היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא יקח חלק בניסוח חוות הדעת של המדינה בנוגע לשחרורו המוקדם של הנשיא לשעבר משה קצב. מנדלבליט החליט זאת היום (חמישי) על רקע היכרות מוקדמת שלו ושל קצב.

בעקבות ההחלטה, פרקליט המדינה, שי ניצן, הוא זה שינסח את חוות הדעת, שתוגש לוועדת השחרורים בעוד כשבועיים. הוועדה תדון בשאלה אם לנכות שליש ממאסרו של הנשיא לשעבר, שהורשע בשתי עבירות אונס ונידון לשבע שנות מאסר.
 
אתמול התקיים דיון בפרקליטות המדינה, בראשותו של ניצן, בשאלה האם להמליץ לוועדה לשחרר את קצב בתום ריצוי שני שליש ממאסרו. מצד אחד, נשקלו העבירות החמורות שבהן הורשע וחוסר נכונותו של קצב לקבל אחריות על מעשיו ולהביע חרטה. קצב גם לא נטל חלק בתכנית שיקום לאסירים בין כתלי בית הסוהר. מצד שני, נשקלו היעדר המסוכנות מצדו וכן התנהגותו הטובה בכלא. פרקליט המדינה צפוי למסור את חוות דעתו בשבוע הבא. 
 
לפני כשבוע, דיווחה איילה חסון בערוץ 10 כי שרת המשפטים, איילת שקד  אמרה כי היא תומכת בחנינה לנשיא לשעבר משה קצב. לאחר שהורשע בשורת עברות מין ואונס, צפוי קצב לעמוד בפני ועדת שחרורים ב-27 למרץ. קצב נידון לשבע שנות מאסר, שאותן הוא מרצה החל מדצמבר 2011. על פי דיווחה של חסון, שרת המשפטים אמרה בשיחות סגורות כי אם יוחלט בוועדת השחרורים שלא לשחרר את הנשיא לשעבר, היא תחתום על צו חנינה כנגדו.

בתוך כך, ועדת השחרורים של בתי הסוהר תצטרך להחליט האם לקצר שליש מתקופת מאסרו של הנשיא לשעבר. כזכור, קצב נשפט על שתי עבירות אונס. אם אכן תקוצר תקופת מאסרו, הוא צפוי להשתחרר באופן מיידי. עוד אמרה שרת המשפטים כי "אין שום סיבה שוועדת השחרורים לא תשחרר את הנשיא לשעבר קצב, הוא עומד בקריטריונים". לדבריה, גם היא וגם נשיא המדינה ייתמכו בהליך חנינה כנגד קצב.