שני תושבי תל אביב מואשמים כי פרצו לספריית בית אריאלה בעיר וגנבו כתבי יד עתיקים בשווי 93 אלף דולר. על פי כתב האישום, הם ניצלו שיפוצים שהיו במקום כדי לפרוץ לכספת. הם נאשמים בביצוע ריבוי עבירות של התפרצות, השגת גבול וקשירת קשר לביצוע פשע. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט היום (ראשון) להאריך את מעצרם עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.



בבית אריאלה, ברחוב שדרות שאול המלך בתל אביב, קיים חדר ובו כספת בה מאוחסנים, בין היתר, כתבי יד וספרים עתיקים מקוריים של רבנים, אשר נכתבו עד שנת 1640 לספירה ושווים אלפי דולרים. הכספת מוגנת באמצעות מצלמת אבטחה, אזעקה וגלאי נפח. עקב עבודות בנייה, נוצר מעבר צדדי המקשר בין החניון, לחדר המוביל לכספת.



על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד מורג לנגנטל, החליטו יוסי חמו בן 23 ונתנאל כהן בן 26, לפרוץ לכספת ולגנוב את הכתבים. לצורך כך, במספר הזדמנויות, נכנס חמו לחדר המוביל לכספת, על מנת לבדוק את השטח. הוא נטרל את האזעקה, כיסה את גלאי הנפח ואת מצלמות האבטחה. יחד עמו נכנסו חשודים נוספים, אשר זהותם אינה ידועה. ברוב המקרים הם חבשו כובע גרב ולבשו כפפות.



ב-21 בינואר, בשעות הערב, הגיע כהן עם אדם נוסף וחנה את רכבו בחניון בית גולדה הסמוך. השותף נכנס לכספת בזחילה חמש פעמים, נטל מתוכה כתבי עת עתיקים והעמיס אותם ברכבו של כהן. מעט לפני חצות עזבו השניים את המקום. בין הראיות ישנן צילומי אבטחה המתעדים לכאורה את הנאשמים בכספת ובחניון. בנוסף, איכון של הטלפונים הסלולריים שלהם בסמוך למקום בעת האירוע.



עו"ד שי שורר
עו"ד שי שורר



בבתיהם נתפסו פרטי לבוש התואמים ללבושם של הפורצים וכן פלסטלינה להעתקת מפתחות, אשר נתפסה אצל חמו. הכתבים הגנובים לא נמצאו עד היום ובמשטרה ממשיכים לנסות לאתרם, וכן מנהלים חקירה לאיתור המעורבים הנוספים בפריצות.



בבקשת המעצר ציטטה הפרקליטות את דבריה של שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק ארז: "שוד העתיקות בארץ ישראל הפך למכת מדינה, הפוגע באתרים שונים הפזורים ברחבי ארץ ישראל וביכולת התיעוד של ההיסטוריה של עם ישראל בארצו על ידי המומחים השונים".


סנגורו של חמו, עורך הדין שי שורר, מסר בתגובה כי "זה עתה קיבלנו את כתב האישום, נקרא אותו ונגיב בבית המשפט".