נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין שוקל מתן חנינה לנשיא לשעבר משה קצב, המרצה שבע שנות מאסר בגין שורת עבירות מין קשות. מקורבי קצב מתארים את מצבו הנפשי כקשה. השופט בדימוס שלי טימן התייחס לכך בראיון לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" והסביר שהסמכות של הנשיא להעניק חנינה לאסיר נקובה בחוק, ושהיא כמעט בלתי מוגבלת. הוא אף הזכיר שבפרשת קו 300 הוגש בג"ץ נגד החנינה מראש, שהעניק הנשיא הרצוג לאנשי השב"כ, עוד בטרם נשפטו, ושבג"ץ הכריע ברוב דעות בעד החנינה. לכן, לדברי טימן, עתירה שיגישו לבג"ץ נשים בהן פגע קצב לא תעזור, כי סמכות הנשיא למעשה בלתי מוגבלת. "הפלוס של קצב", הדגיש טימן, "הוא ששרת המשפטים כבר הביעה את דעתה והיא לא מפחדת משום דבר, בוודאי לא משדולות הנשים, כי היא עצמה אישה".




משעל שאל האם העובדה שאדם נמצא במצב נפשי קשה, תואמת לקטגוריית ה"סמכות של חסד" לחון אותו. טימן השיב שבעיקרון יש התאמה, והוסיף: "סימנים לטירוף היו לדעתי. אני לא רוצה להשמיץ, אבל אנחנו ראינו את הנאומים שלו (של קצב), ראינו את מה שכתבה הוועדה (ועדת השחרורים), שהוא אדם כוחני. יש גם בית חולים לחולי נפש, לאנשים שמסכנים את עצמם בתוך בית הסוהר". טימן ציין את ההנחות שנעשו בעבר, בשל בעיות בריאותיות, לאסירים יהושע בן ציון, שבתאי קלמנוביץ' ואלחנן טננבאום, שהמשיכו בחייהם, וציין ש"צריך לבדוק היטב".



"הנשיא יכול היה לצאת בלא כלום", הזכיר טימן, "בגלל עקשנותו הוא נכנס לבית הכלא. בגלל עקשנותו הוא לא התחרט". "בחקיקה אין חובה להתחרט", הדגיש משעל, "אין חובה להתחרט, אבל תשב הלאה", ענה טימן, "אין חובה להתחרט, אין חובה לעשות שום דבר, פשוט קבעו לך שבע שנים, תשב שבע שנים. לעומת זאת, חסד זה חסד. זה לא שייך בכלל למה שעשית. 'תעזבו אותו, תעזבו אותו' - את כל זה יגידו, בבקשה. הפרקליטות צריכה להגיב, שרת המשפטים צריכה להגיש את זה. תהיה ועדה שתמליץ לנשיא".



"ההרגשה שלי היא שהנשיא יחון אותו כי הוא טוב לב והוא נחמד והוא חביב", אמר טימן. "אני לא רוצה להגיד 'חלאס, מספיק' כי אני לא רוצה להתווכח עם כל מיני, אני רוצה להישאר נייטרלי. התנגדתי שוועדת השחרורים תשחרר אותו כי זה גוף מנהלי שמתערב בעניינים משפטיים, אבל ברגע שמדובר בנשיא, הנשיא ריבלין הוכיח עצמו כדמות המקובלת על כל העם ואני סומך על שיקול דעתו. מה יעשה אחר כך מר קצב, אם הוא יבריא פתאום או לא יבריא פתאום, אינני יודע".



"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו