראלי.

בנאומו אמר מנדלבליט, שיכהן כיועץ המשפטי לממשלה עד ל-1 בפברואר 2022, כי הוא מקבל את התפקיד ביראת קודש. "המילים שלטון החוק הן החוסן שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. שלטון החוק אומר שכל מי שנפגע מהתנהלות בלתי חוקית של מוסדות או אדם אחר, מערכת המשפט תעמוד לימינו. כולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול. שלטון החוק הוא אחד מעמודי התווך. בליבו גם ניצבת השמירה על בתי המשפט והשופטים. צריך לשמור על מוסד היועץ המשפטי לממשלה ויש להישמר מניסיונות להחליש את מעמדו. שלטון החוק אינו שלטונו של היועמ"ש, אלא של נבחרי העם. כפי שאמר לשעבר מאיר שמגר, בדוח הנוגע לכהונת היועמ"ש: "הוא נדרש לעזור לממשלה לממש את מדיניותם וחזונם במסגרת החוק".

עוד אמר מנדלבליט: "כפי שחלקכם יודעים, מאז ימי היועמ"ש הקודם, צריך שלכל אחד מאיתנו יהיה תחביב ספורטיבי. במקרה שלי זה כדורגל. אני משחק כדורגל, אוהב כדורגל, נושם כדורגל, כולל כל משפחתי. כדורגל הוא משחק קבוצתי, שיתוף פעולה ועבודת צוות. להעמיד את הקבוצה נכון על המגרש. תפיסה זאת יישמתי במשך 30 שנות עבודתי בפרקליטות הצבאית ובכוונתי ליישמה".

"יהודה הכביר ודיבר על האנשים הטובים במשרד הזה, שנושאים באחריות ובעול. ביניהם גם פרקליטי המדינה והיועצים המשפטיים באגפים השונים. על מנת שהמערכת הגדולה תוכל להגשים את העבודה שלנו, עלינו לעבוד כצוות. בשבת הקרובה נקרא את פרשת משפטים, שכוללת מערכת גדולה של חוקים ומשפטים. התורה באה ללמדנו שיש לשים את עבירות שבין אדם לחברו עוד לפני העבירות שבין אדם למקום. כך חינך אותי אבי, שלא זכה להגיע לכאן. כך הוא חינך אותנו ביחד עם אמי"..

"צריך לזכור: המשפט אינו מטרה אלא אמצעי להשגת תכליות חברתיות. הוא נועד להגן על זכויות האדם של כל אדם. צריך לפעול מתוך מחויבות לשירות הציבורי. אני רוצה להודות על הפיקדון היקר שהפקידו בידיי". מנדלבליט הודה לקודמו בתפקיד: "אני מקבל את הפיקדון מתוך ערגת קודש ומתוך הערכה למה שעשית".

הנשיא המדינה ובכירי עולם המשפט בטקס חילופי היועמ"ש. צילום: דוברות משרד המשפטים
הנשיא המדינה ובכירי עולם המשפט בטקס חילופי היועמ"ש. צילום: דוברות משרד המשפטים


נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בטקס כי "כוחו של היועץ המשפטי לא מוענק על ידי הציבור והוא לא משמיע את כל הציבור. כוחו הוא מנאמנותו לחוק, וקולו של החוק והחוקתיות. יחד עם זאת, כשהיועץ המשפטי לממשלה מחליט לא להתערב בהחלטות, תוך שהוא קובע שיש בחינה ציבורית של הפרשה, חובת ההכרעה חוזרת לממשלה. כפי שהסביר לי פעם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר ושופט בית המשפט העליון מני מזוז. 

ריבלין הוסיף: "אני מבקש לברך את היועץ היוצא והנכנס. הם מצטרפים לרשימה מפוארת של אנשי משפט שמעצבים את דמותה של מדינת ישראל, וכלשון התפילה בימים הנוראים: היה פיפיות שלוחי עמיך ישראל, אומר מה שיאמרו, שלא יכשלו בלשונם ולא יינקשו בשינונם. שתמשיך בדרכך הארוכה ורבת הפעלים, להיות נאמן ומחויב לחוק ללא מורא ומשוא פנים. לך היועץ היוצא, שתמשיך לתרום למדינת ישראל בדעתך, מניסיונך ושיפוטך בה ניחנת".
 
שרת המשפטים איילת שקד פתחה את נאומה בדברי פרידה מהיועץ היוצא: "בשנה האחרונה צברתי הרבה מאוד שעות וינשטיין. פגישה אישית אחת ספציפית חקוקה בזכרוני: במועדון הגראז', הזירה בה מתאגרף היועמ"ש. הוא היה לבוש בכפפות ומכה נמרצות את חבריו לזירה. זה מגלם את הפער בין דימויו הציבורי לאדם המרתק. מי שחושב שהוא רך, לא ראה איך הוא חבט בארגוני הפשע ביחד עם המשטרה, בחבטות קשות בפשע המאורגן בישראל".

עוד אמרה שקד: "מי שחושב שזה יועץ מטעם, לא שמע אותו רומז ששרות מסוימות שהוא עובד איתן סובל מתפיסה פשטנית, או שהוא לא עובד אצל שרים אחרים. בעקשנות ג'ינג'ית הוא הגן עלינו באחריות מזכויות אדם ועד זכויות בעלי חיים".

"שמעתי שני מגזרים שמתקשים לקבל לא – ילדים ופוליטיקאים", המשיכה השרה, "מי שאומר הרבה 'לא' הם יועצים משפטיים, אני חושבת שהם צריכים להגיד כן ורק אם זה מנוגד לחוק, צריך להגיד לא. דמוקרטיה חזקה צריכה גז וברקס. וינשטיין לא עבד בשביל אף אחד חוץ מאשר בשביל המדינה. בסוף הוא פעל על פי צו מצפונו. זוהי משימה מורכבת. לאורך הדרך נחלקו דעותינו, אבל זה נעשה במקצועיות ויושרה והגינות. קידמנו נושאים, התחלנו בחיזוק החוק נגד החרמות, המחבלים, ועוד".

בסוף דבריה, ציטטה שקד את המתאגרף האגדי מוחמד עלי אמר: "אני פורש כי יש דברים נחמדים יותר לעשות מאשר להכות אנשים". "אני מאחלת לך שתהנה מהחופש, אל סרטי הטבע והמסעות לאפריקה. תקדיש זמן לאשתך, הילדים והמשפחה.

על היועמ"ש הנכנס, אמרה שקד: "יחד אתכם ותושבי ישראל אני רוצה לאחל הצלחה ליועץ החדש, ולמזכיר הממשלה היוצא, אביחי מנדלבליט. אני שמחה שוועדת האיתור השכילה להמליץ על יועץ ראוי וערכי. אותם גורמים שניסו לחבל במינוייך, ינסו לחבל בהחלטותיך, שמור על העצמאות שלך. אני בטוחה שתצליח לנווט את המערכת ולמלא את התפקיד הזה. משרד מעניין שחולש על הרבה תחומים. הרבה שרים מקנאים בי. הצלחתך היא הצלחתנו".

לאשתו של מנדלבליט אמרה: "כבר התרגלת לעבודה קשה, אבל זה יותר גרוע ממה שהכרת, זה התפקיד העמוס והחשוב ביותר בשירות המדינה. אני מאחלת הצלחה. אני גאה לעמוד בראש מערכת של אנשים כמוכם". 
 

וינשטיין: "עשיתי זאת בדרכי שלי"


היועמ"ש היוצא וינשטיין אמר: "אני נפרד מכם לשלום. שש שנים ליוויתי אתכם בשמירה על שלטון החוק. תמיד הייתם סמל ליושר ולהגינות. הצלחתי – הצלחתכם. הכשלונות – רק שלי. אני הולך ואתם תמשיכו לשרת את שלטון החוק, בדרך שעשיתם – כך תמשיכו. אתם יכולים להסתכל בגאווה – עמדתם על זכויות אדם, שלטון החוק, הערכים הטובים של המדינה הזאת, שהפכה לדמוקרטיה ששומרת על זכויות אדם וזכויות המיעוט, שכל אדם שווה בפני החוק. אנחנו עושים זאת לא כדי למצוא חן, אלא כי זאת דמוקרטיה, חייבים לעזור למיעוט".

וינשטיין הוסיף: "קיבלתי את האחריות מתוך הבנה ורצון. בהיעדר סיכוי סביר להרשעה, אין התובע רשאי להגיש כתב אישום. האחריות היא רק על התובע. ספגתי ביקורות רבות, גם ממי שלא היו מומחים. אל תירתעו מעשיית הטוב.

על מחליפו בתפקיד: "אין לי יסוד לפקפק בך. אתה ראוי. קיבלתי את הכהונה לפני שש שנים וכעת תורך. זהו מוסד חזק מסך כל מרכיביו, הוא חשוב ממי שמאייש אותו. התנגדתי לפיצולו, ומקווה שגם אתה תתנגד. פיצולו היא פגיעה בשלטון החוק". 

עו"ד יהודה וינשטיין. צילום: מרק ישראל סלם
עו"ד יהודה וינשטיין. צילום: מרק ישראל סלם


לסיום אמר: "אני מסיים היום חיילים ותיקים אינם מתים, הם פשוט נמוגים. אני מסיים את תפקידי ונמוג. הייתי חייל שניסה לעשות את שלו. מעולם לא הסיט אותי אדם מדרכי, היו מומחים מטעם עצמם שניסו לעשות זאת. אבל על פי האופן שראיתי והבנתי – אין אדם בנמצא שיוכל לסתור דברים אלה. עשיתי זאת בדרכי שלי.

 ובתוך כך, שרת הספורט מירי רגב ואיגוד האיגרוף בישראל יכריזו על מינויו של ויינשטיין, כאמור, מתאגרף חובב, כנשיא הכבוד של האיגוד במהלך אליפות ישראל באגרוף שתיערך לראשונה בירושלים. רגב אמרה: "אני מברכת את יהודה וינשטיין שהסכים להתמנות לנשיא האיגוד והתגייס לסייע לענף האגרוף לצמוח ולהפוך לענף מוביל בישראל. וינשטיין היה מתאגרף מצטיין בצעירותו ואני משוכנעת שיתרום רבות לענף. כולנו תקווה כי השנה נצליח להעמיד לראשונה מתאגרפים ישראליים באולימפיאדת ריו".

מיהו היועמ"ש החדש?
 

עו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט (52), שמגיע מהציונות הדתית, ונחשב לבחירה המועדפת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל שרת המשפטים איילת שקד, נכנס לתפקיד על אף הקולות שהתנגדו למינוי ולאחר שבג"ץ נתן את אישורו.



הוא בעל תואר שני במשפטים ואלוף במילואים. בתפקידו האחרון שימש כפרקליט הצבאי הראשי. לפני כן מילא שורת תפקידים משמעותיים בפרקליטות הצבאית, לרבות סגן התובע הצבאי הראשי, הסנגור הצבאי הראשי וסגן הפרקליט הצבאי הראשי. בנוסף כיהן כשופט בבית המשפט הצבאי באזור חבל עזה וכסגן נשיא בית הדין הצבאי של פיקוד הדרום וזרוע היבשה. הוא חובש כיפה ומזוהה עם הציונות הדתית, נשוי ואב לשלושה ילדים.



ההסתבכות המפורסמת ביותר של מנדלבליט נוגעת לחלקו בפרשת מסמך הרפז, שהתפוצצה כשהיה פצ"ר. ביוני 2014 הוא נחקר באזהרה במשטרה כמה פעמים, בחשד שביצע עבירות של שיבוש הליכי משפט, מרמה והפרת אמונים, בכך שידע על קיומו של המסמך ובמקום להורות לרמטכ"ל גבי אשכנזי למוסרו לרשויות, ביקש "לישון על זה לילה" ומסר אותו רק למחרת. אולם, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין סגר את התיק נגדו, בשל קשיים בהשגת ראיות וגם בשל העובדה ש"עשה את המעשה הנכון כבר למחרת ולא נגרם נזק קונקרטי לחקירה".



התנהלותו בפרשת הרפז, יחד עם הדרישה לצינון מתפקידו כמזכיר הממשלה והעובדה שוועדת איתור המועמדים לתפקיד היועץ הציגה רק מועמד אחד בלבד היו במוקד העתירות שהגישו ארגונים שונים לבג"ץ נגד המינוי. שופטי בג"ץ דחו פה אחד את העתירות ונתנו אור ירוק למינויו של מנדלבליט לתפקיד החזק ביותר במערכת המשפט ואחד המשפיעים במדינת ישראל.



איזה מין יועץ יהיה מנדלבליט? תומכיו מדברים על אדם ישר וענייני, שמה שעומד לנגד עיניו הוא החוק ולכן להחלטות שיקבל אין כל קשר לימין או לשמאל. מצד אחד, בעקבות דוח גולדסטון הנחה את הפרקליטות הצבאית לחקור לוחמים שנחשדו בביצוע עבירות במבצע עופרת יצוקה. מצד שני, הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה בזמנו, מני מזוז, בבקשה שיורה על פתיחה בחקירה נגד יוצר הסרט "ג'נין ג'נין".



מבקריו טוענים כי ניגוד העניינים של מי שהיה עד לא מכבר מזכיר הממשלה ושחתום על כמה מהחלטותיה, זועק לשמיים. גם קרבתו לנתניהו, לדברי המבקרים, תביא לכך שכל החלטה שלו תיבחן בשבע עיניים.



מנדלבליט נכנס לתפקידו בתקופה שבה היחסים בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטים נמצאים בשפל: הביקורת על בית המשפט העליון, הרעיון לפצל בין תפקיד היועץ המשפטי לממשלה לבין התובע הכללי והשחיקה של אמון הציבור במערכת אכיפת החוק. כשומר הסף, הוא יעצב במידה רבה את פניה של הדמוקרטיה הישראלית בשנים הקרובות. קודמו בתפקיד, וינשטיין, משאיר אחריו לשכה שספגה לא מעט ביקורת. יש לקוות שמנדלבליט יצליח לעמוד בפרץ מול הרוח החזקה שתנשוב עליו מכל כיוון.