פרקליט המדינה, שי ניצן, התקבל הערב (שלישי) בביקורתיות בקרב המשתתפים בכנס במלאת 20 שנה לסנגוריה הציבורית. "הפרקליטות אינה משתמשת לרעה בכוח שלה", אמר בפאנל בו השתתף, בנושא "אתגריו של המשפט הפלילי בישראל".



"אנחנו מחנכים את הפרקליטים הצעירים, כמובן, שאסור להשתמש בכוח בצורה מופרזת. נאמר פה כי פסגת שאיפותיו של סנגור היא להגיע לזיכוי. לא היה עולה על דעתי להגיד שפסגת שאיפותיו של תובע להגיע להרשעה", אמר והביא לפרץ צחוק רם בקהל, שהביע גיחוך מדבריו.



ניצן נתן כדוגמא את תיק הבר-נוער, בו הפרקליטות חזרה בה מכתב האישום נגד חגי פליסיאן, לאחר שהתברר כי עד המדינה בדה את ההאשמות מלבו. "אני קיבלתי את ההחלטה לבקש את שחרורו ממעצר של הנאשם ושבועיים אחר כך לחזור בנו מכתב האישום. מי ששלח את המשטרה להמשיך לחקור זה אנחנו. בית המשפט הוא זירת יריבות. המשימה היא לחשוב אם יש סיכוי סביר להרשעה ואם לא, לחזור מכתב האישום".



בתגובה אמרה ענבל רובינשטיין, הסנגורית הציבורית הארצית לשעבר לניצן: "מדוע אתה תמיד נותן את הדוגמא של תיק הבר-נוער? מדוע יש מקרה אחד ויחיד כזה"? רובינשטיין התייחסה לתיק זדורוב ואמרה: "אם אני הייתי רואה את הסרט 'צל של אמת' במקומך, הייתי מורה לפתוח חקירה בנושא א"ק וא"ח. כפרקליטות, הייתי מביאה את הראיות בפני בית המשפט. ראיות אלה מעולם לא הובאו לפתחו של בית המשפט".



ניצן ענה כי "אני חושב שתכניות בתקשורת שעוסקות במשפטים פליליים היא תופעה נכונה, תקשורת שמשקיע בנושא מסוים - רק טוב יכול לצאת מזה. לכל דור יש את זדורוב שלו. היו רוצחי דני כץ, היה סולימאן אל עביד. אבל אסור לתקשורת לכרסם בבית המשפט. תכניות ריאליטי זה נחמד לבישול, אבל עיתונאים שעושים סקר דעת קהל אצלם האם פלוני זכאי - זה לא נכון. תחקירים זה בסדר, אבל לחשוב שאם 70 אחוז מהציבור החליט שאדם זכאי יש לשחרר אותו - זה לא נכון".



ניצן רמז גם לתיקים הנמצאים לפתחו ועוסקים בראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר כי "מעולם לא הופעל עלי לחץ מהזירה הפוליטית, שלא להגיש כתב אישום בתיק מסוים". בכנס השתתפה גם שרת המשפטים, איילת שקד, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "קשה לדמיין את מערכת המשפט שלנו ללא הסנגוריה הציבורית", אמרה השרה שקד. "חזקת החפות והזכות לייצוג הוגן מהוות את אבני היסוד בחיינו. הן מבטיחות שבתי המשפט לא ירשיעו חפים מפשע".