בתאו בכלא מעשיהו יושב נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, וממתין להחלטת ועדת השחרורים שליד שרות בתי הסוהר, בעניין בקשתו לניכוי שליש מעונש המאסר שהוא מרצה בגין אונס. מחר יתכנסו חברי הוועדה כדי לדון בטיעונים שהוגשו בפניהם משני הצדדים – הפרקליטות וקצב. הפרקליטות שמתנגדת לשחרור מכיוון שהנשיא לשעבר לא הביע חרטה או לקח אחריות על מעשיו. על כן לטענתה קצב אינו ראוי לזכות בשחרור המוקדם. מנגד עומד קצב עצמו, שגולל בתחילת השבוע, כשדמעות בעיניו, את התקופה הקשה שעברה עליו בכלא.



גם אחת מקורבנותיו של קצב הגישה לוועדה את עמדתה, בה הביעה התנגדות נחרצת לשחרורו של מי שהורשע כי אנס אותה. אך גם במעמד זה, לא הכיר קצב במעשיו ואמר בפני חברי הוועדה: "לא פגעתי באף אחת".



למרות זאת, ערב התכנסות הוועדה הביע אופטימיות מסוימת לקראת ההחלטה. על פי הערכות זהירות, סיכוייו של קצב לזכות בשחרור מוקדם לא גבוהים, בעיקר בשל התנגדותו הצפויה של פרקליט המדינה, שי ניצן. מחר יטען פרקליט המדינה בפני ועדת השחרורים כי מכיוון שנשיאה השמיני של מדינת ישראל מעולם לא הביע חרטה או לקח אחריות על מעשיו, הרי שהוא לא ראוי לזכות בשחרור המוקדם.




"לא נהנה מזכויות יתר"


מנגד, פרקליטו של קצב, עו"ד ציון אמיר, טען כי בין מכלול השיקולים שעל חברי הוועדה לקחת בחשבון נמצאת העובדה כי מדובר באדם מבוגר, "שנידון למאסר ארוך מאוד". לדבריו של אמיר: "מדובר במי שנשפט כמו כל אזרח רגיל אחר ולא נהנה משום הנחות וזכויות יתר. לכן, גם עכשיו, יש לשפוט אותו בפני ועדת השחרורים כפי שנשפט כל אסיר אחר. התנהגותו בתקופת המאסר הייתה למופת וכבר נקבע כי לא נשקפת מקצב מסוכנות".



לדבריו, "את הקולות המתנגדים שמענו, אבל אנחנו מקווים ומאמינים שהקול היחידי שיכתיב את גורל ההחלטה יהיה קולו של החוק". מחר כאמור תתכנס הוועדה לדיון ולניסוח החלטה, אשר תישלח בדואר אלקטרוני לצדדים. עם זאת, תתכן אפשרות שחברי הוועדה יבקשו מעט זמן נוסף, לפני שיחליטו האם מי שהיה האזרח מספר אחד ונידון לשבע שנות מאסר, ישתחרר ב-22 באפריל, או שיישאר מאחורי סורג ובריח.



פרקליטיו של קצב בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: יקי צימרמן
פרקליטיו של קצב בכניסה לוועדת השחרורים. צילום: יקי צימרמן