בית המשפט העליון הכריע הבוקר (ראשון) בעניינו של ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר והחליט לדחות את ערעורו בגין הרשעתו בעבירות של קבלת שוחד. כאמור, הערעור של בר על הרשעתו בעבירות שוחד בהיקף כולל של כשני מיליון שקלים בשלושה מקרים שונים נדחה, והוא זוכה רק מעבירה של הלבנת הון וחמש עבירות מסר.



עם זאת, העונש בן חמש השנים וחצי שנגזר עליו בבית המשפט המחוזי הופחת, והוא נידון לשלוש שנות מאסר בפועל. עוד התקבל ערעורו בעניין קנס שהוטל עליו, והוחלט כי יישלם 800 אלף שקלים במקום מיליון וחצי שקלים. בר בן ה-81, שכיהן במשך 24 שנים כראש עיר, יחל לרצות את עונשו ב-11 בינואר. באי כוחו צפויים לבקש מבית המשפט לדחות את תחילת ריצוי מאסרו לנוכח מצבו, ובפרקליטות הבהירו כי ייבחנו את הבקשה.

בהרכב השופטים היו עוזי פוגלמן, שישב בראש ההרכב, יצחק עמית ונועם סולברג. השופט פוגלמן דחה את טענת בר לפיה הוא פרע הלוואה שקיבל בכספו שלו, ודחה אף את טענתו החלופית של בר שלפיה הכספים ששימשו לפירעון ההלוואה אינם כספי שוחד. לסיכום קבע פוגלמן כי הוכח שבר לא פרע את ההלוואה באמצעות הכספים שהחזיק בכספת שבביתו.

אשר לעונש, השופטים קיבלו פה אחד את ערעורו של בר. פולגמן עמד על החומרה הרבה במסכת העבירות שבהן הורשע והבהיר כי במצב הדברים הרגיל ואלמלא מצבו הרפואי של בר וגילו המבוגר, היה מקום להעמיד את עונשו על תקופה של שבע שנות מאסר בפועל, בדומה לעונש שנגזר על מהנדס העיר ירושלים לשעבר ארי שטרית בפרשת הולילנד.

צבי בר. צילום ארכיון: אלוני מור


"הוא אדם לא בריא, מקווה שיוכל להתמודד עם מאסר"

"בשני המקרים היה מדובר על עובד ציבור בעל סמכויות רחבות, שניצל את מעמדו לאורך שנים ובאופן שיטתי על מנת להשיג טובות הנאה", אמר. עוד הוסיף כי "בין השיקולים להקל בעונשו של בר היו קביעת בית המשפט המחוזי לפיה "בר לא פגע בטובת העיר רמת גן", ונקבע כי לנתון זה יש משקל בגזר הדין. לאחר זאת דן השופט בהרחבה במשקל שיש לתת לגילוי של בר ולמצבו הרפואי. צוין כי המסמכים הרפואיים שהגיש לא תומכים בטענתו לפיה הוא לא כשיר למאסר ואין בסיס למסקנה כי זה עלול לסכן את חייו, או להוביל לקיצורם.

בר עצמו הגיע עם מקל הליכה, כאשר הוא מלווה ע"י שני בניו ובתו, חברים קרובים ועובדים בכירים בעירייה שעבדו לצדו במשדך עשרות שנים. בא כוחו עו"ד נבו תלצור, מסר כי "לאור העבר העשיר שלו ותרומתו הרבה למדינה ולעיר, הוא נידון לעונש כבד. בר אדם לא בריא ואני מקווה שהוא יוכל להתמודד עם המאסר".

עורכת דינו של בר, שרון קיסר, הוסיפה: "בית המשפט העליון הפחית משמעותית את העונש אבל לא קיבל את טיעונו שיש לזכות אותו מכל האישומים ושאין לשלוח אותו למאסר לנוכח גילו, מצב בריאותו ותרומתו הרבה למדינה ולעיר".

העונש הופחת. צבי בר. צילום ארכיון: אבשלום ששוני


"להילחם בשחיתות השלטונית"

התובע, עורך הדין טל פרג'ון, אמר: "המסר של בית המשפט הוא - להילחם בשחיתות השלטונית, חומרת המעשים הייתה חמורה ורק מפאת גילו ומצב בריאותו, בית המשפט לא גזר על בר עונש מאסר כבד יותר".

כזכור, החקירה נגד בר החלה לאחר הבחירות בשנת 2008 ומשפטו החל לפני כשלוש שנים וחצי. בר הכחיש את האשמה וערער על הרשעתו לבית המשפט העליון, ועתה, בתום כשמונה שנים, הסתיים משפטו. בר פיקד בעבר על גדוד 202 בחטיבת הצנחנים ועל חטיבת רמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. הוא כיהן גם כמפקד משמר הגבול והשתחרר מהמשטרה בדרגת ניצב. לראשות עיריית רמת גן נבחר בשנת 1989 ונחשב לראש עירייה מיתולוגי. לאחר כ-50 שנות מגורים בשיכון הצנחנים ברמת גן, העביר בר את ביתו לפני כחודש לעיר הרצליה.

בבית המשפט הכריעו הבוקר גם בעניינם של שלושת היזמים שהיו מעורבים בפרשה: עונשו של דוד לוי הופחת מ-22 חודשים לעשרה חודשי מאסר בפועל. עונשו של חיים גייר הופחת מ-11 לעשרה חודשים ועונשו של שאול לגזיאל הופחת מ-33 לתשעה חודשי מאסר בפועל. בא כוחו של דוד לוי, עו"ד אבי חמי, מסר: בית המשפט הפחית למעלה ממחצית מעונשו וההחלטה מעבירה מסר לבתי משפט קמא להפסיק ולהטיל עונשים כה חמורים ולקחת בחשבון את התרומה והעשייה של כל אחד".