שי מיקה, דיירת העונה הנוכחית של בית האח הגדול שנכנסה לבית לפני כשלושה חודשים, ניהלה לפני עשור חברות קרובה עם תאיר ראדה ז"ל, הנערה בת ה-13 וחצי מקצרין שנרצחה בבית ספרה. הרשעתו של רוצחה של ראדה, האסיר רומן זדורוב, מוטלת בספק בקרב הציבור ואף בקרב בני משפחתה. לא אחת טענה אמה של תאיר כי היא נרצחה ע"י ילדים שלמדו בעירה.


למרות שהדיירת שי מיקה סיפרה על החברות עם תאיר כבר באודישנים לתוכנית, היא לא נחשפה בפני רוב הדיירים אודות הקשר אליה, עד התוכנית האחרונה. בפרק ששודר סיפרה כי היא הייתה החברה האחרונה אשר ראתה את תאיר לפני הרצח. בראיון נוקב שהעניקה אתמול אילנה ראדה לגבי גזית בתוכנית הרדיו שלו שיב-103FM, היא התייחסה לפרק האחרון של האח הגדול בו סיפרה לראשונה שי מיקה על תאיר, והביעה את כעסה על השימוש שעשתה הפקת התכנית בסיפור הכואב של רצה בתה. כמו כן, במהלך הראיון התייחסה אילנה ראדה לנעלם הגדול לטענתה בסיפור רציחתה של בתה ושאלה: "איפה היו החברות של תאיר ביום הרצח?". 

כיוון שמיקה יפרח שוהה כרגע בבית האח הגדול ולא יכולה להתייחס לדברים, אמה, בלה יפרח, הגיבה להאשמות של ראדה. בפנייה ששלחה לפרקליטות שאלה: "בהמשך לראיון שנתנה ראדה והאשמות שהטיחה בבתי שי יפרח, הייתי שמחה לקבל את תגובתכם בנידון, האם זה נכון ששי שיקרה. האם יש אמת בדוח של פסיכולוגית שנעלם, והאם מאחד הדוחות של השופטים נשמע שיש דופי באמינותה של שי?".


תאיר ראדה ז



 

"אין הטלת דופי באמינותה של שי"


פרקליטות מחוז הצפון מיהרה להגיב וענתה ליפרח כי "אין בהכרעת הדין של בית המשפט כל קביעה לפיה שי שיקרה בעדותה, בהודעותיה, או הטלת דופי כלשהו באמינותה של שי. שי יפרח נחקרה כעדה בחקירת רצח תאיר ראדה ז"ל, בהיותה חברתה של תאיר ז"ל, ובין האחרונים אשר ראו אותה בחיים. בזמן הרצח, היתה שי נערה בת 14 וחצי".

עוד נמסר כי "למרות גילה הצעיר והטראומה הקשה שחוותה, שי שיתפה פעולה בחקירה כמיטב יכולתה וזיכרונה. היא מסרה ארבע הודעות במשטרה, שחזרה לעיני מצלמות את האירועים שחוותה, וכן נטלה חלק בהליך של ריענון זיכרון במעבדה לפסיכולוגיה חקירתית של המשטרה. על סמך אמרותיה אלה, שי הוזמנה כעדת תביעה, והעידה בבית המשפט המחוזי בנצרת במרץ 2008. כל הודעותיה של שי וכן הדוח על רענון הזיכרון הוגשו במסגרת עדותה. בין היתר, התייחס בית המשפט המחוזי בהכרעת הדין לעדותה של שי (לצד עדויות של בני נוער נוספים) לעניין קביעת לוח הזמנים של המנוחה ברגעיה האחרונים, ודמות שראתה שי עולה במדרגות לאחר מכן. בית המשפט ציין באופן כללי כי קיים קושי לקבוע זמנים מדויקים על סמך עדויות בני הנוער, אשר בעצמם לא ידעו לומר את השעות המדויקות של האירועים שחוו".

אמה של תאיר ראדה. צילום: אנצ'ו גוש


בפרקליטות הדגישו כי "אין בהכרעת הדין של בית המשפט כל קביעה לפיה שי שיקרה בעדותה, בהודעותיה, או הטלת דופי כלשהו באמינותה של שי. הדוח המתייחס לרענון הזיכרון לא נעלם, הוא הוגש לבית המשפט וסומן כמוצג. צר לנו על ההאשמות חסרות הבסיס שהועלו בראיון נגד שי וחברותיה, ולא בפעם הראשונה".

דריה יפרח, גיסתה של שי מיקה יפרח, ביקשה למסור בשם המשפחה: "אני מבינה שאילנה מדברת כאימא שכואב לה, וכל מה שנאמר היה מכאב של אובדן של נערה בת 14 . שי לא בחרה להיכנס לבית האח הגדול כחברה של תאיר, וכל מה שהיא דיברה על תאיר היה כחברה ובשבחה של הילדה. היא לא דיברה על הפרשה אלא מתוך האבדן הפרטי שלה, מתוך ילדה שחוותה לא מעט בנוגע לפרשה הזאת. היא העידה כשהתבקשה, היא עברה את רענון הזיכרון כפי שנתבקשה והוא הוגש לתביעה. יותר מהכל שי לא מודעת לבקשתה של אילנה ראדה לא לדבר על תאיר ובטח שאין לה שליטה על עריכת התוכנית. הפרקליטות אמרה שכל העדויות של שי הוגשו. בפרקליטות כתבו שצר להם שזאת הדרך שאילנה בוחרת בה אז מי אנחנו. לבלה, אמא של שי, עצוב מאד, יותר מהכל עצוב לה שזאת הדרך שבה בחרה אילנה להתייחס למה שנאמר".


כזכור, במהלך הראיון של אילנה ראדה, היא הפנתה אתמול אצבע מאשימה, בין היתר לשי מיקה, שלטענתה מסתירה פרטים על הרצח: "מתוך שבע עדויות שהיא נתנה, ארבע שקריות. היו כבר סיפורי רצח של ילדות". עוד אמרה: "הנוער שלנו לא תמים. ניצבתי בפני שלוש ערכאות משפטיות שקבעו שזדורוב רצח, אבל בפרוטוקולים נאמר על ידי השופטים: 'בדקנו את החומר אבל לא יכולנו להגיע לכלל החומר'. 'כלל החומר' זה עדויות של ילדים, זה ילדה שאומרת שהיא יודעת מי רצח את תאיר, זה ילדות שהיו בזמן הרצח בתוך השירותים, זה הן מעידות. למה את אלה לא חקרו, למה לא שמו את הדגש ובדקו עד תום?". עוד הוסיפה: "מה קרה שכל החברות הנחמדות והאהובות הפקירו את תאיר ביום הכי גרוע שלה? זה לא אחת, לא שתיים, לא שלוש ולא עשר. אני שואלת ואמשיך לשאול, איפה היו החברות של תאיר ביום הכי גרוע שלה? איפה הן היו מהבוקר עד הערב? שמענו כבר סיפורי על רצח אצל ילדים".