שוחד ללא עבירות מין: ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, יועמד לדין בגין שוחד ועבירות נוספות בכפוף לשימוע, כך הודיעה היום (שני) פרקליטות מחוז ת"א. בהודעה שנמסרה הובהר כי התגבשה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות של בעילה אסורה בהסכמה בשני מקרים, לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, זאת תוך ניהול קשרים אסורים עם נשים שעבדו תחת מרותו. לגבי חשדות נוספים שעלו הנוגעים לקשרים שקיים ראש העירייה עם נשים שעבדו תחתיו, לא התגבשה תשתית ראייתית, ומכאן הם לא יהוו חלק מכתב האישום. עוד עולה כי לגבי שני מקרים בהם נחקר חשד לביצוע עבירות מין, גובשה תשתית ראייתית לכאורה לעבירת הפרת אמונים בלבד, אך במקרים אלה חלה התיישנות, ולכן גם הם לא יצטרפו לכתב האישום.



בנוסף, מעריכים במשטרה כי התגבשה תשתית ראייתית בעבירות שוחד והלבנת הון לגבי שישה חשודים נוספים ביניהם, מנכ"ל העירייה חיים סופר, ושני מקורבים לראש העירייה ביניהם אחיו, עפר שמעוני, ושני קבלנים ויזם.



בא כוחו של שמעוני, עורך הדין אשר אוחיון, מסר בתגובה: "איתמר שמח שהוא הצליח לשכנע את הפרקליטות, כבר בשלב המוקדם הזה, שלא נפל רבב בהתנהגותו, בכל הקשור בחשדות לעבירות מין, והם ירדו מהפרק לחלוטין. אבל השמחה שלו עדיין לא שלמה. אנחנו מקווים שהיא תושלם בהליך השימוע, ושם, בעזרת השם, נצליח לשכנע את הפרקליטות, שלא נפל רבב בהתנהגותו גם בקשר לחשדות האחרים. אם חלילה לא נצליח לעשות זאת, אנחנו מאמינים שנצליח לשכנע את בית המשפט בכך".




איתמר שמעוני לקראת כתב אישום. צילום: אבשלום ששוני
איתמר שמעוני לקראת כתב אישום. צילום: אבשלום ששוני




עסק תיווך שימש להעברת שוחד


לפי כתבי החשדות שנשלחו לחשודים, בהמשך למספר מערכות יחסיים אינטימיות שניהל שמעוני בעבר, קיבל ראש העירייה מכתבי דרישה משתי נשים אשר עבדו בכפיפות לו בעת שכיהן כמנכ"ל חברת אתרים, בהם נטען לפגיעה מינית מצדו. שמעוני חתם על הסכמי פיצוי עם אותן נשים, לפיהם נדרש לגייס למעלה ממיליון שקל במהלך כשנה. כדי לממן את ההוצאות האלו, פנה שמעוני למקורביו, ואלה פעלו לגיוס הכספים ממקורות שונים. בידיעת שמעוני, גייסו המקורבים כספים מיזמים וקבלנים שונים הפעילים בעיר אשקלון, ולעיתים אף השתמשו בהסכמי הלוואה פיקטיביים לצורך הסוואת פעולות אלו.



בין היתר הועברו לשמעוני כספי שוחד בסך של 366 אלף שקל באמצעות עסק לתיווך נכסים שהוקם על ידי אחיו, אשר בפועל כמעט לא עסק בתיווך, אלא שימש למטרה זו של העברת כספים לטובת שמעוני. כמו כן הועברו לשמעוני כספי שוחד מאנשי עסקים אחרים הפועלים בעיר אשקלון או בעלי אינטרסים כלכליים בעיר, בשווי של כ-170 אלף שקל נוספים.



בנוסף, על פי החשד, מקורבו של שמעוני פעל להשיג בעלות על אמצעי תקשורת מקומיים בעיר אשקלון, על מנת שאלו יסקרו באופן אוהד את פעילות שמעוני והעירייה. בתמורה להעברות כספים אלה, שמעוני פעל לקידום האינטרסים של נותני השוחד באשקלון. על פי החשד הכספים שימשו את שמעוני כחלק מתשלום הסכמי הפיצוי. בנוסף לכספים אלו, קיבל שמעוני לידיו סך של כ-500 אלף שקל ממקורות לא ידועים, אשר נאספו על ידי אחד החשודים.



שליחת מכתבי השימוע בוצעה עם סיום חקירת הפרשה על ידי יחידה ארצית של משטרת ישראל, חקירה אשר חלקה הגלוי החל בתחילת חודש ינואר, עם מעצרם של שמעוני וחשודים נוספים. במסגרת החקירה נחקרו באזהרה בעלי תפקידים בעיריית אשקלון, מקורבים, קבלנים ויזמים, וכן נגבו עשרות עדויות, בוצעו חיפושים בבתי חשודים ובמשרדיהם, לרבות בעירייה, נתפסו מסמכים ומחשבים וכן נתפסו רכוש וחשבונות לצורך בקשת חילוט.



בימים הקרובים ייקבע מועד לשימוע בפרקליטות מיסוי וכלכלה במהלכו יוצגו בפני שמעוני ופרקליטו הראיות לכאורה שהתגבשו נגדו. ומהלך זה, כנהוג במקרים בהם מעורבים אשי ציבור, הוא יצטרך להגיש לטענות בניסיון לשכנע את הפרקליטות להימנע מהגת כתב האישום נגדו. ההחלטה הסופית לגבי כתב אישום תתקבל על ידי פרקליט המדינה, שי ניצן.