סערה בוועדה למינוי שופטים. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים מאור, שלחה היום (רביעי) מכתב חריף מאד לשרת המשפטים איילת שקד בעניין שינוי "חוק סער", המצריך רוב של שבעה חברים בוועדה כדי למנות שופט. במכתבה לשרה שקד הודיעה נשיאת העליון כי היא מפסיקה את ההתייעצויות בין הצדדים לגבי מינוי שופטים. "הצבת אקדח על השולחן", כתבה לה. 



"הצעת החוק היא אמנם הצעת חוק פרטית, אולם מאז הפרסומים בכלי התקשורת לפיהם הצעת החוק היא מטעמך - לא נשמעה מפיך כל הסתייגות מהצעת החוק או מעיתוי העלתה", כתבה נאור. "בנסיבות אלה אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה מצידך".



"כללי המשחק ישונו"


"סבורה אני שראוי היה שתשוחחי עמי בעניין מבעוד מועד", הוסיפה נאור. "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, אז 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו".



חלק ממכתבה של נשיאת בית המשפט העליון מרים מאור לשרת המשפטים איילת שקד
חלק ממכתבה של נשיאת בית המשפט העליון מרים מאור לשרת המשפטים איילת שקד



נאור הוסיפה כי במצב הדברים הנוכחי, שופטי העליון שחברים בוועדה לבחירת שופטים אינם יכולים להמשיך להתייעץ עם שקד בנושא. "לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'", ציינה. "לפיכך אני נאלצת להודיע לך כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות".



הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים: שרת המשפטים, שגם עומדת בראשה, שר האוצר משה כחלון, חברי הכנסת נורית קורן ורוברט אילטוב, שני נציגי לשכת עורכי הדין, אילנה סקר וח'אלד חוסני זועבי ושלושה שופטי בית המשפט העליון: הנשיאה נאור, המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, והשופט סלים ג'ובראן.



המשמעות של שינוי "חוק סער" והפיכת הרוב הדרוש לבחירת שופטים לרוב רגיל של חמישה חברים, היא ביטול של זכות הווטו של השופטים החברים בוועדה.



שופטי בית המשפט העליון. צילום: פלאש 90
שופטי בית המשפט העליון. צילום: פלאש 90



שקד: "הישיבות ימשיכו כסדרן"


מלשכתה של שרת המשפטים נמסר בתגובה כי "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".



ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), חבר הוועדה למינוי שופטים שהגיש את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה, אמר: "אני קורא לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ולשרה שקד להוריד את גובה הלהבות. טרם החלטתי האם בכוונתי לקדם את הצעת החוק ואני מעדיף להגיע להבנות ולא לקדם את החקיקה. הגשתי את הצעת החוק המדוברת לפני כשבעה חודשים, רק לאחרונה היא קיבלה את האישור להניח אותה על שולחן הכנסת. לפני שהגשתי את ההצעה שוחחתי עם הנשיאה נאור והיא אמרה לי כי היא מתנגדת לה. אני מקווה שלא נצטרך להשתמש בחקיקה לסבב המנויים הקרוב של השופטים לבית המשפט העליון".



אילטוב הוסיף, כי "אנו שואפים לקדם את החוק על בסיס הסכמות עם מערכת המשפט. הצעת חוק בתי המשפט מדברת על בחירת שופטים לבית המשפט העליון ברוב רגיל ולא ברוב מיוחס כפי שהיה עד היום, מהלך אשר יחזק את דמוקרטיות הליך בחירת השופטים. ההצעה הוגשה למזכירות הכנסת כבר בחודש מרץ לכן לא ברור לי על מה המהומה. החוק טרם הגיע לוועדת השרים לחקיקה ואינו מקודם בשלב זה. אני קורא לשרת המשפטים ולנשיאת בית המשפט העליון להרגיע את הרוחות ולהגיע להסכמות על מנת שלא נאלץ לקדם החוק בסבב המינויים הנוכחי".



חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה בתגובה למכתב כי "הודעתה החריגה של הנשיאה נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט. מדובר באגרוף ועוד אגרוף, הסתה ועוד הסתה, נזק ועוד נזק ששקד מנחיתה על מערכת המשפט. שקד פוגעת אנושות ביסודות שלטון החוק של ישראל, ובל תתפלא כאשר ראשי המערכת מאותתים לה כי לא עוד".



"שקד היא ה-D9 של הבית היהודי"


שרת המשפטים לשעבר, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה גם היא על הודעת נאור, ואמרה כי "מול כוחנות הרסנית צריך צעדים חריגים. הניסיון להטיל לחץ על שופטי העליון לא היה צריך לבוא לעולם. שמירה על בית המשפט זה לא רק אינטרס של שופטים - אלא קודם כל אינטרס של הציבור".



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון אמרה כי "בית המשפט העליון מסרב להמשיך להיות אסקופה נדרסת עבור הפוליטיקאים הפנאטיים מהימין הקיצוני, שלא מבינים את חשיבות הפרדת הרשויות ומגבלות הכוח. התגובה של השרה שקד מוכיחה שהיא D9 ששולח הבית היהודי על בית המשפט העליון ועל הדמוקרטיה".



"עכשיו גם נשיאת בית המשפט העליון מבהירה ששרת המשפטים והממשלה חוצות קווים אדומים במתקפתם על שומרי הסף של הדמוקרטיה. על ראש הממשלה להתנער מיוזמותיהם האנטי דמוקרטיות ולהגן על מערכת המשפט", הוסיפה גלאון.



"שרת המשפטים והממשלה חוצות קווים אדומים". ח"כ גלאון. יונתן זינדל, פלאש 90
"שרת המשפטים והממשלה חוצות קווים אדומים". ח"כ גלאון. יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) אמרה כי "‏ממשלת ישראל, איבדתם את זה. שקד רוצה שופטים שאפשר לשלוט בהם, כפי שביבי רוצה תקשורת שאפשר לשלוט בה. חובה על כולנו לעצור את ההידרדרות המסוכנת הזו".



חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה בתגובה למכתב של השופטת נאור כי מדובר בצעד מתבקש של הנשיאה בהגנה על בית המשפט עליון. "הודעתה של הנשיאה נאור מעידה על האימה שניסו להלך על שופטי העליון. 'הצעת החוק היא הצבת אקדח על השולחן' זהו איום מפורש והמסר של הנשיאה נאור ברור - אף אחד לא יאיים על שלטון החוק. קווי היסוד של הממשלה הם ריסוק שומרי הסף של הדמוקרטיה. נמשיך להיאבק בתהליכים מסוכנים אלה".



גם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק הגיב לסערה וכתב בטוויטר כי "מתקפת הממשלה נגד בית המשפט העליון בעניין מינוי השופטים ועמונה נראית כמו ׳ניסיון סחיטה באיומים׳" ותהה ולמה נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, אהרון ברק ודורית בייניש שותקים.


בימין מגבים את שקד - ותוקפים את נאור


שר התיירות יריב לוין (ליכוד) אמר בתגובה למכתבה של השופטת נאור, כי "אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת ביהמ"ש העליון, אשר ממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית". לדבריו, "הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה".



החלטת נשיאת בית המשפט עליון להחרים את ההתייעצויות בעניין הליכי מינוי השופטים היא הזדמנות לבצע את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה", אמר לוין, "באופן שיוציא ממנה את השופטים החברים בה והמכתיבים את המינויים בשיטת 'חבר מביא חבר', ללא שקיפות ובאופן שנוגד את ערכי היסוד של הדמוקרטיה. אני מצפה מכל שרי הממשלה וחברי הכנסת להתייצב כאיש אחד אל מול הניסיון למנוע מנבחרי הציבור למלא את תפקידם".



מנגד, ח"כ יהודה גליק (ליכוד) אמר בתגובה "להתנהלות הכוחנית של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור", כי "חבל שבית המשפט אט אט מכריח אותנו לפעול ולשמור על עצמאות הכנסת. אין יותר איום בהתערבות בחקיקה ממכתב שכולל משפט "אין אנו מתכוונים להתערב בחקיקה. היי חזקה השרה איילת שקד. דווקא בעת הזאת אנו זקוקים לשרת משפטים עם עמוד שדרה, שרת משפטים המכבדת את בית המשפט אך לא כנועה". בפניה".



"היי חזקה השרה שקד". ח"כ גליק. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"היי חזקה השרה שקד". ח"כ גליק. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



גם בפורום המשפטי למען ישראל הביעו תמיכה בשרה שקד. מנכ"ל הפורום, נחי אייל, ביקש לחזק את השרה שקד ש"מבצעת צעד נוסף, אמיץ ומשמעותי להפיכת בית המשפט העליון לכזה שמייצג את כל חלקי החברה הישראלית. אנו קוראים לנשיאה נאור לחדול מהפעלת לחצים בלתי לגיטימיים שמטרתם שימור ההגמוניה המשפטית עבור קליקה משפטית מצומצמת ולשתף עם השרה שקד פעולה במטרה לבחור שופטים ראויים לבית המשפט העליון ובכך לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט".