בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע הבוקר (שלישי) את יוסף חיים בן דוד ברצח הנער מוחמד אבו חדיר. השופטים, שקבעו כבר כי בן דוד, שהוגדר כנאשם המרכזי ברצח, ביצע את המעשה, הכריעו היום כי הוא אחראי למעשיו ולכן אשם בביצוע עבירת רצח וכן בחטיפתו של הנער בן ה-16 משועפט. בני משפחתו של הנער קראו להרוס את ביתו של בן דוד, כפי שצה"ל הורס בתי מחבלים.

מהפרקליטות נמסר היום כי "לאחר שבית המשפט קבע כי הנאשם יוסף בן דוד ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, רצח, חטיפה לשם רצח, ניסיון חטיפה לשם כליאה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, וניסיון הצתה, היום קיבלו השופטים את עמדת הפרקליטות לפיה הנאשם אינו חולה נפש - והרשיעו אותו בדין. בית המשפט קבע באופן ברור וחד משמעי כי בן דוד הוא האחראי והמבצע העיקרי של המעשים המזעזעים שבהם הורשע יחד עם שני קטינים קרובי משפחתו. הנאשם הורשע ברצח נער חף מפשע שחייו נגדעו באחת באכזריות קיצונית ובניסיון לחטוף ילד נוסף- ילד בן שמונה, אותו ניסה לחטוף מזרועות אימו בעת שהלכה ברחוב עם ילדיה הקטינים".

עוד נמסר מהפרקליטות כי "את העבירות ביצע הנאשם ממניעים אידיאולוגים לאומניים של נקמה, תוך שהוא גורר עימו את קרובי משפחתו קטינים, אשר היו שותפים לביצוע הפשע הנתעב ודינם נגזר לשנות מאסר רבות מאחורי סורג ובריח. למרות חלקו המרכזי של הנאשם שהיה הבגיר בחבורה והראש בתכנון ובביצוע הפשע, ניסה הנאשם להתנער מאחריות ועד הרגע האחרון ביקש לטעון טענות מטענות שונות בנוגע למצבו הנפשי בעת ביצוע הרצח. הנאשם אף ניסה להטיל את האחריות למקרה על שותפיו הקטינים קרובי משפחתו. בית המשפט דחה את טענות אלו וקבע כי בן דוד אחראי למעשיו וכשיר לעמוד לדין. עוד קבע כי הנאשם היה היוזם, המחולל והמבצע העיקרי של המעשה הנתעב. העונש על מעשה הרצח הוא עונש חובה של מאסר עולם. לעונש זה יתווסף עונש בגין עבירת החטיפה בה הורשע הנאשם".


בנובמבר האחרון הכריע בית המשפט כי הנאשם המרכזי ברצח בשרפה של הנער מוחמד אבו חדיר והבגיר היחיד שמעורב בפרשה – אופטיקאי בן 31 מירושלים – ביצע את המעשים המיוחסים לו, יחד עם שני נערים בני 16 ו-17, אך השופטים לא הרשיעו אותו והמתינו לחוות דעת בנוגע למצבו הנפשי. שני הנערים הורשעו כבר ברצח. על הנער בן ה-17 נגזר מאסר עולם ובן ה-16 נידון ל-21 שנות מאסר.


מוחמד אבו חדיר. צילום: סלמא א דבעי, בצלם


דמיין שמיליון ערבים רודפים אחריו


חוות הדעת הפסיכיאטרית הפרטית קבעה כי בן דוד סובל ממחלת נפש חמורה וכרונית. הרופא מצא כי הוא בעל היסטוריה מתועדת של תסמיני מאניה ותסמינים פסיכוטיים לפחות משנת 2011, המתאימים לדפוס של הפרעה סכיזואפקטיבית. עוד קבע הרופא כי יש ראיות שהנאשם סבל מתסמיני מחלת הנפש במועד העבירה, דבר אשר היה עלול להשפיע על יכולתו להימנע מביצועה. הדוגמאות אליהן מתייחס הרופא הן כי הנאשם דמיין כי מיליון ערבים רדפו אחריו וזרקו עליו אבנים ואז נתקף בפאניקה והיה לו נדמה כי הדבר קרה במציאות וכי הקורבן עומד לקום שוב ולתקוף אותו. דברים אלה הובילו אותה לאמונה כי יש לשרוף את גופתו.

מנגד, הפסיכיאטר המחוזי שבדק את בן דוד מצא, לדעת שלושת הרופאים שכתבו את חוות הדעת, אין תימוכין בחומר הרפואי לאבחנת ד"ר סירקין על מחלה סכיזואפקטיבית. הרופאים סיכמו חוות דעתם כי לנאשם הפרעת אישיות קומפולסיבית אובססיבית והפרעה דו-קוטבית, אולם בכל הרשומות הרפואיות וכן במהלך ההסתכלות במחלקה, אין תיאור של סימנים מאניים אובייקטיבים או תסמינים פסיכוטיים. עוד צויין כי גם אם כל הסימפטומים אותם תאר היו אותנטיים, אין קשר סיבתי בין הסימפטומים לבין מעשי העבירה שביצע או לגבי יכולתו לעמוד לדין.

השופטים, יעקב צבן, רפי כרמל ורבקה פרידמן-פלדמן, העדיפו את עמדתו של הפסיכיאטר המחוזי. בין היתר הסתמכו הרופאים על כך שבן דוד מטופל על ידי רופאים פסיכיאטרים משנת 2010, ואין כל תיעוד לפסיכוזה וכן כי שבועות בלבד לפני ביצוע העבירה תועד כי מצבו טוב. השופטים קבעו כי "בעת ביצוע העבירות הנאשם לא היה פסיכוטי, הבין היטב את מעשיו, אחראי למעשיו, שלט בהם, לא הייתה לו הפרעה בשיפוט המציאות והייתה לו יכולת להימנע מביצוע העבירות. לפיכך יש להרשיע הנאשם בעבירות המיוחסות לו בכתב האישום: רצח, חטיפת אדם לשם רצח, ניסיון חטיפה לשם כליאה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ניסיון הצתה".

נקמה על חטיפת שלושת הנערים 


על פי כתב האישום, שהוגש נגד השלושה בעיצומו של מבצע צוק איתן, ביולי בשנה שעברה, השלושה רצחו את אבו חדיר בן ה-16 על רקע גזעני, רק בשל מוצאו הערבי וכנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים, גלעד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח. הם הואשמו כי בתאריך 3 ביולי, חטפו את הנער בכוח לתוך מכוניתם, לעיני דודו.

השלושה חנקו את אבו חדיר עד שאיבד את הכרתו ונסעו עמו ליער ירושלים. שם הכו אותו באכזריות, תוך שהם קוראים לעברו כי "זה בשביל הנערים". לאחר מכן, בעודו מחוסר הכרה, שפכו עליו הנאשם המרכזי וקטין נוסף חומר דליק והציתו אותו, עד שנשרף למוות.

הפגנה מחוץ לביהמ