פרקליטה של שרה נתניהו, עו"ד יוסי כהן, הגיב להחלטת ביהמ"ש כי המדינה תפצה את גיא אליהו, עובד מעון רה"מ לשעבר, ואמר כי "היחס הפוגעני האמיתי הוא של השופטת פרוז׳ינין שכצפוי התעלמה שוב באופן בוטה ומוטה מעדותה של הגברת נתניהו. המשפט נוהל באופן חד צדדי ולא התאפשר לגברת נתניהו להביא עדים שיפריכו את טענותיו השקריות והמרושעות של גיא אליהו. בכוונתנו לערער על פסק דין שגוי ומוטה זה".



קודם לכן היום (שני) פסק בית המשפט כי המדינה תפצה את עובד מעון ראש הממשלה לשעבר, גיא אליהו, בסכום של 85,000 שקלים – כך קבעה  שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיתה פרוז'ינין. השופטת כתבה בהחלטתה כי "יש לקבל במלואה את טענת התובע, כי היה חשוף להעסקה פוגענית אשר באה לידי ביטוי בנזיפות, צעקות, השפלות, דרישות מוגזמות ובלתי סבירות, כי שררה במעון בתקופת עבודתו אוירה של פחד, וכי נדרש לעבוד במשך כל תקופת עבודתו במעון שעות רבות מאד, שאינן מתיישבות עם הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה".


פסק הדין חושף פעם נוספת את התנהלותה של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, כלפי עובדי המעון. "גב' נתניהו אמנם טוענת כי היא משתדלת לא להיות מעורבת בניהול הבית, וכי עשתה זאת בלית ברירה רק בתקופה שבה היה מר נפתלי אב הבית, ואולם מחומר הראיות שהוצג לפנינו עולה כי גב' נתניהו מנהלת את המעון באופן פעיל ביותר וביד רמה, ועל פיה ישק דבר", כתבה השופטת. השופטת פסקה לאליהו גם פיצויים מחברת "קלינור", שהעסיקה אותו במעון, בסכום של 47,000 שקל.

בעניין אחד, התייחסה השופטת לדרישתה של נתניהו כי אליהו יחזור למעון בשעת לילה מאוחרת, לאחר שקיבל את אישורו של ראש הממשלה, אך לא את אישורה. "מדובר בדרישות בלתי סבירות ומשפילות, שאינן מתחשבות בזכותו של העובד הן ליחס של כבוד, והן לזכותו לעבוד בשעות סבירות. גם אם נקבל את הטענה כי על עובד להודיע לגב' נתניהו לפני לכתו כסבירה אף כי מדובר בחצות הליל, האם היה הכרח להחזיר את התובע למעון לאחר שעות עבודה ארוכות, האם לא ניתן היה לומר זאת לתובע למחרת בבוקר?" תהתה השופטת.
 
השופטת ציינה כי "היותו של המעון סביבת עבודה ייחודית אינה מצדיקה העסקה פוגענית, שבה עובדים חסרי אונים נאלצים לעבוד שעות רבות מאד תוך שהם חשופים לדרישות מוגזמות, להעלבות ולהתפרצויות זעם. דווקא מעון ראש הממשלה, על כל המורכבות שבו, אמור לשמש מופת ודגל לשמירה קפדנית על זכויותיהם של העובדים בו, ועל קיומה של סביבת עבודה ששוררים בה יחסים של כבוד והערכה לעובדים, או לפחות יחסי עבודה המתאפיינים באדיבות ובענייניות. לדאבוננו הרב לא זו התמונה המצטיירת לעינינו בתיק זה". 




"אתה חייב לומר לי לילה טוב"


באחד המקרים, כפי שמתואר בכתב התביעה, דרשה ממנו אשת ראש הממשלה לחזור בלילה כדי לחמם לה מרק, וגערה בו: "אתה תחזור כשאני רוצה לאכול ואתה חייב לומר לי לילה טוב לפני שאתה יוצא". לטענתו, הדבר גרם לכך שהוא נאלץ להמתין ללא מעש במעון עד שבני הזוג יעלו על יצועם, רק כדי לברכם בלילה טוב.

בכתב התביעה נכתב כי "התובע שבע מרורים גם בשל העובדה שכישורי ההגשה והמלצרות שלו לא נשאו חן בעיני הגברת נתניהו, וכי היא אף נהגה לחקות אותו בפני עובדים אחרים". עוד טוען אליהו כי בפעם אחרת צעקה עליו נתניהו כשחשדה שנגע באוכל בידיו. לטענתו, העובדים חיו באווירה של מתח וחרדה, נתונים להתפרצויותיה של נתניהו, כשגם בני משפחתה נכשלו בהרגעתה. 

גיא אליהו, שהועסק במעון מיוני 2011, הגיש תביעה לבית הדין לעבודה בסך חצי מיליון שקל נגד משרד ראש הממשלה, בטענה להפרת חוקי העבודה ותנאי עבודה פוגעניים, בעיקר מצדה של שרה נתניהו. מכתב התביעה, שהוגשה על ידי עו"ד נעמי לנדאו, עלה כי אליהו עבר השפלות, מסדרי ניקיון, צעקות ונדרש לבצע "מטלות מיותרות". לטענת התובע, נתניהו האשימה אותו בכך שהוא גורם להשמנתה ולעתים, בפרצי זעם, אף הטיחה כלים ברצפה.
 

 

"שרה משכה את המפה עם כלי האוכל על הרצפה"


"זועמת ונסערת היא תפסה את מפת השולחן, משכה אותה עם כלי האוכל בזעם, כאשר חלק מהכלים נפלו ארצה ודרשה מהתובע לערוך שולחן מחדש", נכתב. אליהו התפטר כעבור שנה, ולדבריו בתקופת עבודתו, עזבו עשרה עובדים את תפקידם בשל היחס ההפכפך, כהגדרתו, של אשת ראש הממשלה. יש לציין כי מדובר בתביעה שנייה שנחשפת בשבועות האחרונים, ובתביעה שלישית בסך הכל.

עו"ד נעמי לנדאו, המייצגת את גיא אליהו, אמרה: "גיא אליהו ומני נפתלי הם גיבורים. הם עמדו בגבורה נגד כוחות רשע חזקים, ששמו להם למטרה לחסלם, לא לפני שפגעו אנושות בזכויותיהם כעובדים. את הכשרתי כעורכת דין קיבלתי כבר לפני הרבה שנים וייצגתי אינספור עובדים. מעולם לא נתקלתי במעסיק מרושע כל כך, שניהל מלחמת חורמה אלימה ואומללה כל כך נגד עובדים פשוטים, שכל חטאם היה שביקשו למצות את זכויותיהם כעובדים. 

"אני לא מתייאשת, וקוראת שוב לגברת שרה נתניהו לשנות את דרכיה. הגיע הזמן להפסיק לעשות צחוק מכל עם ישראל. הגיע הזמן, גברת נתניהו, שתסתכלי במראה. את עדיין יכולה לשנות את הדרך שבה ההיסטוריה תשפוט. זה בידייך. את חייבת לעשות שינוי, למענך ולמען כלל העובדים בישראל", אמרה עו"ד לנדאו.