לאחר שהורה אמש לבדוק את פרשת הצוללות בעקבות מידע חדש שהוצג בפניו, היועץ המשפטי לממשלה (יועמ"ש) אביחי מנדלבליט התייחס הבוקר (חמישי) להחלטה ואמר במהלך כנס לשכת עורכי הדין שהתקיים בחיפה כי "אין איש ואין מוסד שנמצא מעל החוק". בדבריו הדגיש היועמ"ש כי במידה והבדיקה תשלול את החשדות, היא תיגנז. 



"כפי ששמעתם אתמול, החלטתי לפתוח בחקירה בפרשת כלי השיט. ההחלטה התקבלה בשל מידע שהגיע אלי אתמול בצהריים מראש אגף החקירות במשטרה, מה ששינה את התשתית הראייתית באופן שחייב פתיחה בבדיקה", סיפר מנדלבליט.



לדבריו, "עוצמת החשדות עדיין לא חצתה את רף החשד הסביר לביצוע עבירה, אבל יש משהו שמחייב לבדוק. חשבתי שיש לבדוק את הדברים לפני פתיחה בחקירה פלילית". כמו כן הדגיש היועמ"ש כי "אם הבדיקה הזאת תזים את החשד, הבדיקה תיגנז".



ראש הממשלה נתניהו בהשקת צוללת אח"י רהב. צילום ארכיון:קובי גדעון, לע"מ



"מתוקף חובתי לשמור על שלטון החוק, אני מקבל החלטות בתחומים הרגישים ביותר. גם מלך כפוף לחוק וכולם שווים בפני החוק. בד בבד, יש לנקוט בזהירות רבה ובשיקול דעת בבואנו להורות על פתיחה בחקירה. המבחן הוא מבחן החשד הסביר ובאותה נשימה מוטלת עלי החובה להילחם בפשע ובמניעת גניזת תלונות, בפרט כשמדובר בעבירות הנוגעות לשחיתות שלטונית. עלי לאמוד את חומר הראיות, את טיבן, את עצמתן ולקבוע אם התגבשה תשתית ראייתית שמצדיקה פתיחה חקירה", הוסיף.

"הרף הוא החשד הסביר ובמקרה שנחצה הרף חובה להורות על פתיחה בחקירה. מדינה שבה מחליטים לפתוח בחקירה נגד אדם בלי שהתגבש נגדו חשד סביר, היא לא מדינה של שלטון החוק. מנגד מדינה שלא תפתח בחקירה כשהתגבש חשד סביר - היא לא מדינת חוק. לשמחתי מדינת ישראל היא מדינת חוק ונפעל בדרך זאת לכל העת".