ראש עיריית אור יהודה לשעבר דוד יוסף הורשע הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעבירות מין ושחיתות, בין היתר בשל ניצול מעמדו לקריאת רחוב על שמה של המאהבת שלו. תחילה הואשם יוסף ב-25 אישומים, והיום הוא הורשע ב-16 סעיפים של עבירות מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה, הטרדה מינית, גניבה בידי עובד ציבור ועוד. הוא זוכה מתשע מן העבירות שפורטו בכתב האישום, בין היתר, זוכה מחמת הספק מעבירה של מעשה מגונה בכוח.



בהכרעת הדין, שהתפרסה על פני 211 עמודים, השופט דוד רוזן לא חסך במילים קשות נגד מי שעמד במשך שמונה שנים בראשות העירייה. "ראש העיר הפר את האמון שניתן בו ופעל באופן הרחוק ת"ק פרסה מהאינטרס שעליו הופקד", כתב. "מעמדו הרם של הנאשם בעת ביצוע המעשים גם הוא אינו עומד לזכותו. היותו של הנאשם ראש-עיר חייבו לנהוג בקלה כבחומרה תוך שמירה על רמה מוסרית גבוהה יותר מזו של כלל האוכלוסייה. במקום זאת, בחר לנצל מעמדו הרם לצרכיו האישיים תוך זלזול בעובדי העירייה ובאמון שהציבור רוכש למי שנבחר על ידו לעמוד בצמרת העיר".



"לשפר את תנאי העובדת, רק בשל הקשר האינטימי"


השופט קיבל את עדותן של מרבית הנשים שגוללו את מעשיו של יוסף ודחה את גרסתו, אותה כינה "מבישה". "לא ניתן להישען ולסמוך על עדות הנאשם בבית-משפט. גרסת הנאשם בבית המשפט אינה גרסה בעלת משקל ותוקף", ציין בהכרעת הדין. בין היתר קבע השופט כי "הנאשם, בגין קשרים אישיים/רומנטיים ולטובתם, כמעשה זדוני וכוחני, קבע, בפועל, שם רחוב על שם מי שהייתה אהובתו (רחוב "באלי", מ.ש). מדובר במעשה מושחת הפוגע באמון הציבור ובמערכת השלטונית".

עוד קבע השופט כי "הנאשם, בהיותו ראש-עיר, השתמש בסמכויותיו כראש-עיר והורה לבצע שיפוץ חריג בחדרה של מי שקיימה עמו מערכת קשרים רומנטית. הנאשם השתמש בסמכויותיו, הפעיל עובדי עירייה לבצע העבודות ולשפץ החדר, כמתואר על-ידי עדי התביעה, במחיר הוצאה כספית לא מבוטלת, הכל על-מנת להיטיב ולשפר תנאי שירותה של עובדת, אך ורק בשל קשריה האינטימיים עמו".

דוד יוסף בבית המשפט, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני

 
דרש ציות ללא תנאי

לאחרונה ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לזכות את יוסף משניים מהאישומים ומחלק מאישום נוסף. בכתב האישום, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז תל אביב ביולי 2016, נכתב כי יוסף ניהל את העירייה ביד רמה והטיל חיתתו על עובדיה. בין היתר דרש הנאשם מהם לציית ללא תנאי לדרישותיו. כאשר מי מהעובדים לא נעתר לדרישותיו, פעמים רבות דאג יוסף לבוא עמו חשבון, על ידי כך שביצע כלפיו פעולות נקמניות במסגרתן סילק, פיטר, ביטל פרויקטים, ושלל תקציבים, כדי לפגוע בעובד שהמרה את פיו.



עוד נכתב כי במהלך התקופה האמורה ניסה הנאשם לקיים, באופן שיטתי, קשרים מיניים עם נשים רבות, אותן פגש במהלך עבודתו. "הנאשם היה מלטף אותן במקומות שונים בגופן ו/או היה מנשקן על שפתיהן, לרבות, תוך ניסיון להחדיר לשונו לפיהן, ו/או היה נצמד לגופן, ו/או היה פונה אליהן בביטויים בוטים שונים המתייחסים למיניותן", נכתב בכתב האישום.



דוד יוסף בבית המשפט. צילום ארכיון: אלוני מור



התנהלות כוחנית



"הנאשם עשה כן על אף שנשים רבות לא הסכימו לביצוע המעשים האמורים ופעמים רבות אף ניסו להניאו מלהמשיך במעשיו. הנאשם ידע והבין כי לאור מעמדו כראש עירייה אשר יכול לחרוץ את עתידן המקצועי של הנשים האמורות, ולאור התנהלותו הכוחנית האמורה, נשים רבות יחששו להתעמת עמו, ולכן לא יורו לו לחדול ממעשיו. במהלך התקופה האמורה, קיים הנאשם בלשכת ראש העירייה באור יהודה, ובמקומות שונים, כפי שיפורט להלן, מגעים מיניים עם עובדות העירייה, ועם נשים רבות אחרות, לרבות קיום יחסי מין".



עוד נכתב כי יוסף נהג להיטיב עם הנשים שנעתרו לו, על ידי כך שגנב נכסים שהגיעו אליו מכוח תפקידו כראש העיר, ביניהם מחשבים, שוברי שי, וכן טובות הנאה אחרות שנרכשו מתקציב העירייה, וכן העניק "מתנות" כאלה למקורביו ובני משפחתו.



באחד מסעיפי האישום נכתב כי יוסף כינס ישיבת מועצת העיר לקרוא לאחד הרחובות באזור התעשייה "רחוב באלי". "הנאשם לא הסביר מדוע בחר בשמות אלו ולא נשאל על כך". על פי כתב האישום, "באלי" נחשב לשם החיבה שבו נהג יוסף לכנות את אחת המאהבות שלו, כשהגדיל לעשות והבטיח לה כי הוא יסכים לקרוא לשם של רחוב על שמה.


 


דוד יוסף וגבי אשכנזי, בטקס קריאת רחוב על שם הרמטכ"ל לשעבר בעת שנחקר בפרשת הרפז. צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90
דוד יוסף וגבי אשכנזי, בטקס קריאת רחוב על שם הרמטכ"ל לשעבר בעת שנחקר בפרשת הרפז. צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90