האם הפרקליטות מסתירה חומר שיכול לזכות אדם שיושב בכלא כמעט שני עשורים מרצח? הסנגוריה הציבורית פנתה היום (שלישי) לבית המשפט העליון, בבקשה שיורה לפרקליטות להעביר לעיונה חומר מתיקו של אסיר העולם עובדיה שלום, שהגיש בקשה למשפט חוזר. לטענת הסנגוריה, בידי הפרקליטות שש תיקיות מחקירת רצח עורך הדין שמואל לוינסון בו הורשע יוסף בשנת 1994.



בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד קרן אבלין-הרץ, מנהלת המחלקה למשפטים חוזרים בסנגוריה הציבורית, נטען כי הסנגוריה הציבורית נקטה שורה של פעולות כדי לאתר את החומר המשפטי והראייתי בתיק זה. "במהלך לימוד התיק התחוור לסנגוריה הציבורית, כי חקירותיו של שלום תועדו באופן קולי וחזותי וכי חומר זה אינו כלול בחומר שהועבר לידיה. חומר החקירה שהעבירה הפרקליטות לסנגוריה הציבורית בשנת 2009, אינו כולל תיעוד זה, אלא רק את תמלילי החקירה הכתובים אשר נערכו בידי המשטרה", נכתב בבקשה.



הסנגוריה פנתה לפרקליטות כדי לקבל את החומר. על פי הבקשה, הפרקליטות טענה כי לא עלה בידיה לאתר את הקלטות וכי הפרקליטות אינה מחזיקה בתיק ואינה מצליחה לאתרו. על יסוד תשובת הפרקליטות, נוסחה הבקשה למשפט חוזר, שהוגשה לפני חודשיים.



עוד על פי הסנגוריה הציבורית, יממה אחת בלבד לאחר הגשת הבקשה למשפט חוזר, הודיעה לפתע הפרקליטות על איתורם של שני ארגזים ובהם חומר מתיקו של שלום. "התברר כי ארגזים אלה מכילים, בין היתר, שתי קלטות בהן תועדה חקירתו של עובדיה שלום (אותן קלטות שהסנגוריה ביקשה לחפש ונענתה כי הדבר אינו אפשרי, מ"ש)".



שמואל לוינסון ז"ל. צילום רפרודוקציה: פלאש 90
שמואל לוינסון ז"ל. צילום רפרודוקציה: פלאש 90




לקראת משפט חוזר



בעקבות ההודעה בדבר איתור החומר, פנתה עו"ד אבלין הרץ בבקשה לעיין בחומר שהתגלה. לטענתה, בעיון בארגזים שנמצאו התגלו כי קיימים בו בנוסף להקלטות מסמכים שונים שלא היו בידי הסנגוריה הציבורית ושלא נמסרו לה על ידי הפרקליטות. "בנוסף, הודיעה הפרקליטות כי התגלה חומר נוסף שאין בכוונתה להעביר לעיון הסנגוריה הציבורית", נכתב.



לאור זאת פנתה היום הסנגוריה הציבורית לבית המשפט העליון, בבקשה שיאפשר לה להגיש תוך 21 ימים טיעונים נוספים לבקשה למשפט חוזר, המתייחסים לחומרי החקירה שאותרו על ידי הפרקליטות ולא היו בידיה. בנוסף, מתבקש בית המשפט להורות לפרקליטות לאפשר לסנגוריה לעיין בשש התיקיות, שהעיון בהן נמנע עד כה.



לפני כחודשיים הוגשה לבית המשפט העליון בקשה למשפט חוזר עבור שלום. בסנגוריה מתבססים בין היתר על ממצאי בדיקות דנ"א אשר בוצעו במוצגים מזירת העבירה במעבדה בארצות הברית, המוכיחים לטענתם כי על אף אחד מהמוצגים שנבדקו לא אותר דנ"א של שלום עובדיה, ומנגד, על סדרת מוצגים נמצא דנ"א של אדם אלמוני, שאינו עובדיה ואינו לוינסון או מי מבני משפחתו. זאת למרות שידוע שבין לוינסון לרוצחו התנהל מאבק.



מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "נגיב בבית המשפט ככל שיהיה צורך בכך".