בבית הדין לעבודה בירושלים התקיים היום (שלישי) דיון בבקשת משרד המשפטים לצו מניעה לשביתת הפרקליטים, המוחים על קידומו של תזכיר חוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, שלטענתם פוגע בפרקליטות. במהלך הדיון אמר עורך הדין נחום פיינברג, עורך דין פרטי המתמחה בדיני עבודה ומייצג את משרד המשפטים, כי "הנזק מהעיצומים לא מידתי". לדבריו, "הליך הביקורת על הפרקליטות חוקי ותקין ואי אפשר להפסיקו. הפרקליטים רוצים את 'כל תאוותם בידם'".



עורך הדין חיים ברנזון, המייצג את ארגון פרקליטי המדינה, אמר בדיון כי "אכן יש נזק, אך זה רע הכרחי. רק בזכות הצעדים האלה ישנה התקדמות במשא ומתן. מדובר בשביתה קלאסית, העובדים מבקשים הגנה בסיסית במקום העבודה שלהם. אנחנו מוכנים לקיים משא ומתן עד להגעה להסכמות".


השופט אייל אברהמי ביקש מהצדדים להגיע לפשרה, ולצורך כך הוא כינס את נציגי הצדדים בלשכתו. שביתת הפרקליטים נמשכת זה היום ה-13, במסגרתה הם אינם מגיעים לדיונים ולא מייצגים את המדינה בערכאות. לפני יומיים החליטו היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ושרת המשפטים איילת שקד, לעתור לבית הדין, להוצאת צו מניעה לשביתה. זאת לאחר שבימים האחרונים התנהל משא ומתן בין הצדדים, בו דרשו הפרקליטים להפסיק לחלוטין את עבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, עד שהנושא יוסדר בחוק.




"רצים לגרסטל על כל שטות"



הפרקליטים שובתים במחאה על הצעת החוק של שרת המשפטים, איילת שקד, לעיגון נציבות הביקורת, שעברה בקריאה ראשונה. עורכת הדין סיון רוסו מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שהיא בין השובתים, הסבירה למעריב את המציאות של הפרקליטים, שהביאה למחאה. "המאבק הזה לא רק שלנו. זה מאבק על כוחו ועל חוסנו של הגוף הגדול ביותר שאמון על שלטון החוק בישראל, שמתמודד מדי יום בזירה מאד לעומתית, אם זה במישור הפלילי, מול ארגוני הפשיעה, ואם במישור האזרחי, כשהוא מגן על קופת המדינה ועל האינטרס הציבורי. כיום על כל שטות – רצים להילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות".



לטענת עורכת הדין "הפרקליטים לא מתנגדים לביקורת. זאת דמגוגיה. אנחנו מאמינים בכוחה של ביקורת מערכתית, וכבר היום הפרקליטות מבוקרת. אנחנו מתנגדים לביקורת מגמתית, דרקונית, שהמודל שמוצע כיום בעניינה לא קיים בשום מקום בעולם, ושהשופט גולדברג כבר קבע שהיא לא חוקית. זאת ביקורת שאין בה איזונים, שלא מעודדת שיתוף פעולה, משום שהיא מאפשרת זליגה בין הפרטני לציבורי. מעבר לכך צריך לזכור שבהצעת החוק הנוכחית, מי שלא נמצא בפנים הם 90 אחוז מהכוח בישראל – המשטרה. אם אנחנו רוצים ביקורת מערכתית יעילה, שלא תרתיע את הגוף המבוקר, חייבים לספק לפרקליטים הגנות. אנחנו מבקשים למנוע את תופעת הש"ג".