נציב ביקורת חדש על הפרקליטות: שופט בית המשפט המחוזי, דוד רוזן, מונה לתפקיד המבקר על מייצגי המדינה בערכאות, כך הודיעה היום (שישי) שרת המשפטים איילת שקד. ההחלטה התקבלה בהסכמתם של השר לביטחון פנים גלעד ארדן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ונעשתה לאחר התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, כנדרש על פי החוק החדש שאושר בכנסת. רוזן, (66) בעל ניסיון עשיר ומגוון כפרקליט, כסנגור, כמבקר וכשופט מקצועי. השופט רוזן זכור עם פסיקתו הבולטת במשפט ''הולילנד'' כשגזר על ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שש שנות מאסר. 



בגזר הדין של אולמרט קבע רוזן כי "מדובר בעבירות בזויות שהן החמורות ביותר בספר החוקים. בעבירות שוחד יש כדי לזהם את השירות הציבורי. נותן השוחד הוא איש מושחת ומשחית. נוטל השוחד הוא בבחינת בוגד. אין דין נותן שוחד כדין המקבל" ועורר סיקור תקשורתי וזכה לשבחים על אומץ ליבו באמירות הנחרצות כנגד שחיתות שלטונית. 



רוזן מכהן כשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב החל משנת 2004, לפני הגעתו למחוזי כיהן כעשר שנים כשופט בית המשפט השלום. קודם לכן שימש כפרקליט מחוז מרכז בצה''ל, כסנגור צבאי וכראש המחלקה המשפטית בנציבות קבילות החיילים. הוא בוגר תואר במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית. 




"אין גוף שאינו זקוק לביקורת" 



שרת המשפטים איילת שקד: "אני גאה במינויו של השופט דוד רוזן לתפקיד. עובדי פרקליטות המדינה עושים עבודה קשה למען המדינה ולמען הוצאת הצדק לאור. עם זאת, אין גוף שאינו זקוק לביקורת בונה שתשדרג את עבודתו עוד יותר. עמדותיו של השופט רוזן יזכו למשקל ציבורי רב וייהנו מאמון הן של הציבור הרחב והן של הפרקליטות והמשטרה. אני מודה לנציבה הקודמת, הילה גרסטל, שפעלה מתוך מקצועיות ומסירות, ואני מאחלת לשופט רוזן הצלחה רבה בעבודתו". 



שרת המשפטים איילת שקד. צילום: פלאש 90
שרת המשפטים איילת שקד. צילום: פלאש 90



כזכור, בחודש אפריל 2016 הודיעה השופטת הילה גרסטל כי היא מתפטרת מתפקידה כנציבת הביקורת על הפרקליטות בשל חילוקי דעות עם הפרקליטות. הצעד בא בעקבות העיכוב בפרסום הדוח הנוגע להתנהלות הפרקליטות מול המכון הפתולוגי והיבטים מסוימים בהתנהלות המכון עצמו, אשר נמסר לפני כשלושה חודשים למבוקרים, אך פרסומו מתעכב בשל עתירת פרקליטים נגדו לבג"ץ. כמו כן, מנמקת גרסטל את החלטתה, בסירובו היועמ"ש, לאשר את ייצוגה של גרסטל על ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ. 



לאחר התפטרותה, מסרה השרה שקד: "הצטערתי מאד לשמוע על ההתפטרות. ניסיתי אף להפציר בה לחזור מהחלטתה ללא הצלחה. לצערי לא כל מלודיה יוצרת הרמוניה. אין זה סוד כי בתקופה האחרונה נתגלעו קשיים ואי הבנות בין העומדת בראש מערך נציבות הביקורת לבין הפרקליטות. למרות הניסיונות הבלתי פוסקים להגיע להסכמות, עמן יוכלו הצדדים לחיות בשלום, חשה הנציבה כי אינה יכולה להתגבר על הפערים שנוצרו בתקופה האחרונה והודיעה על התפטרותה. השלמת תהליך חקיקה חוק הנציבות תושלם בחודשים הקרובים".