בית המשפט העליון הפחית היום (רביעי) שנת מאסר אחת מעונשו של קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, וקבע כי הוא ירצה שבע שנות מאסר במקום שמונה. השופטים צבי זילברטל ויורם דנציגר התחשבו בהחלטתם בהתנהלותו של מלכה, שהודה במעשיו, הביע חרטה ו"סייע בחשיפת מידע על מעשיו ועל מעשיהם של אחרים".



השופט מני מזוז היה בדעת מיעוט, כשסבר כי יש להותיר את העונש על כנו. "קשה אפוא להפריז בחומרת העבירות והמעשים בגינם הורשע המערער", כתב בחריפות. "המערער חבר לעו"ד רונאל פישר ויחד 'סחרו' במידע חקירתי רגיש לשם בצע כסף, תוך שיבוש קשה וגרימת נזק חמור לחקירות רגישות, ותוך פגיעה קשה באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק, פגיעה שהשלכותיה חורגות הרבה מעבר לפרשה חמורה וקשה זו".



"חבר לעו"ד רונאל פישר ויחד 'סחרו' במידע חקירתי רגיש". עו"ד רונאל פישר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"חבר לעו"ד רונאל פישר ויחד 'סחרו' במידע חקירתי רגיש". עו"ד רונאל פישר. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עוד כתב מזוז כי "אין מדובר גם בשוטר זוטר ביחידה פריפריאלית העוסקת בפשיעת רחוב שגרתית, אלא בקצין חקירות בכיר, משפטן בהכשרתו, ביחידה החשובה והרגישה ביותר במשטרת ישראל, יחידת להב 433, שהיא יחידת הדגל של משטרת ישראל וקודש הקודשים של מערך החקירות, המופקדת, בין היתר, על החקירות הרגישות והמורכבות ביותר בתחומי השחיתות השלטונית והפשיעה הכלכלית החמורה".



"'חפרפרות' מקננות במערכות אכיפת החוק"


"רצינו להאמין כי תופעות מעין אלה, של 'חפרפרות' מטעם גורמים עברייניים המקננות בלב מערכות אכיפת החוק, הן נחלתן של מדינות אחרות, והנה למרבה הבושה, נגע זה פשה גם במקומנו", כתב מזוז.



מלכה, שהיה בדרגת רב-פקד, שימש ראש צוות ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, לקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד. על פי כתב האישום בו הודה, מלכה העביר לעו"ד פישר מידע מחקירות סמויות וגלויות, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות, התראות לגבי מעצרים צפויים ועוד.



מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה. בחלק מהמקרים, פישר והמערער הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות אשר כביכול מתנהלות בעניינם, על מנת לקבל סכומי כסף גדולים בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך, נפגעו חקירות שנוהלו על ידי המשטרה.