ממשיכים לנסות: שוב משפחות מחבלים פנו לבג"צ בבקשה שיבטל את צו ההריסה שהוצא לבתיהם – ושוב דחה בג"צ את בקשתן והורה על הריסת הבתים. הפעם אלה הם בני משפחותיהם של ענאן חמאד ועיסא עסאף, שביצעו את הפיגוע בשער יפו בירושלים בדצמבר 2015. באירוע נרצח בדקירות סכין ראובן בירמכר ועופר בן ארי נהרג מאש שוטרות משמר הגבול, בעת שניסה לסייע לו. השופטים קבעו היום (שלישי) פעם נוספת, כי הריסת בתי משפחות מחבלים היא מידתית ואישרו הריסת הבתים בתוך חמישה ימים.



העתירות נוגעות לשני מבנים במחנה הפליטים קלנדיה, באחד מהם התגורר חמאד ובשני עסאף. העותרים הם אבותיהם, אביו של חמאד טען בעתירתו כי מדובר בדירה בת 25 מ"ר, הנמצאת בקומה השלישית בבניין שנבנה על קרקע ששייכת לאונר"א. עוד נטען כי הריסת הדירה עלולה להביא להתמוטטות הבניין כולו. בעתירת אביו של עסאף נטען כי האב "לא ידע דבר על תכניותיו של בנו עיסא עובר לביצוע הדקירה".



זירת הפיגוע בשער יפו בירושלים. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה
זירת הפיגוע בשער יפו בירושלים. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה



במישור העקרוני נטען בעתירות כי הריסת בתים סותרת את המשפט הבינלאומי ההומניטרי, המהווה את הבסיס הנורמטיבי הבלעדי להפעלת סמכויותיו של המפקד הצבאי בשטח כבוש. עוד טענו העותרים, באמצעות עורכת הדין לאה צמל, כי מדובר בענישה קולקטיבית, האסורה על פי אמנת ז'נבה. בתגובת המדינה נאמר כי תכלית הריסת בתי מחבלים היא הרתעתית בלבד ולא עונשית. נקודת המוצא היא כי מחבל פוטנציאלי היודע כי אם יבצע את זממו, בני משפחתו עלולים להיפגע – עשוי להירתע בשל כך מלבצע את הפיגוע שתכנן. ההרתעה פועלת, לעתים, גם כלפי בני המשפחה, שעה שהם יודעים על תוכניותיו של המפגע, וזאת בכדי שיפעלו למנוע את המעשה, מחשש כי ביתם ייהרס או ייאטם.



"מדובר בפיגוע רצחני"


השופטים, חנן מלצר, אורי שהם וענת ברון, קיבלו טענה זו. "מדובר בפיגוע רצחני, במסגרתו זממו המפגעים לפגוע ביהודים, רק באשר הם יהודים, וזאת בנחישות, מונעים מתוך שנאה, וללא גילוי רגשות אנושיים", כתב השופט שהם. "פיגוע זה התבצע על רקע של מציאות ביטחונית קשה, בה בוצעו חדשות לבקרים, פעולות טרור נגד אזרחי ותושבי ישראל, על ידי מחבלים מוסתים, שכל מטרתם לגרום להרג של אנשי כוחות הביטחון ואזרחים תמימים, ללא כל הבחנה".



השופטת ברון הוסיפה כי "חומרת מעשה הטרור לא יכול שתספק כשלעצמה הצדקה להרס ביתם של אנשים חפים מפשע שלא היתה להם מעורבות במעשה, ולכל הפחות ידיעה על אודותיו. עם זאת, כאשר מדובר במעשי טרור חמורים, ייתכן כי די בידיעה קונסטרוקטיבית של מי מבני המשפחה בנוגע למעשה". היא ציינה כי עסאף הצהיר בפייסבוק, קודם לפיגוע, על כוונתו להפוך בקרוב לשהיד. "אביו של עסאף הצהיר במהלך תחקורו בשב"כ בעקבות הפיגוע, כי הוא גאה בבנו השהיד וכי למטרה זו הוא מוכן לאבד את כל ילדיו. מידע זה מעיד לכאורה על תמיכה בטרור בתוך ביתו ובקרב בני משפחתו של עסאף – ומכאן שיש לייחס למשפחה ידיעה קונסטרוקטיבית, שלפיה היה על בני המשפחה לדעת בדבר כוונותיו הרצחניות של עסאף. במצב דברים זה, אני סבורה כי הריסת הבית שבו התגורר עסאף היא מידתית".