הסדר טיעון: הרב אליעזר ברלנד, ראש ישיבת "שובו בנים", הודה והורשע היום (חמישי) בבית משפט השלום בירושלים בביצוע מעשים מגונים בשתי נשים שהתלוננו נגדו, ונידון לשנה וחצי מאסר בפועל. זאת במסגרת הסדר טיעון שחתם עם הפרקליטות. על פי ההסדר, יימחקו מכתב האישום שני סעיפים, של שתי מתלוננות נוספות. עוד על פי ההסדר, ישלם ברלנד פיצויים לשתי המתלוננות בסכום של 25,000 שקל. סכום זהה הוא ישלם לאישה נוספת, שלא נכללה בכתב האישום.



באחד מהאירועים בהם הודה ברלנד, בשנת 2011 הגיעה לביתו צעירה, שהייתה אז בת 20, כדי לבקש את ברכתו. "הנאשם נעמד בפתח החדר וקרא למתלוננת לבוא אליו כשידיו מושטות לקראתה", נכתב בכתב האישום. "הנאשם אמר כי הוא אביה וחיבק אותה בחוזקה תוך שהוא אומר כי יחבקה עד צאת השבת, כי התפלל לבואה והתגעגע אליה".



בהמשך, נצמד הרב בחוזקה לגופה של הצעירה, נגע בחזה ונישק את צווארה. הצעירה קפאה ולאחר מכן דחפה את ברלנד וניסתה להרחיקו, אך הוא המשיך להיצמד אליה, תוך שהוא מורה לה לומר את תפילת "התיקון הכללי". במהלך שהותה בחדר, אשר ארכה בין 20 ל-30 דקות, אמר לה כי ייתן לה כסף לקניית רכב על מנת שתוכל לבוא אליו כל יום, וכי לקח את כל עבירותיה ועתה היא "נקייה".



הרב ברלנד. צילום ארכיון: אורי לנץ, פלאש 90



"חיבק בחוזקה וליקק את צווארה"

במקרה נוסף, שאירע ב-2012, הגיעה אל הרב אישה יחד עם בעלה. הרב הורה לה להיכנס לבד לחדרו, שם חיבק אותה בחוזקה, נגע בחזה וליקק את צווארה ופניה. לאחר מכן אמר לה כי "עתה הוא מעלה אותה אל 'עולם האצילות'". כתוצאה ממעשיו של הרב, עזב בעלה של האישה את קהילת "שובו בנים" וסיפר על מעשיו של ברלנד כלפי אשתו. בעקבות זאת, שלח ברלנד שניים מחסידיו להכות את האיש ו"לשבור את עצמותיו".

הרב ברלנד בן ה-80, ממנהיגי חסידות ברסלב, נעצר בדרום אפריקה בחודש אפריל האחרון, בתום שלוש שנות מצוד. לאחר הסגרתו החליט שופט בית משפט השלום בראשון לציון לשחררו למעצר בית, אולם בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה והורה להשאירו במעצר, זאת בשל חשש מהימלטותו. במסגרת ההסדר, תקופת המעצר תנוכה לו מעונש המאסר שנגזר עליו.

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "הנאשם הודה כי במספר הזדמנויות, ניצל את מעמדו כמנהיג קהילה חסידית, וביצע מעשים מיניים בנשים שפנו אליו לייעוץ, הדרכה רוחנית וברכה. הנאשם הודה כי באחד המקרים תפס בחזה של המתלוננת ונישק אותה בצווארה תוך שהוא נצמד אליה. במקרה אחר חיבק את המתלוננת כשהוא ממשש את החזה ומנשק אותה עם לשונו.  בנוסף, כאשר נחשפו חלק ממעשיו, הורה הרב ברלנד לשניים מחסידיו לפגוע באדם שחשף את המעשים".

עורך הדין אפרים דימרי, המייצג את הרב ברלנד מסר:  "אני שמח שבית המשפט אישר היום את הסדר הטיעון שבמסגרתו נמחקו שני אישומים מרכזיים וכן הומר אישום על תקיפה בנסיבות מחמירות בעבירת תקיפה בלבד. בכתב האישום המתוקן לא נכללו אישומים בעבירות מין, אותם הכחיש הרב לאורך כל הדרך, והוא הורשע בביצוע מעשה מגונה של נשיקה על ראשה של המתלוננת".

דימרי הוסיף: "מדובר באישומים ברף התחתון ביותר. כפי שהסכמנו עם הפרקליטות העונש, בכפוף להחלטת השופט, יעמוד על 18 חודש בלבד ולצורך כך תחשב כל תקופת המעצר בדרום אפריקה ובישראל. משמעות הדבר שהרב צפוי להשתחרר מהכלא כבר בחודשים הקרובים ובכך תבוא הפרשה לסיומה והוא ישוב, כך תקוותו, להנהיג את קהילת שובו בנים כבעבר".