אכזבה גדולה למשפחתו, חבריו ותומכיו של האסיר יונתן היילו (ימר), לאחר שנשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע כי הוא דוחה את בקשת החנינה שלו, וכי הוא ימשיך לרצות את עונשו בבית הסוהר. ההחלטה כבר גרמה לשלל תגובות נזעמות ולאכזבה בקרב מארגני המחאה עבורו, בעיקר לאחר שהנשיא עצמו נתן בעבר תקווה כשאמר  "כל אדם חש מזועזע מול סיפורו של יונתן מטבע הדברים, כנשיא המדינה שייתכן ואצטרך להכריע באשר להענקת חנינה". היום (ראשון) הודיע כאמור הנשיא כי הבקשה ירדה מהפרק.



בנימוקים להחלטה נכתב: "בנימוקי הדחיה הובהר כי מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט וכי עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה עמדו בפני בית המשפט העליון ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט בזמנו להמיר את סעיף ההרשעה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של היילו.



"לפיכך, עם כל הצער והכאב על נסיבותיו הקשות של מר היילו, שהיה גם קרבן למעשים קשים, לא נמצאה בשלב זה, הצדקה למתן חנינה. עוד הובהר כי במידה ותוגש בקשת חנינה נוספת על ידי היילו בעתיד, ניתן יהיה לשקול את הבקשה, תוך מתן משקל נכבד לתהליך שיקומו בשירות בתי הסוהר".

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ יואל חסון, יוזם מכתב 65 הח"כים לחנינת היילו אמר בתגובה: "אנחנו מכבדים את החלטת הנשיא, אבל בלב כבד. 65 הח"כים שהתאגדו לשחרורו של יונתן מאוכזבים יחד עם המשפחה. יונתן שילם מחיר כבד הן כקורבן והן כמבצע העבירה, וכמו שפסק בית המשפט, ישנם מקרים אנושיים שאפילו החוק צר מלהכיל".

"לפני כחודשיים ביקרתי את יונתן וראיתי שנותרה בו תקווה להשתחרר בהקדם ולשקם את חייו. אני מתפלל ומפציר בו שלא ייאבד את התקווה הזאת, כי יום שחרורו לא רחוק ובקרוב הוא יוכל להתחיל את הליך השיקום והחזרה לשגרה בחיק משפחתו".


 "אדם נורמטיבי שלא נהג באלימות" 



בבקשת החנינה כתבו באי כוחו של היילו: "בכדי להגיע לתוצאה האנושית הנכונה, הגיע העת להורות על שחרורו ולהסתפק בחמש שנות המאסר אותם ריצה עד כה", נכתב בבקשה. עורכי דינו של היילו ציינו בבקשה כי בבית המשפט העליון "נקבע כי יונתן לא התכוון או תכנן מראש להרוג את המנוח, וכי הגיב כפי שהגיב משום שהיה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה, עקב ההתעללות החמורה והמתמשכת בו, בידי המנוח. מסע הייסורים שהעביר המנוח את יונתן מטלטל את הרגש האנושי.המנוח עקר מהשורש את כל תכולת נשמתו של יונתן והוריד אותו אט אט לקרקעית הסבל האנושי".



הבקשה גוללה גם את קורות חייו של היילו, אשר "בליל האירוע היה בן 23, אדם נורמטיבי אשר מעולם לא נהג באלימות כלפי אף אדם. אביו נפטר עוד כשהיה תינוק ואימו התקשתה בגידולו, לכן עבר להתגורר בבית אחותו... בהיותו טיפוס שקט ומופנם מאוד, התקשה לאורך השנים לשתף את אחותו ובעלה בקשייו וניסה ככל יכולתו שלא להכביד עליהם בצרותיו וכך לא שיתף אותם בהתעללויות שחווה מהמנוח. פחד אף לפנות למשטרה מחשש שהמנוח ישתחרר וינקום בו ו/או במשפחתו שכן שתי המשפחות מתגוררות באותה השכונה".



בהמשך צויינו בבקשה העובדות כתב האישום בהן הורשע היילו: "אין ספק, כי מקריאת הבקשה דלעיל ופסק הדין של בית המשפט העליון, ניתן להתרשם בבירור שיונתן היילו מעולם לא תכנן לפגוע במנוח וכי הוא פעל כפי שפעל מתוך תחושה ודאית שהוא עומד להיאנס פעם נוספת. ברי כי החברה לא צריכה להרחיקו משורותיה וניתן להסתפק בחמש שנות המאסר אותן ריצה עד כה מאחורי סורג ובריח. יונתן היילו הינו בחור צעיר, שעובר תלאות גדולות מכפי מידתו. בחייו המנוח התעלל בו ובמותו גזר עליו להתבגר בתוך כתלי בית הסוהר. "אני פונה אליך בבקשה זו כב' הנשיא, כשופרו של יונתן היילו, לשקול שיקולי חסד ורחמים ולנהוג בו לפנים משורת הדין".



כזכור, יונתן היילו נשפט לאחר ששהרג את האדם שאנס, התעלל וסחט אותו, לפני כשבועיים קיבל בית המשפט את ערעורו, לאחר שבעבר הורשע ברצח ירון איילין, האדם שלטענתו אנס אותו. היילו נידון אז ל-20 שנות מאסר, והוא כלוא מאז שהסגיר את עצמו בשנת 2010. הבוקר קיבל בית המשפט החלטה דרמטית, והחליט להמיר את האישום של היילו מעבירה של רצח לעבירה של הריגה. כמו כן הוחלט כי עונשו יופחת מ-20 שנות מאסר ל-12 בלבד, ובהן יהיה כלול מאסרו עד כה.