פרנסואה אבוטבול, שרצח את הנער רענן לוי מחוץ למועדון בשפיים ב-2004, אמנם כבר לא מייצר מידעים מודיעיניים חדשים אודות מסוכנותו, אך שיוכו למשפחת הפשע הידועה מונעת ממנו לעבור הליך שיקום בכלא. השבוע דחה בית המשפט העליון את בקשת רשות הערעור שהגיש, על החלטת בית המשפט המחוזי, שדחה את בקשתו לשלבו בהליך שיקומי מחוץ לאגף שבו הוא שוהה. אבוטבול, ששפוט למאסר עולם, אמנם כבר לא שוהה בהפרדה, ועבר לאגף התורני, אך לא מתאפשר לו לצאת ממנו.



אבוטבול הורשע בכך שדקר למוות את לוי בן ה-17, שנקלע בטעות לקטטה בין שתי קבוצות נערים, למרות שזה התחנן על חייו. מאסר העולם שנגזר עליו לא נקצב מעולם וחלק מהתנאים לקציבה הם הליכי השיקום שעובר העבריין בכלא. הוא החל לרצות את מאסרו ב-2006 ושהה שבע שנים באגף ההפרדה. לאחר מכן הועבר לאגף שמור ואחרי שלוש שנים, כשהתקרב לדת, הוצב באגף התורני בכלא רימונים.



ב-2011 נולד לו בן ולא ניתן לו לצאת לברית. ביום שישי האחרון נולד לאבוטבול בן שני ובקשתו לצאת לברית נידונה בימים אלה בבית המשפט לעניינים מנהליים בלוד. בנוסף, הגיש אבוטבול בקשה לצאת את האגף.



בתגובת המשטרה ושב"ס לעתירה נכתב, כי "אודות פרנסואה קיים מידע שאמנם אינו עדכני, אך מעורבותו בפעילות פלילית ומעורבותו במערכות יחסים בין קבוצות הפשיעה לא נעלמו מעינינו. העותר הנו בנו של צ'ארלי אבוטבול המנוח, בן דודם של אסי, המוחזק בהפרדה, ופרנסואה שנרצח ב-2011. הם בניו של פליקס, שנרצח ב-2002.



"ארגון משפחת אבוטבול פועל בעיקר באזור נתניה ונפח פעילותם חוצת מחוזות. הארגון נחשב לאחד מארגוני הפשיעה הגדולים בארץ, ידוע בקשריו הרבים עם בכירי העבריינים בארץ. יודגש כי על אף שאין מידע מודיעיני חדש בעניינו של העותר, הרי שאין בכך משום איון מסוכנות או החלשתה של פעילותו הפלילית".


שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, קיבל את עמדת הארגונים. "מעיון בחומר החסוי עולה כי קיימת מניעה לשלב את המבקש בהליך טיפולי מחוץ לאגף שבו הוא שוהה", כתב. "שיקום האסיר הוא בוודאי אינטרס גם של המדינה. אך זהו אינו האינטרס היחיד. על המדינה לשקול את השיקולים השונים שעל הפרק ולהכריע ביניהם, בהתאם למגבלות וליתרונות הטמונים בכל אחת מהאפשרויות. כך עשתה במקרה זה".



עורכת דינו, שני דיין (דרי), זועמת על ההחלטה. "מאד מצער שבמשך חצי עשור אדם מנסה לעשות שינוי מהותי, אך הוא ימשיך לסבול בגלל שם משפחתו, ככל הנראה עד לסיום מאסרו. אני חושבת ששב"ס צריך לתת פידבקים חיוביים למי שמבקש לנהוג כאדם נורמטיבי, כדי שלא יתייאש במהלך הדרך ויצליח להשתקם".