"מוסד הנשיאות חרץ למעשה גורלו של אדם מת כביכול ומבחינתנו המשיך להתעלל בו", אומר עו"ד אלון אייזנברג, בא כוחו של יונתן היילו שהורשע בהריגת גבר שאנס אותו, ונידון ע"י העליון ל-12 שנות מאסר לאחר שזה הקל בעונשו והמיר את הרשעת הרצח להרשעת הריגה בלבד. היום (ראשון), עם קבלת החלטתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין לפיה הוא דוחה את בקשת החנינה שהגיש בשם מרשו, עו"ד אייזנברג הוסיף: "היילו קיבל את ההחלטה בצורה קשה מאוד וכך גם בני משפחתו. הם מבחינתם נוטים לקוות שבעוד מספר חודשים כשתוגש בקשת חנינה נוספת, יגלה הנשיא רגישות יתר לאור מה שחווה היילו ולאור הנסיבות שהובילו אותו למעשה שבגינו הורשע. אני תמה כיצד קורה שנשיא המדינה מתעלם מעמדתם של 65 חברי כנסת שחתמו על בקשת החנינה והחליט לאמץ דווקא את עמדת הפרקליטות שהיא זו שביקשה להשית על היילו תחילה מאסר עולם".



לדבריו, "נוצר מצב שבו לנוכח ההחלטה של הנשיא, הפרקליטות לא רק שהייתה המאשימה אלא הפכה להיות השופטת והתליין. היילו אינו מתפקד, מצבו הרפואי קשה ובימ"ש העליון הביע את עמדתו בנושא. החלטת הנשיא מחמירה איתו שלא בצדק. אנחנו בהחלט נגיש בעוד מספר חודשים בקשת חנינה נוספת בתקווה שהפעם יענה הנשיא לבקשתנו".



עו"ד אלון אייזנברג. יצלום: יח"צ



הבוקר שלח עו"ד ג'מאל קדרי, סגן בכיר ליועצת המשפטית לנשיא המדינה, מכתב אל עו"ד אייזנברג ובו הוא מפרט את עמדת הנשיא לפיה הוא דוחה את בקשת החנינה של היילו כפי שהועברה לעיונו. לדבריו, "מוסד החנינה איננו ערכאת ערעור נוספת על החלטות בית המשפט. עיקר נימוקי בקשת החנינה, המתארות את הרקע לביצוע העבירה ואת נסיבותיה, עמדו בפני בית המשפט ונלקחו בחשבון על ידו, כשהחליט להמיר את סעף ההרשאה להריגה ולהפחית שש שנים מעונשו של מרשיך. לפיכך עם כל הצער והכאב על נסיבותיו הקשות של מרשך שהיה קורבן למעשים קשים, לא נמצאה בשלב זה הצדקה למתן חנינה".



עו"ד קדרי מתאר כי נשיא המדינה נתן דעתו לעבירות שבוצעו, לנסיבות המורכבות, וכן למצבו הרפואי של העותר. לדבריו התייחס ריבלין גם להחלטת בימ"ש העליון להקל בעונשו של היילו ולהפחית שש שנים מתקופת מאסרו. בסופו של דבר כאמור לא מצא הצדקה לקבל את החנינה, וזאת כשהוא מוצא איזון, בדומה לעליון, בין הנסיבות הקשות ולמצוקה של היילו לבין האינטרס הציבורי בשמירה על עיקרון קדושת החיים של כל אדם, והחשש מפני ההכשר לעשיית דין עצמי ונקמה.



יחד עם זאת מציין עוד קדרי כי עו"ד אייזנברג יוכל להגיש בקשה נוספת לחנינה בשם מרשו היילו ואז הבקשה "תבחן ע"י נשיא המדינה בשנית, תוך מתן משקל כבד לתהליך שיקומו (של היילו) בשירות בתי הסוהר".