בבית המשפט המחוזי בתל אביב יתחדש מחר בבוקר משפטה של רייצ'ל רז-ריסבי, שהייתה מתאמת הנסיעות של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת, תקופה שסיבכה אותה בפרשת ראשונטורס. נגד רז-ריסבי הוגש כתב אישום כבר בשנת 2009, אולם רק כעת, לאחר שהתקבלה החלטת בית המשפט העליון בעניין אולמרט, ניתן האות לחידוש משפטה. ההגנה טוענת כי המשך המשפט הוא "בזבוז כספי ציבור", אך בפרקליטות מתעקשים: נמשיך לנהל את התיק.



רז-ריסבי הועסקה במשך שנים בתפקיד "מתאמת קשרי החוץ" של אולמרט, תחילה כעובדת עיריית ירושלים ומאוחר יותר במעמד יועצת בלשכת התמ"ת, על פי הנחיותיהם של אולמרט ושל מנהלת לשכתו דאז, שולה זקן. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורך הדין אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, התובע של אולמרט, רז-ריסבי ביצעה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומרמה והפרת אמונים, בכך שהשיגה מימון עודף ל-15 נסיעות של אולמרט לחו"ל, מארגונים ומהמדינה.



"על פי פרקטיקה שקבע מר אולמרט, ובהתאם להנחייתם הכללית של מר אולמרט והגב' זקן ולהוראות ספציפיות שניתנו על ידם מעת לעת, הציגה הנאשמת בפני הארגונים הקשורים לנסיעה מצגי שווא, לפיהם הארגונים נושאים בעלויות טיסותיו של מר אולמרט, ולעיתים גם של הנלווים אליו, אך זאת, שעה שהוסתר מהארגונים כי גורם נוסף משלם בעבור אותה נסיעה, ולעיתים מממן את אותן טיסות ממש", נכתב בכתב האישום. בסך הכל, על פי כתב האישום, הניבו מעשי המרמה של רז-ריסבי עודפי מימון בסכום של כ-92,000 דולר.



אהוד אולמרט. צילום: עמית שאבי, פול
אהוד אולמרט. צילום: עמית שאבי, פול



כתב האישום הוגש כבר ב-2009, עוד בטרם הואשם אולמרט עצמו בפרשה, אך מאז ידע התיק תהפוכות רבות. תחילה ביקשה הפרקליטות להקדים את עדותה של רז-ריסבי, כדי לסיימה לפני שתצטרך להעיד בתיק אולמרט, אולם הבקשה נדחתה. ב-2012 הודיעה נשיאת בית המשפט המחוזי דאז, כי שמיעת התיק נגד רז-ריסבי תידחה, בשל אילוצי כוח אדם. במקביל, ניסתה רז-ריסבי להילחם נגד המשך המשפט והגישה בקשות להגנה מין הצדק, אולם הן נדחו.



בינתיים, הורשעה שולה זקן בקבלת דבר במרמה ובהפרת אמונים, אך הבוס, אולמרט, זוכה, מכיוון שהתביעה לא הוכיחה מעל לכל ספק כי ידע אודות ההתנהלות. בית המשפט החליט שמשפט רז-ריסבי יימשך אחרי שיתקבל פסק הדין של בית המשפט העליון בערעור שהגישה המדינה נגד זיכויו של אולמרט בפרשה. בסופו של דבר דחה העליון את הערעור, ברוב של שלושה שופטים נגד שניים, שסברו כי יש להרשיעו בכך שידע על המימון הכפול.



בעקבות החלטת העליון, נקבע הדיון במשפטה של רז-ריסבי למחר בבוקר, אז היא תתייצב בפני השופט רפי כרמלי. הפרקליטות, כאמור, מתכוונת להמשיך בניהול התיק, אך סנגורה, עורך הדין אשר אוחיון, מתכוון לבקש שוב מבית המשפט להורות לפרקליטות לחזור בה. "אני מצפה שהמדינה תגיד שהיא לא ממשיכה", אמר למעריב. "אחרי שבע שנים, אי אפשר להתחיל משפט מאפס, להביא עדים מחו"ל – זה בזבוז משאבי ציבור. ברור לכל אזרח במדינה שאפשר להניח לבחורה הזאת, ואם נצטרך – נגיע גם לבג"ץ". רז-ריסבי עצמה שלחה הבוקר עקיצה לעבר הפרקליטות והתובע בטוויטר וכתבה: "מוכנה לקרב (וגם לקורב) מחר בבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים. וידוא הריגה".