"ליועץ המשפטי לממשלה אין זכות וטו על חוקים", כך אמרה היום (רביעי) שרת המשפטים, איילת שקד, בכנס קהלת, שעסק בתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. שקד הדגישה כי הריבונים לקבל החלטה בנוגע לחקיקת חוקים הם נבחרי הציבור – ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת. "אין זה תפקיד היועץ המשפטי לממשלה", אמרה. "תפקידו, כשמו – יועץ. לא מקבל החלטות במקום נבחרי הציבור. אנחנו בוועדת שרים לחקיקה נקבל את ההחלטה בצורה עניינית".



לדברי שקד, "בתחום החקיקה אין דבר כזה וטו על חקיקה, כיוון שהכנסת היא הריבון והיא זו שצריכה להכריע. אני מתייעצת עם הייעוץ המשפטי גם לממשלה וגם לכנסת. היו מקרים שהצוות של הייעוץ המשפטי לממשלה חשב שיש קשיים ולמרות זאת העברנו אותו, כמו החלת חוק האומנה על יהודה ושומרון. או חוק שמאפשר לתבוע את הרשות הפלסטינית על התערבות שלה בטרור. אני רואה את הייעוץ המשפטי כמו יחסי 'עורך דין – לקוח' – מתייעצים, אבל בסוף הריבון הוא המחוקק".



בהמשך דבריה סיפרה שקד כי היא פועלת להעביר החלטת ממשלה לביטול ועדת האיתור ליועץ המשפטי לממשלה. "הליך המינוי ליועץ המשפטי לממשלה שאני מציעה דומה להליך מינוי הרמטכ"ל – מה שטוב למינוי של מי שאמור להגן על אזרחי ישראל בזמן מלחמה, יהיה טוב לא פחות למינוי יועץ משפטי. ביטול ועדת האיתור הוא חלק מהגברת המשילות".



"תפקיד היועמ"ש - לסייע לדרג המדיני"


גם היועץ המשפטי לממשלה עצמו, אביחי מנדלבליט, שלח נאום מוקלט לכנס, בו קרא למערכת הפוליטית והמשפטית בישראל להפנים כי "שלטון החוק אין פירושו שלטון הייעוץ המשפטי". לדבריו, "תפקיד היועץ המשפטי הוא לסייע לדרג המדיני להגשים את מדיניותו בגבולות החוק. זהו דיאלוג שלעתים מתמצה בשאלה ותשובה פשוטה ולעתים מחייב שיח ממושך יותר. חשוב להדגיש שהתהליך הזה הוא דו צדדי".



אביחי מנדלבליט. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
אביחי מנדלבליט. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90



היועץ דיבר גם על ציפייתו להבנה מצד הדרג המדיני: "אני מצפה גם מהדרג הנבחר להבין ולהפנים את הערכים של שלטון החוק ושמירה על זכויות האדם ולהבין ששמירה על שלטון החוק איננו עניין או אינטרס של הדרג המשפטי בלבד, אלא הוא אינטרס משותף של הדרג המשפטי ושל הדרג המדיני".



חברת הכנסת ציפי לבני אמרה בתגובה לדברי שקד כי "זה לא עניין של משילות, ששקד אוהבת להציג, אלא של ריסוק גורמי אכיפת החוק ושומרי הסף והכפפתם לפוליטיקאים, להם הם צריכים לשים קוים אדומים. מדינה בלי שומרי סף, עם יועץ משפטי מטעם ופוליטיקאים חסרי גבולות - זה הרס המדינה היהודית הדמוקרטית שומרת החוק שאותה אנחנו רוצים".



חברת הכנסת רויטל סויד תקפה את שרת המשפטים: "מי שעומדת בראש מערכת המשפט פועלת להחליש את שלטון החוק". בביקורת על דברי שקד הוסיפה סויד: "היועץ המשפטי לממשלה מרסן את הממשלה מפני העברת חקיקה אנטי דמוקרטית וקבלת החלטות פוליטיות לא חוקתיות. מדאיג ששרת המשפטים רואה בזה מכשול שיש להסירו".